Belföld

2007.01.18. 03:29

Épül az elkerülő

Vát - A fel- és lehajtósávokkal együtt csaknem öt kilométer gyorsforgalmi út épül a falu melletti erdőben. Az enyhe időnek köszönhetően november óta már százötvenezer köbméter földet mozgattak meg a kiemelt alvállalkozó, a Meliorációs Kft. nehézgépei.

Angyal László

A 86-os úton a kamionáradat közben Hegyfalu felé araszolunk. Ezen a hétköznapi délutánon is óriási a forgalom. A sofőrök többsége türelmes, de most is akad egy-kettő, aki hajmeresztő előzésekkel akar perceket spórolni. Ez a jelen, ám Vát határában már felsejlik, milyen lesz majd a jövő. A 86-os úttól jobbra, a mező közepén a földmérők kijelölték a leendő becsatlakozó út két szélét, a színes jelzőkarók között traktorok lapátolják a fekete humuszt. A falut elhagyva és Sárvár felé kanyarodva már közlekedési táblák is tájékoztatnak arról, hogy nagyszabású útépítés zajlik: a Meliorációs Kft. kaviccsal megpakolt monstrumai ötpercenként fordulnak be az erdőbe, ahol holdbéli táj fogad. Kísérőnk, Vadász László, a kft. ügyvezetője meséli: hála a kedvező időnek, idén már tizenkét napot dolgoztak a terepen.

- Amikor tavaly novemberben megkötöttük a szerződést a fővállalkozó Teerag-Asdag Kft.-vel, csak reménykedtünk abban, hogy már 2006-ban felvonulhatunk a gépeinkkel. A különlegesen enyhe idő miatt nem voltak hosszabb leállásaink, tavaly tíz nap alatt végeztünk a humuszréteg eltávolításával. A töltést pedig addig építjük, amíg nem köszönt be a keményebb fagy: mínusz tíz fok alatt már a minőség rovására menne ez a munka, mert a tömörödés az egyes rétegekben más és más jellegű.

Ezekben a napokban a Meliorációs Kft. tizenhárom negyventonnás kamionja az alig hét kilométerre lévő bányából az ágyazatba való kavicsot szállítja az útépítéshez. A vasi cég már több mint tizenöt éve jelen van a piacon, nevéhez fűződik több nagyobb útépítési beruházás.

- Fő- és alvállalkozóként a munka oroszlánrészét mi végeztük el egyebek között a kámi kapaszkodó sáv építésekor, a felsőszölnöki, a pinkamindszenti és a kétvölgyi határátkelőhelyhez vezető útnál. De említhetném a 89-es út Szombathely és az osztrák határ közötti, gyorsforgalmi jellegű szakaszát is. Ezek a projektek a tapasztalatszerzésben nagyon sokat segítettek, ezért tudtunk komoly pályázati anyagot összeállítani, és sikerült a társcéggel együtt megnyerni a váti elkerülő útra kiírt tendert. Nem árulok el titkot azzal, hogy a beadott pályázatok közül a miénk volt a legolcsóbb: le és felhajtósávokkal együtt a 4,8 kilométeres szakaszt közel nettó 2 és fél milliárd forintért vállaltuk. Úgy számoltunk, hogy ezzel az árral nullszaldósak leszünk, de két évig biztosan van munkánk, hiszen az átadási határidő 2008. június vége. Másrészt kellő referenciával is rendelkezünk majd, hiszen a gyorsforgalmi út építése folytatódik. Addig is óriási mennyiségű földet kell megmozgatnunk: a számítások szerint 330 ezer köbméter töltés épül, 120 ezer köbméter ágyazati kavicsot használunk fel, és legalább 120 ezer köbméter humuszt távolítunk el, melynek egy részét vissza is építjük. Hamarosan leszedjük a humuszt az elkerülő két végénél: Vát határában, illetve a Kőris-patak völgyében. Utána jöhetnek a régészek, és a feltárást követően ott is elkezdhetjük a töltésépítést.

Varga Balázs, a Magyar Közút Kht. műszaki ellenőre elmondta: - A sárvári, 88-as számú utat felüljáróval vezetik el a váti elkerülő út felett. Egy másik felüljárót is megépítenek Vát határában: a földeket a mezőgazdasági gépek ezen fogják majd megközelíteni. A felüljáróhoz vezető le- és felhajtóágakkal együtt épül meg a kétszer kétsávos gyorsforgalmi út, egészen Szeleste határáig. A tervek szerint áprilisban kezdődik a felüljáró építése, amivel szintén látványos szakaszához érkezik a beruházás. Az enyhe januárnak köszönhetően jól halad a kivitelező a földmunkálatokkal. Úgy vélem, a téli munkavégzés nem valószínű, hogy a jövő nyári befejezési határidőt érdemben befolyásolja. Sokkal inkább arról van szó, hogy több ideje lesz az ágyazatnak a tömörödésre, ezáltal jobb lehet az út minősége. Másrészt nem lehet megjósolni, mennyi olyan esős nap lesz még az idén, amikor a felázott talajon nem lehet majd dolgozni.

Jó hír az autósoknak, hogy a gyorsforgalmi út építése a közeli jövőben mindkét irányban folytatódik. A Magyar Közút Kht. Vas Megyei Területi Igazgatóságán javában dolgoznak a projektek előkészítésén. Mint megtudtuk, a Váttól Zanatig tartó szakasz tervei már elkészültek, jelenleg az építéséhez szükséges területek megvásárlása zajlik. Ugyancsak elkészültek a szelestei elkerülő szakasz tervei, ott már a földek is állami kézben vannak, így már csak a beruházó engedélyére várnak. Amint megszületik a pozitív döntés, azonnal kiírják a közbeszerzési pályázatot, s folytatódik a csornai gyorsforgalmi út építése.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!