Belföld

2016.01.05. 12:03

Így változik meg az életünk januártól

Videók a KRESZ-vizsgán, csökkenthető fekete pontok, változatlan autópályamatrica-díjak és fizetős M85-ös.

Budai Dávid

Kijelenthető, hogy sok változás érkezik négy keréken is. Az egyik legfontosabb ezek közül, hogy, hogy csökkenthető lesz a jogosítványhoz kapcsolódó fekete pontok száma, amennyiben utánképzésen vesz részt az ember. 13 pontig 9 ponttal, 14–17 pont között 6 ponttal lehet majd a tervek szerint mérsékelni a pontokat.

A közlekedési szituációk élethűbb megjelenítése érdekében mozgóképes kérdésekkel bővül 2016 januárjától minden kategóriában a KRESZ-vizsga. Az eddig alkalmazott ábrák, grafikák és fényképek mellett megjelenő kisfilmek egy konkrét forgalmi szituációt és nem egy kiragadott pillanatot ábrázolnak majd. A fejlesztéstől azt várják, hogy a vizsgázók a valósághoz közelebb álló megjelenítésben értelmezhessék – ezáltal jobban megértsék – az adott közlekedési helyzetet. Következésképpen jóval felkészültebben kerüljenek ki a forgalomba. A hírek szerint a filmbejátszások legfeljebb tíz másodpercesek és a kérdés megválaszolására adott egy percen belül akár többször is lejátszhatóak, de a válaszadásra összesen ezeknél a kérdéseknél is csak egy perc áll rendelkezésre. Nem változik a vizsgán feltett összes kérdés száma, összes pontértéke és a megfelelés ponthatára sem.

A tervek szerint január elsejétől 21 helyett már 18 éves kortól lehetőség lesz megszerezni a C kategóriás jogsit. Ez azért fontos, mivel kamionsofőrökből óriási hiány van, márpedig ennek egyik oka éppen a kitolt korhatár. Hiszen amikor a fiatalok kikerülnek az iskolából, három évet ülhetnek otthon, várva, hogy végre kamionsofőrök lehessenek. Többnyire azonban munkát vállalnak, vagy elmennek továbbtanulni, és amikor már szerezhetnének jogosítványt, állásuk van, amit csak nagyon kevesen rúgnak fel azért, hogy gyermekkori álmukat megvalósíthassák.

Ha már közlekedés: jó hír, hogy az autópálya-matrica díjai nem emelkednek. Így továbbra is 2975 forint a tíznapos és 4780 forint a havi matrica ára a személyautóknak., a tarifák ráadásul nem emelkednek a tehergépjárművek számára sem. A 2016-ra vonatkozó éves, országos és megyei matricákat január 1-jén 00:00 órától lehet megváltani. Nem kell azonban az év eleji dömpingben sietnie annak, akinek 2015-ös országos éves vagy megyei e-matricája van, hiszen ezek január 31-éig érvényesek. Ugyan a Vas megyeieket egyelőre nem érinti, a megyei matricák árak sem változtak, azok továbbra is havi ötezer forintba kerülnek. Minden rémhírrel ellentétben a 86-os továbbra is ingyenesen használható, azt viszont jó tudni a Győr fel autózóknak, hogy az M85-ös idén átadott gyorsforgalmi szakaszán már fizetni kell januártól.

Bár mostanában éppen zuhannak az üzemanyagárak, ha konnektorról tölti az autóját, akkor is van pár jó hírünk. A jelenlegi, kizárólag elektronos hajtómotorral ellátott személygépkocsi helyett bevezették a környezetkímélő gépkocsi fogalmát, amely elektromos gépkocsit, illetve nulla emissziós, azaz nem légszennyező gépkocsit takar. Környezetkímélőnek minősülő gépkocsik esetében gépjárműadót,  cégautóadót és regisztrációs adót sem kell fizetni.

Ha kamionokban utazik, jó ha tudja, hogy az adóalap kiszámolásához szüksége lesz számológépre. Nyergesvontató esetén 2016. január 1-jétől az adó alapja a saját tömegének kétszerese, növelve az általa vontatott félpótkocsi megengedett legnagyobb össztömege és a nyergesvontató saját tömege pozitív különbözetének felével. Jó tudni azt is, hogy a helyi iparűzésiadó-kötelezettséget jövőre útdíj címen már nem csak a belföldi, hanem a külföldi autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díj 7,5 százalékával is lehet csökkenteni. Viszont mérséklődik a kereskedelmi gázolaj felhasználásához kapcsolódó adókedvezmény, 11 Ft/liter helyett 7 Ft/ liter lesz csak visszaigényelhető.

A nemzetközi fuvarozók esetében a 40 eurós napidíj összegét 2016. január 1-jétől 60 euróra emelték fel. A magasabb összeg juttatásának feltételei nem változtak: gépkocsivezetők és kocsikísérők kaphatják, akkor, ha más költségelszámolásban nem részesülnek. A 60 euró alkalmazása nem kötelező jellegű. Ez a törvény által megszabott maximum, ami adómentesen elszámolható. A munkaadó tehát nem kötelezhető arra, hogy egyik napról a másikra a 40 eurós térítést 60 euróra emelje. Egy 20 munkanapot külföldön dolgozó sofőr számára ez havi 120 ezer forint plusz jövedelmet jelenthet, de nem biztos, hogy ezt minden cég képes lesz januártól rögtön kifizetni.

Végezetül: ha netalántán ön országok közti repülésben utazik, akkor is jó hírünk van, ugyanis a nemzetközi légi személyszállítást végző szolgáltatók mentesülnek a számlakibocsátási kötelezettség alól. Erre csak akkor lennének kötelesek, ha azt a szolgáltatás igénybe vevője kéri.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!