Belföld

2007.05.08. 02:29

Érvelő érettségizők

Sárvár, Celldömölk (na) - Nagy biztonsági előkészületek mellett tartották meg tegnap a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi vizsgát. Sok diák az online média könyveket háttérbe szorító hatásáról írt esszét.

Németh Adél

Magyarból tegnap középszinten 92 ezer 826-an adtak számot tudásukról, míg emelt szinten 4 ezer 302 diák vizsgázott. A maturálók használhatták a helyesírási szótárt; a szövegértési feladatsorra 60 perc, a szövegalkotási feladatokra 180 perc állt rendelkezésükre.

Középszinten - a bécsi kocsmafajtáról szóló szövegértést követően - Csokonai Vitéz Mihály: Eleven rózsához és Ady Endre: Meg akarlak tartani című költeményének összehasonlító elemzése volt az egyik esszéfeladat. Emellett a diákok eldönthették, hogy Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok című novellájának elemzésébe fognak, vagy a hagyományos kötetek és a digitális adathordozók melletti vagy elleni érvelésről, azaz a könyvek és a számítógép viszonyáról írnak. Emelt szinten nyelvi-műveltségi teszt kapcsolódott Kosztolányi Dezső két művének összehasonlításához. A diákok a versrészletek szerzőinek felismerése mellett feladatul kapták Krúdy Gyula egyik novellájának elemzését. Értekezniük kellett arról, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Emellett magyar nyelv megőrzését célzó honlapra írtak levelet a boltok neveiben szereplő idegen kifejezésekről.

A két évvel ezelőtti országos érettségi botrány óta a vizsgák ideje alatt az iskolákba szinte alig lehet bejutni, s a pedagógusok sem beszélnek szívesen a tételekről. A sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban ottjártunkkor még vizsgáztak a diákok. A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumot 11 órakor már elhagyták az elsőként végzett érettségizők. Érdeklődésünkre elmondták, hogy közepes erősségűnek tartják a vizsgasort. Szerintük az írásbelinél nem a tárgyi tudás kap hangsúlyt. A legfontosabb az, hogy a józan eszükre hallgassanak, s véleményt alkossanak.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

Középszinten - a bécsi kocsmafajtáról szóló szövegértést követően - Csokonai Vitéz Mihály: Eleven rózsához és Ady Endre: Meg akarlak tartani című költeményének összehasonlító elemzése volt az egyik esszéfeladat. Emellett a diákok eldönthették, hogy Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok című novellájának elemzésébe fognak, vagy a hagyományos kötetek és a digitális adathordozók melletti vagy elleni érvelésről, azaz a könyvek és a számítógép viszonyáról írnak. Emelt szinten nyelvi-műveltségi teszt kapcsolódott Kosztolányi Dezső két művének összehasonlításához. A diákok a versrészletek szerzőinek felismerése mellett feladatul kapták Krúdy Gyula egyik novellájának elemzését. Értekezniük kellett arról, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Emellett magyar nyelv megőrzését célzó honlapra írtak levelet a boltok neveiben szereplő idegen kifejezésekről.

A két évvel ezelőtti országos érettségi botrány óta a vizsgák ideje alatt az iskolákba szinte alig lehet bejutni, s a pedagógusok sem beszélnek szívesen a tételekről. A sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban ottjártunkkor még vizsgáztak a diákok. A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumot 11 órakor már elhagyták az elsőként végzett érettségizők. Érdeklődésünkre elmondták, hogy közepes erősségűnek tartják a vizsgasort. Szerintük az írásbelinél nem a tárgyi tudás kap hangsúlyt. A legfontosabb az, hogy a józan eszükre hallgassanak, s véleményt alkossanak.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

Középszinten - a bécsi kocsmafajtáról szóló szövegértést követően - Csokonai Vitéz Mihály: Eleven rózsához és Ady Endre: Meg akarlak tartani című költeményének összehasonlító elemzése volt az egyik esszéfeladat. Emellett a diákok eldönthették, hogy Sánta Ferenc: Kicsik és nagyok című novellájának elemzésébe fognak, vagy a hagyományos kötetek és a digitális adathordozók melletti vagy elleni érvelésről, azaz a könyvek és a számítógép viszonyáról írnak. Emelt szinten nyelvi-műveltségi teszt kapcsolódott Kosztolányi Dezső két művének összehasonlításához. A diákok a versrészletek szerzőinek felismerése mellett feladatul kapták Krúdy Gyula egyik novellájának elemzését. Értekezniük kellett arról, hogy a történészek által írt szövegek egyenértékűek-e az irodalmi szövegekkel. Emellett magyar nyelv megőrzését célzó honlapra írtak levelet a boltok neveiben szereplő idegen kifejezésekről.

