Belföld

2007.12.28. 03:29

A nyolcas csapdája

Megyei körkép (edz) - A híresztelések szerint a Vas Megyei Önkormányzat azt fontolgatja, hogy kilép a 8-as Főút Térségi Fejlesztési Tanácsából. Ezt a megyei illetékesek cáfolják, ám amint válaszaikból kiderül, azért nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja .

Erős D. Zoltán

A 8-as út fejlesztésével kapcsolatban Kovács Ferenc szerint rossz hír az is, hogy osztrák oldalon - a magyar határtól az A2-es osztrák autópályáig vezető - a településeket elkerülő új út, a legfrissebb információk szerint, csak 2016-ra készül el. Ami azért gond, mert itt 18 kilométeren hat lakott terület van, s ez roppantul lelassítja a közlekedést, s ellehetetleníti az út mellett lévő települések lakóinak életét.

A 8-as Főút Térségi Fejlesztési Tanácsát Szombathelyen, a volt közúti igazgatóság székházában találtuk ki hárman, mondja Kovács Jenő, a megyei közgyűlés regionális fejlesztésekkel foglalkozó tanácsnoka. Nos, ez a kezdeményezés a fennállása alatt elérte azt, hogy mind Veszprém, mind pedig Fejér megyében jelentős fejlesztések valósultak meg a 8-ason. A legjelentősebb fejlesztés a dunaújvárosi Duna-híd megépítése volt, de a napokban adják át például a Balatonakarattyát és Balatonkenesét elkerülő utat is. Ebben a két megyében már jó néhány szakaszon kiépült a 2x2 sáv, miközben Vas megyében burkolatmegerősítések történtek, helyenként kapaszkodósávok létesültek. Kovács Jenő a történteket összegezve úgy érzi, hogy szándékai ellenére Vas megye ebből a térségi tanácsból eddig nem tudott igazán profitálni. A megye - ahonnan végül is ez az ötlet elindult - nem találta meg számítását. A 8-as főútnak igazából az a nagy problémája, mint a 86-osnak, hogy nem európai közlekedési folyosó. A két eset azonban nem azonos. Amíg ugyanis az utóbbinál van esély arra, hogy nemzetközi közelekedési folyosóvá nyilvánítsák, addig 8-asnál erre csekély a remény. Az észak-déli folyosó kialakítását mellettünk a lengyelek, a csehek, a szlovákok és a horvátok akarják. A 8-asnál sajnos más a helyzet, Ausztria már vagy két évtizede nem engedi az A2-est nemzetközi folyosóvá nyilvánítani. Az már egy kész autópálya, ám nem közlekedési folyosó. Ausztriának ez így jobb. Nekünk viszont nem kedvez ez az álláspont, s ennek a következménye, hogy az M8-as így nem tud autópályaként továbbmenni a határtól. Számunkra hátrányos az is, hogy eleve mások a fejlesztési lehetőségek egy közlekedési folyosóban, illetve egy azon kívül lévő útnál. A közlekedési szakember úgy véli, ennek ellenére nem kell elvetni a 8-as fejlesztését, ám a jelenlegi körülmények nem kedveznek a megvalósításának, s ezen a helyzeten a térségi tanács sem tud változtatni. Aggódik amiatt is, hogy még mindig nincs jogerős építési engedélye az indikatív listában szereplő körmendi elkerülő szakasznak. Innentől kezdve hiába van rajta a listán, szó sem lehet a munka megindításáról, vélekedik Kovács Jenő.

Megyei körkép (edz) - A híresztelések szerint a Vas Megyei Önkormányzat azt fontolgatja, hogy kilép a 8-as Főút Térségi Fejlesztési Tanácsából. Ezt a megyei illetékesek cáfolják, ám amint válaszaikból kiderül, azért nem zörög a haraszt, ha a szél nem fújja .

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!