Belföld

2009.10.18. 12:15

MÁV-sztrájk: hétfőtől leáll a vasúti közlekedés

Budapest- Hétfőn üzemkezdettől folytatódik a vasutassztrájk - jelentette be Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének (VDSZSZ) elnöke vasárnap.

MTI

Gaskó István utalt arra, hogy a sztrájkbizottság vasárnap értékelte a helyzetet, és döntött a folytatás időpontjáról.
   
A VDSZSZ elnöke kitért arra, hogy szombaton 18 óra után a MÁV-tól elektronikusan megkapták a jövő évi menetrend tervezetet, amelyhez mellékelték a felszámolandó vonalakat is, eszerint 30 vonalon szűnik meg a személyszállítás a decemberben életbe lépő menetrendben.
   
Paródiának nevezte, ahogyan a vasútvonalak bezárását kezeli a szaktárca. Tapasztalatuk szerint ahol a "pártember" erősen "odacsapott az asztalra", ott nincs vonalbezárás.
A VDSZSZ visszautasítja, hogy "bratyi módon" döntsenek a vasutasok tízezreit, az utasok százezreit érintő vasúti közlekedésről - mondta Gaskó István.


Utalt arra, hogy az autóbusz-közlekedésben is 4,5 milliárd forinttal kevesebb állami költségtérítést akar a kormány adni jövőre, ami 20-30 százalékos kapacitáscsökkenést jelenthet a Volán-társaságoknál. A vasútnál a 40 milliárd forint megvonás, a vonalbezárások a vasutas-munkahelyeket is veszélyeztetik. A pályavasútnál mintegy 5.000 dolgozót - többségében forgalmi szolgálattevőket, váltókezelőket, kocsirendezőket érint a leépítés, de MÁV-csoportszinten ez akár tízezer is lehet.
   
A szakszervezet számítása szerint a 30 vasúti vonal bezárása megközelítően 1 milliárd forint, vagy még annyit megtakarítást sem jelent, ebből a 40 milliárd forint megvonást nem lehet megoldani, így további megszorítások, elbocsátások várhatók a vasútnál.
   
Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke szerint a közlekedési minisztériumban azok az emberek, akik a közösségi közlekedés átalakításával foglalkoznak, nem értenek hozzá, politikai hiúságból vállalták el a posztot, nem törődnek a következményekkel. Az ígéreteiket nem tartják be, a vasút átalakítása előtt érdemi tárgyalásokat nem folytattak a szakszervezettel.
   
A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium szombaton azt közölte az MTI-vel, hogy a jövő évi közszolgáltatási szerződésben foglalt megrendelés alapján az érdekképviselet által vélelmezett háromezer kilométert mintegy kétszeresen meghaladó mértékű hálózaton indul vasúti személyszállítás. Az ebből a megrendelésből kimaradó települések pedig autóbuszos szállítással, a jelenleginél magasabb színvonalon lesznek elérhetők - tették hozzá. Közölték azt is, hogy a rendelés nélküli szárnyvonalakon igény esetén tovább folytatódhat a teherforgalom és helyi vállalkozásban akár a személyszállítás is.
   
A közlekedési tárca úgy ítéli meg, hogy sztrájk helyett célszerű lenne a tárgyalásokat az előre meghatározott rend szerint tovább folytatni.
A kormányzati oldal október 20-án visszavárja a tárgyalóasztal mellé a VDSZSZ képviselőt is, és reméli, hogy a szakszervezet eláll a hibás okkal vagy hamis ürüggyel meghirdetett munkabeszüntetéstől - zárja közleményét a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium.
   
Kérdésre válaszolva Gaskó István a vasárnapi sajtótájékoztatón elmondta, hogy hétfőn kiszámíthatatlan lesz a vasúti közlekedés, ezért nem érdemes vonatot igénybe venniük az utasoknak, mivel a sztrájk alatt a vonatok nagy része nem fog közlekedni, amelyiket pedig elindítják, bizonytalan lesz, hogy meddig jut el.
   
A sztrájk támogatottságára vonatkozó kérdésre Gaskó István közölte: a forgalmi szolgálatban lévők 80 százaléka, a VDSZSZ-hez tartozók teljes egészében sztrájkolni fognak. Elképzelhető, hogy a sztrájkban lesznek regionális különbségek, de összességében a vasúti közlekedésre nem lehet számítani, a tehervonatokat sem engedik majd tovább - hangsúlyozta Gaskó István.


Előzmények:

 "A térben és időben is gördülő sztrájk térben valószínűleg országos, időben pedig egyelőre határozatlan idejű lesz" - mondta a szakszervezeti vezető pénteken.
   
Gaskó István hangsúlyozta: a szakszervezet arra kéri a helyi önkormányzatokat és a civil szervezeteket, hogy hétfő 10 órára szervezzenek demonstrációkat a vasútállomások épületei elé - ezzel is tiltakozva a kormány tervezett intézkedési ellen a közösségi közlekedés átalakításával kapcsolatban.
   
Kiemelte: a demonstráció és a sztrájk célja, hogy megmeneküljön a magyar vasút, mivel "ha most nem állítják le a vasútközlekedést, akkor valószínűleg a kormány állítja azt le örökre".

A VDSZSZ elnöke rámutatott: a kormány jövőre országosan mindössze háromezer kilométeren kívánja megrendelni a vasúti személyszállítást, így az intézkedésnek nem csak a mellékvonalak, hanem a fővonalak is áldozatul esnek, ami ellehetetleníti a vidéken élőket. Mindezért a vasutasok ezrein kívül további tízezrek válhatnak munkanélkülivé, ha képtelenek lesznek eljutni munkahelyeikre.   

A szakszervezet és a MÁV közötti pénteki tárgyalásokkal kapcsolatban hangsúlyozta: a munkáltató nem fogadta el az idén április 30-án aláírt egyezséget az elégséges szolgáltatásokról annak ellenére, hogy a VDSZSZ erre hajlandó lett volna. Gaskó István úgy vélte, a munkáltató a szakszervezetre akarja hárítani a felelősséget a hétfőn kezdődő sztrájk miatti káoszért, pedig azért csak a MÁV felel.
   
Kérdésre válaszolva a VDSZSZ elnöke elmondta, hétfőn 10 órakor várhatóan már folyamatban lesz a gördülő sztrájk, így arra lehet következtetni, hogy az már korábban, a hajnali órákban elkezdődhet.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!