Bulvár

2017.08.04. 17:15

400 ezret egy rendszámért?

KÖRKÉP - A ma ismert rendszámtáblák 2004 óta vannak forgalomban, de már valószínűleg egy évtizedük sincs. Vannak, akik egyéni, mások egyedi rendszámot igényelnek százezrekért.

Budai Dávid

Az autók megjelenésének hajnalán felmerült az igény arra Magyarországon, hogy a járműveket egyedi jelzéssel lássák el, már 1901-ben rendszáma volt annak a pár autónak is, ami az utakon futott. Sokan máig azt szorgalmazzák, hogy legyen területalapú – mint ahogyan így van ez például Európa több országában – mert ez jelentősen könnyítené az azonosítást.A helyzet az, hogy 1910-ben éppen így volt hazánkban is, akkor 15 járműkerületre osztották az országot, ám ezt később megszüntették. Eleinte csupán számokból, később egy betűből és három számból álltak a rendszámtáblák, azonban hiába volt kevés a kocsi, gyorsan elfogytak a variációs lehetőségek. 1958-ban vezették be a hatkarakteres rendszámokat, amelyek két betűből és négy számból álltak.

Soha nem felejtem el, a mi Polski Fiatunknak például TA-55-10-es volt a rendszáma. 1990-től aztán jött a ma is ismert hárombetűs, háromszámos rendszám, amely 2004-ig magyar zászlós, azóta magyar EU-s változatban ismert. Csakhogy míg régen egy bevont rendszámot simán kiadtak újból, addig ma egy rendszám csak egyszer szállhat versenybe. Könnyű belátni, hogy hiába van több millió variációja a most forgalomban lévő rendszámoknak - még akkor is, ha egy csomó kombináció nem használható - előbb-utóbb el fognak fogyni a lehetőségek. Miután az O betű tavaly kimaradt - mivel az a Q betűvel könnyen összetéveszthető, s ezért nem használható -, jelenleg a P-nél tartunk. Persze azért vannak O-s rendszámok, sőt akár az Oliver 01-es rendszámmal is találkozhat a közlekedő, hiszen kivételek mindig vannak, főleg ha megfizetik.

Varga Jenő 2000-ben tehette fel egyedi rendszámát autójára, akkor ez neki 98 ezer forintba került Fotó: Nagy Jácint

Nem mindegy, hogy egyéni vagy egyedi

Ha ódzkodik az önnek kiadott rendszámtáblától valamiért, akkor 112 ezer 450 forintért ön mondhatja meg, hogy melyik legyen az a három betű és három szám, ami alapján az autója beazonosítható. Feltéve persze, hogy az ön választottját még nem használja senki. Ez az egyéni rendszám. Kicsit drágább mulatság az egyedi rendszámtábla igénylése, ami 2009 óta 435 ezer forintba kerül, és itt egy-két kivételtől eltekintve bármi ráíratható a táblára négy betű, két szám, vagy öt betű, egy szám variációban. Az egy-két kivétel többnyire a jó erkölcsbe ütköző megnevezések, vagy szervezetek nevei.

Lottónyereményből rendszámot?

Ha pedig valaki sokallja a csaknem félmillió forintot egy valamirevaló rendszámtábláért, az jó, ha tudja, hogy ez még igen messze van a legdrágább rendszámtábláktól. Két évvel ezelőtt volt, aki 8,4 millió eurót, azaz több mint 2,5 milliárd forintott fizetett azért, hogy a kocsija rendszámtáblájára mindössze annyi legyen írva, hogy: 1. Mint nyilatkozta, azért költött ennyit a rendszámára, mert ő akart a legjobb lenni a világon. Természetesen egy olajsejkről van szó, aki a Rolls Royce-át akarta ezzel feldobni kicsit. A Közel-Keleten amúgyis nagy divat a méregdrága rendszámtáblákra való licitálás, egy dubaji üzletember egy 5-ösért meg egy 9-esért fizetett több mint 4 milliárd forintnyi összeget, a mostani lottónyereménnyel a zsebünkben (2,585 milliárd) például már le kellene mondani valamelyikről. Aki pedig azt hiszi, hogy semmi értelme ilyen drágán rendszámot venni, az téved. Egyrészt sokan befektetésként tekintenek rá, és évek múlva eladják, másrészt az így befolyó összeget általában jótékony célokra fordítják.

Az egyedi rendszámot örökbe kapjuk

A szombathelyi Varga Jenő még a kilencvenes évek végén szeretett volna Kori 01-es rendszámot igényelni, utalva az életét kitöltő korcsolyára, ám azt minden bizonnyal egy Kornélia már lefoglalta - idézte fel Varga Jenő az ő egyedi rendszámának a történetét. Végül 2000-ben tehette fel saját rendszámát autójára, ami így a SKATE-1 (ejtsd: szkét) lett, vagyis a korcsolya angolul, még ha sokan skatének is ejtik - meséli nevetve Jenő, aki 1997-ben már tíz éve foglalkozott korcsolyázással, és akkor kezdte el építeni a Vargaréna Skate Parkot is, innen az ötlet az egyedi rendszámra. Akkoriban 98 ezret kellett fizetnie rendszámáért, amely először egy Mitsubishin, majd egy Volkswagenen, most pedig egy Mercin virít. Mert az egyedi rendszámnak az az egyik nagy előnye, hogy a jelet az ember örök életre veszi, ha elveszik vagy ellopják, akkor sem használhatja más. Az más kérdés persze, ha a kocsit a rendszámmal együtt adja el valaki. Varga Jenőnek azonban nincsenek ilyen tervei, hiszen a korcsolya és az ő neve harminc éve forrt össze, és ezt már lassan húsz éve kocsiján is hirdeti. Varga Jenő egyedi rendszáma még jó pár évtizedig kitart, a többieknek azonban nincs ilyen sok idejük. Egy adott betűjellel kezdődő rendszámtábla-sorozat két-három év alatt fut ki, attól függően, mennyi autót helyeznek forgalomba. Óvatos becslések szerint a jelenleg használatos hárombetűs, háromszámos szisztéma 2030-ig bírhatja, a pesszimisták viszont mindössze hat-nyolc évet jósolnak neki. Hogy utána mi lesz, nem tudni.

Más rendszámuk van a lassú járműveknek, a tehergépkocsiknak és a diplomatáknak is, sőt újabban a kerékpárt szállítóknak is. Idén április első napjától a rendszámot eltakaró, vonóhorogra szerelhető kerékpárszállító eszközökre kötelező volt egy szürke színű rendszámot kiváltani. Miután azonban bonyolultsága és drágasága miatt nagy volt a felháborodás, a kormány múlt héten módosított a jogszabályon. Így a jövőben nincs szükség a kerékpárszállító eszköz műszaki szemléjére, valamint egyszerűbb és olcsóbb is lett a szürke rendszám kiváltásának folyamata: az okmányirodákban lehet igényelni és átvenni, ráadásul a szabályozás kiegészítése egyértelművé teszi, hogy a gépkocsi hátsó, fehér rendszáma áthelyezhető a kerékpárszállító eszközre. A módosítás azonban kimondja azt is, hogy kiterjesztik a szürke rendszámot a hasonló módon szállított egyéb tárolókra, például az úgynevezett boxokra is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!