2016.09.15. 09:38
A hipermarketek 9 trükkje – így vesznek rá, hogy vagyonokat költsünk!
Járt már úgy, hogy másfélszer annyit költött el egy hipermarketben, mint amennyit gondolt? A nagyáruházak számos trükkel igyekeznek kihúzni a pénzt a tárcánkból, és a belépésünktől kezdve befolyásolnak minket. Íme 9 tipikus trükk: ha figyelünk rájuk, spórolhatunk!
1. Gyümölcsök elöl
Nem véletlen, hogy a zöldségekkel és színes gyümölcsökkel teli részleg gyakran az áruház első vagy központi részében kap helyet. Épp a szín a titok: a látványtól jobb lesz a hangulatunk, és könnyebben hozunk impulzusvásárlási döntéseket (vagyis olyan dolgokat pakolunk be, amelyek nem voltak a listánkon), állítják marketingszakértők. A pékáru és a tej pedig általában hátul van, hogy a minden bevásárláskor bepakolt áruhoz ne jussunk el olyan könnyen, és ejtsünk útba néhány „felesleges" sort is.
2. Átrendezés
Erről már sokat hallhattunk, de azért fontos: a nagyobb élelmiszer-áruházak időnként átrendezik a sorokat, hogy ne találjuk meg olyan könnyen a megszokott termékeket. Miközben bolyongunk a polcok között, megakadhat a szemünk olyasmin, amit nem is akartunk eredetileg megvenni, az pedig máris pluszbevétel...
3. Magasság
Üzleti közhely, hogy a nagy márkák külön megállapodást kötnek a boltokkal, hogy termékeik szemmagasságban legyenek. Minél olcsóbb egy termék, annál lejjebb kerül. Az egyetlen kivétel a gyermekjáték, édesség, mert ott a kicsik szemmagasságát is figyelembe veszik.
4. Inkább a frisset!
Az egészséges életmód terjedése miatt egyre divatosabbak a csomagolt, előre felvágott nyers saláták. A probléma, hogy elképesztő drágák: ha jobban megnézzük, bennük van egy fél répa, negyed jégsaláta, néhány szem kukorica... Ennyi pénzből kilószámra vehetnénk a friss, csomagolatlan zöldséget. Érdemes így tenni, mert a felvágott saláta hamar meg is romlik, és veszít vitamintartalmából is.
5. Nagy kocsik
Ha hatalmas bevásárlókocsival közlekedünk az áruházban, hajlamosabbak vagyunk többet is vásárolni. Ha tehát nem a heti nagy beszerzési körúton vagyunk, vigyünk kézikosarat. Így csak annyit veszünk meg, amennyit elbírunk. Állítólag a kocsik kattogása sem véletlen: ha simán gurulnának, nem lassítanánk le, márpedig a kényelmes tempó a magasabb értékű vásárlás egyik alapfeltétele. Persze ez utóbbi már inkább összeesküvés-elméletnek hangzik.
6. Mesterséges fény
A legtöbb hipermarketnek alig van ablaka, kevés természetes fény jut be. Emiatt a vásárlók kicsit kiszakadnak az időből: ha például alkonyodik, nem veszik olyan könnyen észre, és nem sietnek annyira haza.
7. Kettőt egy áráért
Gyakoriak a nagyáruházak egybecsomagolás akciói: két vagy három árucikket kapunk meg feláron, ha egyszerre vásároljuk meg őket. Figyeljünk azonban arra, hogy ezek olyan termékek legyenek, amelyeket fel is használunk a lejárati időn belül. Hol a spórolás, ha a hűtött készítmény felét ki kell dobni, mert lejárt a szavatossága? Az ilyen akciókat inkább a tartós cikkekre, sokáig elálló élelmiszerekre, italokra tartogassuk!
8. Akciók a sor végén
A gyártók nagyon sok pénzt fizetnek az üzleteknek azért, hogy a sorok végén (gondolavégnek hívják a kereskedelemben) akciós termékeket tegyenek ki. Van, amikor az áruház maga válogat akciós termékeket. Bár ezek tényleg akciósak, mindig csak az áru saját normális árához képest. Lehet, hogy a soron belül találunk ennél sokkal olcsóbbat is – más márkából. Érdemes tehát körülnézni!
9. A pénztárnál
Annak is megvan az oka, hogy még a barkácsáruházakban is van csoki, édesség, olcsó könyv a pénztárnál. A sorban várakozva még bekerülhet a bevásárlókocsiba egy-két apróság. Pláne, ha türelmetlen gyermekünket kell megnyugtatni.