A két évvel ezelőtti országos érettségi botrány óta a vizsgák ideje alatt az iskolákba szinte alig lehet bejutni, s a pedagógusok sem beszélnek szívesen a tételekről. A sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban ottjártunkkor még vizsgáztak a diákok. A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumot 11 órakor már elhagyták az elsőként végzett érettségizők. Érdeklődésünkre elmondták, hogy közepes erősségűnek tartják a vizsgasort. Szerintük az írásbelinél nem a tárgyi tudás kap hangsúlyt. A legfontosabb az, hogy a józan eszükre hallgassanak, s véleményt alkossanak.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

A két évvel ezelőtti országos érettségi botrány óta a vizsgák ideje alatt az iskolákba szinte alig lehet bejutni, s a pedagógusok sem beszélnek szívesen a tételekről. A sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban ottjártunkkor még vizsgáztak a diákok. A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumot 11 órakor már elhagyták az elsőként végzett érettségizők. Érdeklődésünkre elmondták, hogy közepes erősségűnek tartják a vizsgasort. Szerintük az írásbelinél nem a tárgyi tudás kap hangsúlyt. A legfontosabb az, hogy a józan eszükre hallgassanak, s véleményt alkossanak.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

A két évvel ezelőtti országos érettségi botrány óta a vizsgák ideje alatt az iskolákba szinte alig lehet bejutni, s a pedagógusok sem beszélnek szívesen a tételekről. A sárvári Tinódi Sebestyén Gimnáziumban ottjártunkkor még vizsgáztak a diákok. A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnáziumot 11 órakor már elhagyták az elsőként végzett érettségizők. Érdeklődésünkre elmondták, hogy közepes erősségűnek tartják a vizsgasort. Szerintük az írásbelinél nem a tárgyi tudás kap hangsúlyt. A legfontosabb az, hogy a józan eszükre hallgassanak, s véleményt alkossanak.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

Veres Benjámin, a sárvári Tinódi Sebestyén Gimnázium igazgatója elmondta, hogy az érettségi tételeket tegnap reggel 7 órakor, a helyi polgármesteri hivatalban vették át. A feladatsorokat 8 órakor bonthatták ki. Tegnap 151 tanulójuk adott számot tudásáról, közülük hatan emelt szinten vizsgáztak magyar nyelv és irodalomból. Az igazgató tájékoztatása szerint sokan szeretnének műszaki tudományokat tanulni a választott egyetemen, főiskolán. De többen maradnak az intézményben, s folytatják tanulmányaikat a vendéglátós és idegenforgalmi képzésen.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

A celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium igazgatója, Vinter József arról nyújtott tájékoztatást, hogy a diákok negyven százaléka főként idegen nyelvből már előbbre hozott érettségin - példaként még az ősszel - tett vizsgát. Az iskolában tegnap 78 diákjuk, emellett nyolc felnőtt esti tagozatos érettségizett. Az idei tételekről Szabó Pétert, a celldömölki gimnázium tanulóját kérdeztük. A diák elmondta, hogy számára kellemes meglepetést okoztak a vizsgakérdések. Véleménye szerint a szóbeli vizsgától eltérően az írásbelin nem annyira a tárgyi tudás a meghatározó. A korosztályához közel álló kérdéskör miatt az online média és a könyvek szerepét választotta esszétémaként. Emellett a téma mellett döntött a soproni Nyugat-magyarországi Egyetemre készülő Németh Bálint is, aki mint mondta, hasonló feladatokat gyakoroltak az iskolában is. A gyakorlatok egy szemléletet adtak, tudták, hogy mire számíthatnak. Ezen a véleményen van Nyári Zsolt is, aki szerint gyakorolni lehetett az érvelő fogalmazást, az összehasonlítást és a verselemzést is. A Corvinus Egyetemre készülő diák is érvelt az esszéjében. Király Tamás nem tartotta nehéznek a szövegértést, sem pedig az esszékérdést, amelyek sorában ő is az érvelést választotta.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!