Belföld

2010.05.02. 13:25

Demszky az ingyenes BKV-ról: valakinek fizetnie kell

Demszky Gábor (SZDSZ) főpolgármester szerint furcsa, hogy az a Horváth Csaba (MSZP) beszél a BKV ingyenességről, aki néhány hónapja kormánybiztosként még az inflációkövető tarifákról írt alá szerződést a fővárossal.

MTI

"Ingyenebéd természetesen nincs, mindig ki kell mondani, hogy ki fizet azok helyett, akiknek díjmentes egy szolgáltatás" - mondta a városvezető az MTI-nek vasárnap adott nyilatkozatában, arra utalva, hogy a szocialista politikus pártja majálisán szombaton azt mondta, 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.
   
Demszky Gábor - akit szabadságán ért utol az MTI - közölte, annyiban ért egyet Horváth Csabával, hogy dugódíjra néhány éven belül Budapesten is szükség lesz, és a bevételek egy részét a közösségi közlekedésre kell fordítani. Jelezte: erről már másfél éve koncepciót is elfogadott a főpolgármesteri kabinet.
   
Elmondta, Budapesten kívül több nagyváros elemzi London, Stockholm és Milánó tapasztalatait, és hamarosan több európai városban csökkentik a dugódíjjal a zsúfoltságot.
   
Hozzátette: olyan példáról azonban nem tud, ahol a dugódíj bevételéből ingyenessé lehetne tenni a tömegközlekedést. Demszky szerint ehhez ugyanis "olyan brutális behajtási díjra lenne szükség, amely alapvetően kérdőjelezné meg a rendszer működőképességét", továbbá igazságtalan is lenne az autósokkal szemben.
   
Jelezte ugyanakkor, hogy a behajtási rendszer bevételeiből a közösségi és a kerékpáros-közlekedés, valamint a parkolás fejlesztésére érdemes elsősorban fordítani.
   
Közölte, kész koncepciót kíván letenni a következő városvezetés asztalára, hogy szabadon eldönthessék, bevezetik-e a dugódíjat. "Kár lenne egy előrehozott főpolgármesteri kampány kedvéért komolytalanná tenni ezt a nagyon is fontos kezdeményezést" - jegyezte meg.
   
Horváth Csaba szocialista főpolgármester-jelölt pártja majálisán, a Városligetben jelentette be, hogy 2013-ig díjmentessé tennék a közösségi közlekedést Budapesten.
   
A városházi politikus, aki az MSZP parlamenti képviselője is, azt mondta: a díjmentes közösségi közlekedést azok vehetnék igénybe, akik legalább négy éve állandó budapesti lakosok, vagy diákként a fővárosban tanulnak.
   
A szocialista politikus szerint a díjmentesség bevezetését egyebek mellett a parkolási díjbevételekből, valamint környezetvédelmi zöldzónák használatából lehetne finanszírozni.
   
Szűcs Somlyó Mária, a fővárosi Fidesz-frakció sajtófőnöke erre úgy reagált: ilyen "marhaságot" utoljára Horn Gyula miniszterelnök mondott, amikor a nyugdíjasoknak ingyen repülőjegyet ígért.
   
A Fidesz emlékeztette a szocialista politikust arra, alig egy hónapja állapodott meg Bajnai Gordon miniszterelnök és a főpolgármester, hogy az állam pénzügyi támogatást nyújt a fővárosnak, cserébe a közgyűlés az inflációval megegyező mértékben emeli évente a BKV-jegyek árait.
   
A VEKE szerint a tömegközlekedés csődjét okozná a javaslat. Az egyesület szerint a BKV ingyenessé tételével összesen 68 milliárd forint esne ki, ez a közlekedési társaság 130 milliárd forintos költségvetésének több mint a fele. Ez pedig a BKV azonnali csődjét, a budapesti tömegközlekedés összeomlását jelentené.
   
Nyáry Krisztián, a Városháza kommunikációs igazgatója az MTI-nek a "dugódíjról" szólva vasárnap emlékeztetett arra, hogy a főpolgármesteri kabinet 2007 és 2009 között több alkalommal tárgyalt a fővárosi személyforgalmi behajtási díj (dugódíj) bevezetésének előkészítéséről.
   
Közölte, a 2012 után bevezethető rendszer célja a forgalmi torlódások csökkentése, a budapesti levegőminőség javítása, és közösségi és kerékpáros-közlekedés előnyben részesítése.
   
Elmondta, a dugódíjnak sok formája létezik a világon; van, ahol kizárólag bevételszerzési céllal vezették be, más városokban a behajtás korlátozása, a belváros tehermentesítése, a levegő minőségének javítása a cél. A főpolgármesteri kabinet döntött arról, hogy a budapesti modellnek az utóbbin kell alapulnia, nem nyereséges, hanem csak önfenntartó rendszert szeretnének.
   
A szakértők egyzónás és többzónás modellt is vizsgáltak: az M0-s gyűrűn, a Hungária körúton és a Nagykörúton belül is kialakítható a behajtási zóna.
   
Az előzetes becslések szerint a kamerarendszerrel működő behajtási zóna kialakítása 39 milliárd forintba kerülne, amely azonban két év alatt megtérülne a befolyó díjakból. A javaslat értelmében a behajtási díj a mindenkori BKV-jegy árával állna arányban, amely azonban a gépkocsi környezetvédelmi besorolásától és napszaktól függően is változna.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!