2010.02.09. 16:48
Továbbtanulás: február 19-ig lehet középiskolát választani
Közeleg a határidő: a középiskolába készülő diákoknak február 19-ig dönteniük kell. Megyénkben 34 középfokú oktatási intézmény várja a nyolcadik évfolyamatot idén befejezőket. Vajon mi alapján választják ki a középiskolát?
A pedagógusok tapasztalatai azt mutatják, a diákok nagy része érettségit adó középiskolában folytatja tanulmányait. A biztos megélhetés sem szempont: a hiányszakmák ma is kevésbé vonzóak. Sokak döntésében játszik szerepet az első benyomás a középiskoláról. Míg a szakközépiskolában a diákokat az vonzza leginkább, hogy szakmát és érettségit is szerezhetnek, a gimnázium választásánál fontos szempont, hogy kitolhatják a döntésüket, így nem kell 14 évesen határozniuk jövőjükről, vélik a szakemberek. A megyében 130 végzős osztály, 2717 diákjának kellett meghoznia élete egyik legfontosabb döntését: hova tovább. A nyílt napok, tájékoztatók és a pedagógusok mellett a munkaügyi központok is segítenek a döntésben.
A Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ idén ismét elkészítette a régió nyolcadik osztályos tanulóinak továbbtanulási szándékfelmérését azzal a céllal, hogy a szülők és a gyerekek reális képet kapjanak arról, hogy a kiválasztott iskola egy-egy képzési területén milyen jelentkezési arány várható.
A szándékfelmérés alaján a válaszadó diákok közül a Vas megyei gimnáziumok szakjait első helyen összesen 827-en szeretnék megjelölni, a szakközépiskolai szakokat 1138-an, míg a vasi szakiskolai szakok valamelyikét 555 továbbtanuló jelölné meg első helyen.
- A tapasztalataink azt mutatják, hogy a tanulók legnagyobb része szakközépiskolában folytatja a tanulmányait - mondja Bódy József, a vasvári Kardos László Általános Iskola 8. c osztályának osztályfőnöke, majd hozzáteszi: ennek oka, hogy az érettségi mellé szakképesítést is kapnak a diákok, s így az érettségi évében már szakmával a kezükben határozhatnak a továbbtanulásukról.
- A döntésüket nagymértékben befolyásolják a nyílt napok, képzési kiállítások is - veszi át a szót Dienes Zoltán, az iskola 8. a osztályának osztályfőnöke.
- Véleményem szerint, bár a szülők és a pedagógusok is sokat segítenek a szak kiválasztásában, a végső döntést azonban mégis a tanulók hozzák meg - teszi hozzá.
- Ma már az sem ritka, hogy a diákok a nyílt napok külsőségei alapján választanak, s ekkor még egyáltalán nem gondolnak arra, hogy később esetleg el tudnak-e helyezkedni a választott szakmájukkal. A döntést tehát sok diák esetében az iskola iránti szimpátia határozza meg - hangsúlyozza Kovács Csaba, az intézmény 8. b osztályának osztályfőnöke.
Sejberné Szabó Mariann, a hegyháti kisváros iskolájának igazgatóhelyettese szerint a fentieket az adatok is alátámasztják.
- Az előző tanévben végzett 73 diákunk közül 16 tanuló gimnáziumban, 33 szakközépiskolában és 24 szakmunkásképzőben folytatta a tanulmányait. Az idei 70 végzősünk nyolcvan százaléka ugyancsak az érettségit adó szakközépiskola mellett teszi le a voksát - hangsúlyozza.
Ez a tendencia jellemzi a Szentgotthárdi Integrált Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény nyolcadik osztályos diákjainak továbbtanulását is.
Pénzes Tibor, az intézmény igazgatója is úgy látja, a diákok döntésében fontos szerepet játszanak a külsőségek, a választott középiskoláról kialakított kép, vagy az, hogy társaik melyik intézményt választják. Ugyanakkor ma már a közelség is meghatározó.
- Tapasztalataink azt mutatják, hogy azok a diákjainak, akik gimnáziumban szeretnék folytatni tanulmányaikat, szinte kivétel nélkül a szentgotthárdi intézményt választják. A végzős általános iskolásaink negyede-egyharmada választja a gimnáziumi intézményegységünket, a többi tanuló nagy része szakközépiskolai vagy szakmunkásképzést választ, a legtöbben a helyi szakképző iskolában. A gimnáziumnak is megvannak a maga előnyei: segítségével kitolható a szakmaválasztás, hiszen a diákok nagy része tizennégy évesen még nem tudja eldönteni, merre induljon. Számukra nyújtanak alternatívát a gimnáziumok, melynek elvégzése után a felsőoktatási képzés mellett adott a lehetőség szakma szerzésre is, a tanulmányi eredmények függvényében - mondja az igazgató, majd hozzáteszi: ma már általános iskolai diákjaik nyolcvan-kilencven százaléka érettségit adó középfokú oktatási intézményben - folytatja tanulmányait.
A szombathelyi Dési Huber István Általános Iskola, Dési Huber István Grundschule diákjainak hetven százaléka szintén érettségit adó középiskolában folytatja tanulmányait. Nem okozott nagy fejtörést a választás Zsoldos Ticiánnak, az iskola 8. a osztályos tanulójának, mint mondta, már évekkel ezelőtt tudta, hogy orvos szeretne lenni, ez a terve tehát a középiskola-választást is meghatározta.
- Mivel az érettségi megszerzése után mindenképpen egyetemen szeretnék továbbtanulni, ezért természetesen gimnáziumba jelentkeztem. A szüleimmel közösen választottuk ki a számomra legmegfelelőbbenek ítélt iskolákat, szakokat, majd a nyílt napok, a tájékoztatók információi alapján felállítottuk a sorrendet is. Abban is egyetérettük, hogy az általános iskolában kapott alapokra építve a nyelvtanulásra is nagy hangsúlyt kell fektetnem a következő esztendőkben is, így ez is befolyásolta a döntésünket - tette hozzá Ticián.