Belföld

2009.04.30. 13:49

Beleroppant egy étteremlánc a YouTube-on és a Twitteren terjedő botrányba

Gusztustalan videót forgatott a szendvicskészítésről a Domino's Pizza amerikai étteremhálózat két dolgozója a vendéglátó egység konyhájában, majd a felvételt feltették a YouTube-ra. Ez a lépésük nemcsak a munkahelyükbe került, hanem néhány nap leforgása alatt súlyos kommunikációs válságba taszította magát a vállalatot is. A közösségi portálok szervezőerejének hatását a The New York Times cikke elemezte a Domino's szemléletes példáján keresztül.

MTI

A közösségi mikroblogok ereje

Rövid időn belül több eset is ékesen bizonyította, hogy a márkanevük jó hírét féltő cégek nem hagyhatják figyelmen kívül a netes közvélemény erejét. Közösségi mikroblogot használó twitterezők panaszára kényszerült rá a napokban például az Amazon.com, hogy bocsánatot kérjen, amiért hirtelen eltűnt a meleg és leszbikus könyvek eladási besorolása az online áruház honlapjáról. Az is éles kritikát váltott ki, hogy az Amazonnak egy teljes napjába került, míg végül válaszolt, "ügyetlen hibának" minősítetve a történteket. 

A gyermekholmikat forgalmazó Motrin tavaly novemberben egy viccesnek szánt hirdetéssel bukott meg. Testre erősíthető bébihordozót reklámozó kampányát ugyanis ízléstelennek tartották a felháborodott twitterező anyák, ezért a cég egykettőre levette a reklámfilmet, és elnézést kért.

Jól illik a sorba a Domino,s múlt heti esete is, amely komoly következménnyel járt minden érintett számára. 

Kristy Hammonds és Michael Setzer, a Domino,s alkalmazottai már YouTube-os debütálásuk másnapján az utcán találták magukat. A vállalat illetékeseinek nem okozott nehézséget, hogy a kézi kamerával rögzített videóról azonosítsák az észak-carolinai Conoverben dolgozó 31 éves nőt és 32 éves férfit. Mindkettőjük ellen eljárás indult az élelmiszertisztasági törvény megsértése miatt, mi több, számíthatnak arra, hogy a munkaadójuk polgári pert is a nyakukba varr. 

A videomegosztóra feltett felvételen Setzer a mosogatószivaccsal törli meg fenekét, az orrába dugja a sajtdarabokat, mielőtt a megrendelésre készülő szendvicsbe tenné őket, a szalámi szelet pedig bélgázzal belengve kerül a kiszállításra váró kenyérre. "Hát így csináljuk mi a Domino'sban" - kommentálta Hammonds a látványt a népszerű portálra feltöltött filmen. 
 
"Annyira sajnálom!" - írta azóta a nő a vállalathoz eljuttatott bocsánatkérő e-mailjében. Biztosította egykori munkaadóit, hogy "a videó nem is igaziból készült", és reményét fejezte ki, hogy ezzel mindenki tisztában van. Szerzői jogával élve Hammonds harmadnapra el is tüntette a felvételt a YouTube-ról. 

Egymillió néző a YouTube-on, cunami a Twitteren

 Addigra azonban már több mint egymillióan látták a filmet, és a botrány hullámai a Twitteren terjedtek tovább. A Domino's vezetése hiába adott ki nyilatkozatot arról, hogy az ominózus szendvicseket nem szállították ki, és már meg is szabadultak a két gusztustalankodótól, a napi felméréseket végző YouGov közvélemény-kutató cég értékelése szerint az étteremhálózat vásárlóinak elégedettségét egy csapásra felváltotta a rossz megítélés. A vállalat jó híre egyik napról a másikra megroppant. 
 
- Nem voltunk felkészülve a két hülye videózó rémes ötletére - ismerte el Tim McIntyre, a Domino's szóvivője. - Most még a tizenöt-húsz éve lojális vásárlóink is felülvizsgálják a hozzánk kötődő kapcsolatukat.

Rémálomnak és digitális válságnak nevezte a Domino's sztoriját Paul Gallagher vállalati válságszakértő is. Szerinte egy cég aligha kerülhet súlyosabb helyzetbe. 

McIntyre szerint ott követték el a hibát az ügy kezelésében, hogy alulbecsülték az eset súlyát, nem számoltak a szenzáció robbanásának ilyen terjedési sebességével és hatásával. Mint ahogy nem készültek fel a megfelelő válaszra sem. Erre csak akkor döbbentek rá, amikor a Twitteren rendre felmerült a kérdés: "vajon mit tesz a Domino's?". A fórumon kezdetben valóban nem jelentek meg a cég válaszlépései. 

Az ügy kirobbanásának harmadik napján az étteremhálózat információs oldalt hozott létre a Twitteren, és egy videót is felett a YouTube-ra, amelyen maga a cég vezetője nyugtatja meg a kedélyeket. "Olyan pontra jutottak a dolgok, amikor az egyszerű válasz már nem volt elegendő" - szűrte le a tanulságot McIntyre.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!