Belföld

2010.02.24. 16:32

Így dolgozik Pesten az Arena Savaria építője: se terv, se vízmérték, csak spórolás

Szakmaiatlan a Margit híd budai oldalán a rakpart most is folyó felújítása, ezért ezeket a munkálatokat újra kell kezdeni; a beruházó ígéretet tett arra, hogy áprilistól kijavítják a hibákat, hogy a rakpart megfeleljen a műemlékvédelmi előírásoknak - közölte Bouquet László, a Budapest Világörökségért Alapítvány elnöke Budapesten sajtótájékoztatón.

MTI

A Margit híd budai lábánál lévő rakpartot a történelmi hagyományoknak megfelelően kell felújítani.  A munkálatok eddig leginkább a túlzott takarékosság jegyében zajlottak, holott 2 milliárd forint áll a Strabag Zrt. és alvállalkozói rendelkezésére. Spóroltak az építőanyagon, és építész tervező nélkül építkeztek, ami "szakmaiatlan megoldás" - mondta.

Hozzátette: a felújítás nem felel meg az UNESCO elvárásainak sem, mert a  világörökség részét képező műemlékek sérültek, holott a financiális és időbeli feltételek adottak a megfelelő színvonalú munkának. Szerinte háromnegyedét kell újraépíteni.

Molnár Sándor, a Kőfaragók Ipartestületének alelnöke kitért arra, hogy a kivitelezést szakmai és esztétikai szempontból vizsgálták egy négytagú delegációval, ennek eredményeként írtak erről egy tanulmányt. Ebben megállapították, hogy a beépített kövek lebontása nélkül nem lehet újjáépíteni a rakpartot, mert "nincs az az ember, aki ezt a falat tisztességgel át tudja adni". Az idegenforgalmat is befolyásolja ennek a falnak az állapota, mert a turisták szeme előtt van - tette hozzá.

Osgyáni Vilmos restaurátor közölte: a Bem rakpart a Margit hídtól 200 méterre délre és északra lévő szakaszát bontották le és építették újjá, eközben a támkövek egy része eltört, illetve már törött állapotban állították be azokat a falba. Szerinte kérdéses, hogy a burkolati rész így hogyan állja ki az idő próbáját. A legalacsonyabb szakmai kitételeknek sem feletek meg a kivitelezők, amikor állvány,  zsinór- és vízmérték nélkül építkeztek alkalmazottaik - hangoztatta.

Korompay Katalin, az alapítvány főépítésze rámutatott: a 31 és 43 centiméter közötti vastagságú kövekből álló sorok minden egyes tagját ugyanoda kellett volna visszatenni, ahol az eredetileg volt, de nem ez történt. A kiálló, a sorba nem illő köveket spórolásból lefűrészelték, amit szakszerűtlennek ítélt. A kivitelezők az előírt tervtől is eltértek - vélte.

A Margit híd rakpartja újjáépítésének beruházója a Fővárosi Önkormányzat, amely 15 százalékkal járult hozzá a kiadásokhoz, 20 százalékot az állam, 65 százalékot az unió - pályázatok útján - vállalt magára a költségekből.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!