Belföld

2009.07.15. 07:28

A felújítás előtt jó volt, azóta viszont ráz az aszfalt az oladi elkerülőn

Szombathely-Olad - Az autósok szerint semmi baj nem volt a tízéves oladi elkerülővel, a szakemberek mégis a felújítandó utak közé sorolták. Megcsinálták, azóta ráz az aszfalt. A kivitező cég szerint egészen rejtélyes esettel állunk szemben.

Angyal László

Egy 420 millió forintos projekt részeként jelenleg is zajlik az oladi körforgalomtól Gencsapátin át Gyöngyösfaluig az út felújítása. 
 
Olvasóink jelezték, és a szakaszon autózva mi is észleltük: valami gond lehet a friss aszfalttal, mert oladi körforgalom előtt még alacsony sebesség esetén is rázza a kocsit az új aszfaltszőnyeg.
 
A helyszíne járva kritikus véleményt megfogalmazó autósokkal találkoztunk, sőt az egyik munkás, nevét nem vállalva arról beszélt, hogy főnökeik állítólag a fejüket fogták, amikor meglátták, hogy a mintegy 10 éve épült, s jó állapotban lévő Olad-Kámon összekötő úton kell dolgozniuk.  

Utána jártunk, mi lehet az oka annak, hogy teherforgalomtól elzárt (az út mindkét végén ott a 7,5 tonnásnál nagyobb járművekre vonatkozó behajtani tilos tábla) összekötő utat a felújítandók közé sorolták. Közlekedési szakembereket kérdeztünk erről, akik elmondták: a felszínes szemlélő számára szinte észrevehetetlen hossz- és keresztirányú repedéseket találtak, ami a csaknem tíz éves életkor esetében egyáltalán nem ritka. Másrészt az oladi körforgalom állapota gyalázatos volt: süllyedések, repedések miatt mindenképpen felújításra szorult. Ráadásul a regionális pályázatban megjelölt út is éppen a körforgalomtól indul és vezet Gencsapátin át Gyöngyösfaluig, s erre tényleg ráfért a teljes rendbetétel. 

Ilyen előzménye után kezdődött el a munka, ami a külső szemlélő számára vontatottnak tűnhet, hiszen Oladtól Gencsapátiig szakaszosan aszfaltoznak. Mint megtudtuk, van oka annak, miért aszfaltoznak mindig más és más helyen. A 9 kilométeres szakaszon azért jelöltek ki hét, forgalomkorlátozás által érintett egységet, mert egy kilométernél sokkal hosszabb útszakaszt nem lehet elzárni a forgalom elől.

A fent említett bonyodalom, vagyis az új út rázkódására is van magyarázata. A repedések továbbterjedésének megakadályozására, az autópályák építésénél be vált technológiát alkalmazták, vagyis a kiegyenlítő célzattal leterített aszfaltra speciális rácsot fektettek, amely csillapítja az utat érő terhelést.

A gondot az okozza, hogy - ahogyan ezt az autósok is észlelik - a rácsra borított aszfaltszőnyeg nem egyenletes. Macher Sándor, a kivitelező cég, az Euroaszfalt Kft. építésvezetője elmondta: rejtélyes számukra ez az eset. 



Itt a bűnös Fotó: Benkő Sándor
 
Kipróbáltuk: ugyanazokkal a gépekkel, ugyanazzal az alapanyaggal két helyen is dolgoztunk. Ahol nem volt rács, ott tökéletesen sima lett az aszfalt. Ahol volt rács, nem így történt. Két helyen, kétféle rácsot is leterítettünk, ám egyik se vált be. A napokban itt járt a rácsot gyártó cég képviselője, ők sem láttak még ilyet. A következő napokban a szakemberek újra megvizsgálják az ügyet, átgondolják, milyen módon lehetne orvosolni a problémát. Egy biztos: az aszfaltot felmarjuk, és új réteget terítünk le, tehát nem marad az út ilyennek.

Az építésvezető szerint az oladi rejtély megoldására elegendő idő áll rendelkezésre, hiszen az ütemterv szerint haladnak máshol a munkával, ami azt jelenti, hogy augusztus elejére befejezik a teljes útfelújítást. 

Egyébiránt egy konzorcium tagjaként az Euroaszfalt Kft. a napokban nyert a Vát-Szombathely közötti autóút felújítására benyújtott négymilliárdos tenderen.

Az útfelújítási projekt egyébként több elemből tevődött össze, része például a bozsoki átkelőhelyhez vezető útszakasz, illetve a Kőszegdoroszló és a Kőszegszerdahely közötti szakasz felújítása. Szombathelyen az oladi körforgalomtól a Vadász étteremig, illetve innen Gencsapátin át Gyöngyösfaluig terjedő mintegy 9 kilométeres rész képezi a projekt egy másik elemét.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!