Belföld

2011.06.24. 15:30

M70-es autóút: táblaerdő helyett bővítést!

Az M70-es autóút mihamarabb kétszer kétsávossá bővítését, de addig is újabb forgalomtechnikai eszközök elhelyezését szorgalmazták zalai politikusok és polgármesterek azon a pénteki egyeztetésen, amelyet a megyei kormánymegbízott hívott össze a keddi, hat halálos áldozatot követelő buszbaleset kapcsán.

Vas Népe

Rigó Csaba kormánymegbízott saját tapasztalataira is hivatkozva beszélt arról, hogy jogosak az M70-es térségében élők és az arra közlekedők kritikái. Értelmezhetetlen a sok tábla, félrevezetőek a forgalmi jelzések, ami a balesetveszélyt növeli - mondta, sürgetve, hogy minél hamarabb épüljön meg a mintegy 11 kilométeren hiányzó két forgalmi sáv.
   
A statisztikai adatokat idézve közölte: az autóút 2004-es átadása óta 150 sérüléses baleset történt itt, és 16-an haltak meg ezen a szakaszon. Éjszaka is rendőri ellenőrzéseket tart szükségesnek, hogy a Romániából Spanyolországba, vagy Koperből a Balkánra tartó buszosok és kamionosok vezetési idejét ellenőrizni tudják.
   
Érthetetlennek nevezte, hogy az M70-es előző kormányzat idején történt megépítésekor nem gondoltak a megnövekvő forgalomra és az ezzel járó balesetveszélyre, miért maradt változó sávkiosztású az autópályaként megtervezett útvonal.
   
Ajtay Szilárd, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium főtanácsadója azt mondta: szakértők fogják vizsgálni, hogy megvalósítható-e a sokmilliárdos beruházás, vagy olcsóbban is lehet csökkenteni a balesetveszélyt. Napokon belül összeül egy munkabizottság, amely az M70-es autóúttal kapcsolatos lehetőségekről tárgyal majd.
   
Valószínűnek nevezte, hogy a fejlesztési programba bekerül az M70-es kibővítése, az előkészítést elkezdi a minisztérium, de "mert ez egy sokmilliárdos döntés, nem lehet kapkodva meghozni", s ha "ezredrésznyi költséggel" is csökkenteni lehet a balesetveszélyt, akkor ez utóbbit kell választani. Az építkezés megkezdéséhez legalább 4-5 év szükséges a szigorú európai engedélyeztetési eljárások miatt - hangsúlyozta.
   
Pintér László, a térség fideszes országgyűlési képviselője többször is nyomatékosan kijelentette: felesleges minden felfestés és újabb táblák kihelyezése, az egyedüli megoldás csakis a sávok bővítése, addig pedig a szembejövők fizikai elválasztása és az újabb sebességkorlátozás lenne megfelelő megoldás. Mint mondta, hetente közlekedik ezen az útszakaszon, de éjszaka inkább elkerüli, mert rendszeresen tapasztalja, hogy a külföldi autósok sötétben vagy ködben nem veszik észre, hogy itt már nem sztrádán haladnak.
   
Pál Attila, a Zala Megyei Közgyűlés alelnöke (Fidesz-KDNP) arra hívta fel a figyelmet, hogy az autóúton minden műtárgy adott, a felüljárókat és a lehajtókat úgy alakították ki, hogy autópályaként működhessen, de nem tudni, hogy miért nem épült meg végül. Ma félrevezetőek vagy hiányosak a táblák, másrészt viszont túl sok jelzés van az út mellett, ami átláthatatlanná teszi a közlekedési viszonyokat, ráadásul kamionok mögött vagy ködös időben ezek szinte észrevehetetlenek.
   
Halmi Béla, Letenye polgármestere (Fidesz-KDNP) felidézte, hogy 2010 októberében levelet írt Völner Pálnak, az infrastruktúráért felelős államtitkárnak az M70-essel kapcsolatos gondok miatt, s azt a választ kapta, hogy az uniós forrásoktól függően 2014 után lehetséges csak az autópályává bővítés. A polgármester szerint források átcsoportosításával - a kevésbé fontos elkerülő utak építése helyett - előbb is lehetne pénzt találni az építésre, amit az is indokol, hogy a Balkán és Dél-Európa egyetlen összekötő útjáról van szó.
   
Wéber Antal, a Zala Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője emlékeztetett arra, hogy a keddi halálos balesetben is főszereplő román Atlassib busztársaságnak három év alatt csak Zala megyében még három balesete volt, bár egyik sem halálos kimenetelű. Hozzátette, hogy a segítségnyújtásban az is komoly probléma, hogy az M70-esről a 112-t tárcsázva gyakran a szlovéniai katasztrófavédőket kapcsolja a mobilhálózat.
   
Dedics Zoltán, a Zala Megyei Rendőr-főkapitányság rendészeti igazgatója hozzátette: amióta 2004-ben megépült az út, nyolc balesetben összesen 16 ember halt meg. Minden halálos tragédia frontális ütközés következménye volt, s kizárólag külföldi állampolgárok okozták.
   
Simon Zoltán, Csörnyeföld polgármestere arra is felhívta a figyelmet, hogy az M70-es autóút a mai napig csak ideiglenes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. A véglegeshez engedély megszerzéséhez az illetékes önkormányzatok nem fognak hozzájárulni, előbb készüljön el a teljes autópályává bővítés.
   
Ideiglenes megoldási lehetőségként javasolta, hogy a teljes 20 kilométeren szüntessék meg a kétszer kétsávos közlekedési lehetőséget, az még mindig egyértelműbb a járművezetők számára, mint a jelenlegi, változó kiszélesítés és szűkítés
   
Kiss Ernő, az Állami Autópálya-kezelő Zrt. forgalomszabályozási és hálózatkezelési osztályvezetője elmondta: a hétvégén elkezdik a piros elválasztó csík felfestését egy szakaszon, ez az M2-esen szerzett tapasztalatok alapján tovább csökkentheti a balesetveszélyt. Arra azonban nincs lehetőség, hogy a kétszer egysávos részeken beton elválasztó elemeket telepítsenek, erre nincs elég hely.
   
Büki Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. képviseletében közölte: érdemes lenne meggondolni az M70-es autóút visszaminősítését, hogy egyértelművé váljon, ez nem autópálya. Már amúgy sem lehet 110 kilométeres sebességgel menni rajta, és a szembejövők előli kitérés sem megoldható, mert a sávok mentén vízelvezető széleket alakítottak ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!