Belföld

2006.06.22. 02:29

Elfogyott a türelem

Ahogy azt az útbizottság bejelentette, tegnap déli 12 órára lezárták a 86-os főútvonal egy sávját több vasi és győr-moson-soproni településen. Délelőtt ...

Kozma Gábor

A szelestei fórumon a szervezők mellett részt vett a Levegő Munkacsoport, illetve több cég képviselője is. Pálla Péter és Silóczki László répcelaki útbizottsági vezetők szerint a csekélyke forgalom arra utal, hogy "akad alternatív lehetőség". Ez pedig, szerintük, az elterelés, illetve az útdíj bevezetése. Már csak azért is, hangoztatták, mert a 86-os lényegében az A2-es osztrák autópálya kiváltója. Az osztrákoknak igen jól jön, hogy nem rongálják az útjaikat a kamionok, így nincs szennyezés sem. "Mi lettünk Európa hátsó udvara", mondták. Ezt mások is így látták a fórumon, mondván eleve rossz a koncepció a 86-os esetében. Ha tönkremegy az út, akkor milliókat, mi több pár év alatt milliárdokat költenek rá. Lényegében feleslegesen, mert újra lepusztul. "Elébb a forgalommal kellene kezdeni valamit, aztán az úttal", hallottuk. Dr. Galántai György, Szeleste polgármestere köszöntötte a fórum résztvevőit, átadva a szót a Levegő Munkacsoport képviselőjének, Lenkei Péternek, aki megdöbbentő dolgokat mondott. Felmérések szerint évente ezer- milliárd forint kárt okoznak a nehézgépjárművek hazánkban, s ennek az árát a lakosság fizeti meg. Csak a 86-os mellett több 10 milliárdos a kár, ha a tönkrement, eladhatatlan ingatlanokat vesszük alapul (ezt később a győr-moson-soproni résztvevők is megerősítették). Azt is elmondta a környezetvédő, hogy a "finomporos szennyezés" révén valamenyi magyar lakos át- lagéletkora egy évvel rövidül. E súlyos ártalom ellen azonnal tenni kell, jelentette ki. Javasolta az útdíj azonnali kivetését a 10 tonnánál súlyosabb járművekre.

A fórumon, többek között szót kapott annak a cégnek a képviselője is, aki a kamionok vasúti szállítását szervezi. Mint mondta, a cél az, hogy 2010-ig 100 ezer kamiont "tegyenek sínre". Ehhez azonban támogatás kell, hiszen enélkül nem lehet versenyképes a vállalkozás. Dr. Németh Kálmán, Répcelak polgármestere, a sok rossz között jó hírnek tartja azt, hogy Váton októberben elindul az építkezés, négy kilométernyi új szakasz épül. Kérte a vasi politikusokat, hogy lobbizzanak a 86-osért, és bejelentette folytatódnak a konzultációk útügyben, már júliusban. Töb-ben azonnali és radikális megoldásokat szorgalmaztak, végül abban értett egyet mindenki el kell érni az útdíj gyors bevezetését, s emellé a forgalomcsillapítási technikák hatékony alkalmazását. Sátori Károly, az útbizottság elnöke kijelentette egyre türelmetlenebb a lakosság, s elvárja, hogy a korábban tett kormányzati ígéretek teljesüljenek. A végén megfogalmazódott ha a régión áthaladó főút nem fontos a kormányoknak, akkor nyilván a régió sem az.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!