Belföld

2009.05.20. 21:58

A szakértők szerint nagyon béna ötlet a műdugós forgalomcsökkentés

Budapest - Elhibázott elképzelés, hogy Budapest járműforgalmát júliusban mesterséges dugókkal akadályozzák, mert nem kínálnak az autósoknak alternatívát - közölte szerdán az MTI-vel Kovács Kázmér, a Magyar Autóklub (MAK) jogi és érdekvédelmi bizottságának elnöke; a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint megoldást a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamosvonalak visszaépítése jelentene.

Ambrózai Zsuzsanna-Pum András

A tervben szereplő útvonalak mind sugárutak, észak-déli, illetve kelet-nyugati közlekedési folyosók, ezek részleges lezárása aránytalanul nehezítené a forgalmat - mondta Kovács Kázmér. Hozzátette: a lezárások miatt az autósok a párhuzamos utakat veszik majd igénybe, ami a pesti alsó rakpartnál azt jelenti, hogy a forgalom át fog tevődni Budára és megnöveli a hidak forgalmát is. Szerinte emiatt nyáron is - amikor kevesebb autó közlekedik - ugyanolyan dugók lesznek, mint egy nem nyári hónapban.

Nincsenek parkolók
 
Közölte: azért is elhibázott a tervezet, mert nem nyújt megfelelő alternatívát az autósoknak; nincsenek P+R parkolók, illetve tervezett "P+R" buszok sem jelentenek igazi alternatívát. Szerinte a keddi sajtótájékoztatón említett Bécsben és Szöulban azért lehetett sikeres a sávlezárásos forgalomcsökkentés, mert a tömegközlekedés sokkal magasabb színvonalon működik.
 
A Ráday utca is rossz példa, hiszen nem lehet a IX. kerületi kis utca, illetve az egyik sugárút, a Rákóczi út forgalmát összehasonlítani - mondta.

Rossz ötlet 

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) MTI-hez eljuttatott közleményében úgy fogalmazott: a belváros forgalomcsökkentésével egyetértenek, a mesterséges dugó megvalósítását azonban "rossz ötletnek" tartják. Kifejtették, hogy szerintük a belváros forgalmának csökkentését csak jó és versenyképes tömegközlekedéssel lehetne elérni. Szerintük "csak szép álom maradhat" az autósok tömegközlekedésre átszoktatása a jelenlegi tömegközlekedési kínálat mellett, mivel több mint 40 BKV-vonalon ért el kritikus szintet a zsúfoltság. Ráadásul a BKV buszparkja véges, több busz beszerzésére, bérlésére közbeszerzési korlátok miatt júliusig nincs már mód.
 
Álláspontjuk szerint jelentős tömegközlekedési kapacitásbővítés, a javaslatban szereplőnél sokkal több buszsáv lenne szükséges. Megoldást a Bajcsy-Zsilinszky úti és a Rákóczi úti villamosvonalak visszaépítése jelenti: a villamosvonalak egy sáv elvételével betölthetik a forgalomcsillapítás szerepkörét, de egyben valódi, nagy kapacitású és színvonalas tömegközlekedési alternatívát is nyújthatnak a belváros fő tengelyein.

Koncepcionálisan hibásnak tartják a tanulmány azon részét, amely szerint a lezárt sávok helyén több úton nem buszsávot, hanem felszíni parkolóhelyeket hoznának létre, például a még új buszjárattal is ellátni kívánt, buszsávval nem rendelkező Bajcsy-Zsilinszky úton. 

Több a kár, mint a haszon
 
A VEKE úgy látja, a javaslat jelen formájában több kárt okozna, mint amennyi hasznot hozna. "Rendkívül veszélyesnek és az eredeti célokkal ellentétesnek, sőt kifejezetten kontraproduktívnak tartjuk a javaslatot, amely egyetlen dologra alkalmas: a várospolitikailag és közlekedésszakmailag fontos forgalomcsillapítási lépések lejáratására" - fogalmazott az egyesület közleményében.
 
Ikvai-Szabó Imre (SZDSZ) Budapest főpolgármester-helyettese keddi sajtótájékoztatóján beszélt arról a tervről, amely szerint július 4-e és augusztus 2-a között több fő közlekedési útvonalat, így a Rákóczi utat, a Kossuth Lajos utcát, a pesti alsó rakpartot, a József Attila utcát, a Bajcsy-Zsilinszky utat, illetve az Üllői út egy részét sávlezárással szűkítenék. A főváros ezzel okozna mesterséges dugókat, hogy így teszteljék forgalomcsökkentési terveiket.
 
A tanulmány szerint buszsávokat alakítanának ki a forgalmi sávokból, több bicikliutat és járdát biztosítanának a nem autóval közlekedőknek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!