2010.01.04. 14:10
Felső határ a csillagos ég: megint drágulnak az üzemanyagok
Emeli bruttó 4 forinttal a benzin és 3 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt., s ezzel a történelmi csúcsot állítja be a benzin ára.
A Mol egy hete a 95-ös benzin árát 6 forinttal, a gázolajét pedig 4 forinttal növelte, de január elsején további áremelkedést hajtott végre a jövedéki adó szabályainak változása miatt. Emiatt a benzin mintegy 14 forinttal, a gázolaj 9 forinttal került többe az MTI számítása szerint.
Az eheti emeléssel a benzin átlagára megismétli a 2008. évi júniusi történelmi csúcsot, azaz az átlagára 317 forint lesz. A gázolaj átlagára eléri a 297 forintot.
Az autósok 10-30 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál. Az emelést piaci folyamatokkal magyarázzák az elemzők.
OLDALTÖRÉS: A fuvardíjak is emelkedhetnek az üzemanyagok drágulása miatt
A fuvardíjak is emelkedhetnek az üzemanyagok drágulása miatt
A fuvardíjak is emelkedhetnek az üzemanyagok drágulása miatt
A fuvardíjak is emelkedhetnek az üzemanyagok drágulása miatt
A fuvardíjak néhány százalékkal biztosan, de akár 15 százalékkal is emelkedhetnek a gázolaj jövedéki adójának emelkedése, az üzemanyag drágulása miatt - mondták szakértők hétfőn az MTI érdeklődésére.
Január elsején a jövedéki adó szabályainak változása miatt drágultak az üzemanyagok: a benzin esetében 10 százalékkal, a gázolajnál 8 százalékkal emelkedett a közteher mértéke, így a benzin mintegy 14, a gázolaj pedig 9 forinttal drágult január elsejétől.
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese elmondta: csak a gázolaj drágulása miatt körülbelül 2,5 százalékkal kellene emelni a fuvardíjakat, de az egyéb költségek - például a kötelező felelősség biztosítás díjai - is emelkednek. Az, hogy ezen változások nyomán mennyivel emelik a fuvardíjakat, a piaci kereslet és kínálat is befolyásolja. A belföldi fuvardíj körülbelül 40 százalékát teszik ki az üzemanyagköltségek - mondta Karmos Gábor.
Hozzáfűzte: mivel Szlovákiát kivéve a környező országokban olcsóbb lett a gázolaj mint Magyarországon, ezért a nemzetközi fuvarozók nem Magyarországon tankolnak majd. Ennek pedig az a következménye, hogy az MKFE prognózisa szerint a költségvetésbe nem folynak be a magasabb adótételtől remélt többletbevételek - hangsúlyozta az MKFE főtitkárhelyettese.
A magyar fuvarozóknak, akik nem tudják elvinni külföldre tankolásaikat, határozott költségnövekedéssel jár az emelés, amelyet - figyelembe véve az egyéb költségeket - tartalékok híján nem tudnak fedezni, így előbb-utóbb beépítik a fuvardíjakba.
Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára úgy vélekedett, hogy a jövedéki adó emelése miatt 10-15 százalékos fuvardíj növekedéssel kell számolni. Elmondta, hogy februárban már biztosan érzékelhető lesz az emelés a termékek és a szolgáltatások árában.
Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének (FUVOSZ) főtitkára is hangsúlyozta: az üzemanyag árak januári emelkedése befolyásolja a fuvardíjakat, és mivel a benzin és a gázolaj jövedéki adó tartalmának emelkedésével már előre kalkulálni lehetett, így azt a vállalkozók valószínűleg beépítették a 2010-es fuvardíjba. Elmondta: azt javasolták a FUVOSZ tagjainak, hogy a többi változást - így például az üzemanyag forgalmazók emeléseit - is figyelembe véve 8-10 százalékos fuvardíj-emelést próbáljanak elérni.