2006.08.09. 02:28
Műszaki vizsga az országúton
Szombathely (sm) - Mobil ellenőrző állomásokkal próbálja kiszűrni a balesetveszélyes műszaki állapotú autókat a köz-utakon az Országos Közlekedési Főfelügyelet. A berendezések négy megyében működnek, Vasban egyelőre nem.
Utánfutóként szállítható, egyenként 15 millió forintot érő mobil ellenőrző állomást helyeztek üzembe a közlekedésfelügyeletek a múlt héten a fővárosban, valamint Nógrád, Borsod és Baranya megyékben. A főutakon közlekedő, balesetveszélyes, nem megfelelő állapotú járműveket akarják kiszűrni velük. Az idén várhatóan még tíz ilyen állomást vásárolnak. Kárpáti Zoltán, a Vas Megyei Közlekedési Felügyelet igazgatóhelyettese elmondta: a mérések valójában kontrollként funkcio- nálnak, és mivel számítógép- vezérlésűek, ezért nem is lehet a műszereket manipulálni. Így kiszűrhetők a nem megfelelő műszaki állapotban lévő, régen ellenőriztetett gépkocsik.
Az eredmények eddig jók, a közúti ellenőrzések rendkívül hatékonyaknak tűnnek. Vas megyében egyelőre nincs ilyen berendezés, de már volt közös közúti akciójuk a győri közlekedési felügyelettel, mivel az állomás mobil, nincsenek területi korlátai a használat során, és így bármelyik közúton üzembe helyezhető. Természetesen teherjárműveket is lehet ellenőrizni, erre is vannak speciális, kamionként szállítható berendezések. A könnyen összeállítható számítógépes kiértékelővel ellátott, fékhatásmérő és felfüggesztésvizsgáló mérőállomásokon a teljes műszaki vizsgához hasonlóan szinte minden fontos vizsgálat elvégezhető. A szakértők szerint ugyanis amíg külsőre sokat, műszaki állapotát tekintve azonban semmit sem javul a magyar járműpark. Erre bizonyság, hogy az új berendezésekkel vizsgált járművek 40-42 százalékánál találtak kisebb-nagyobb problémát. Egy-egy vizsgálat körülbelül 20 percig tart, feltéve, hogy nem találnak hibát a közlekedésfelügyelet ellenőrei.
Az eredmények eddig jók, a közúti ellenőrzések rendkívül hatékonyaknak tűnnek. Vas megyében egyelőre nincs ilyen berendezés, de már volt közös közúti akciójuk a győri közlekedési felügyelettel, mivel az állomás mobil, nincsenek területi korlátai a használat során, és így bármelyik közúton üzembe helyezhető. Természetesen teherjárműveket is lehet ellenőrizni, erre is vannak speciális, kamionként szállítható berendezések. A könnyen összeállítható számítógépes kiértékelővel ellátott, fékhatásmérő és felfüggesztésvizsgáló mérőállomásokon a teljes műszaki vizsgához hasonlóan szinte minden fontos vizsgálat elvégezhető. A szakértők szerint ugyanis amíg külsőre sokat, műszaki állapotát tekintve azonban semmit sem javul a magyar járműpark. Erre bizonyság, hogy az új berendezésekkel vizsgált járművek 40-42 százalékánál találtak kisebb-nagyobb problémát. Egy-egy vizsgálat körülbelül 20 percig tart, feltéve, hogy nem találnak hibát a közlekedésfelügyelet ellenőrei.
Az eredmények eddig jók, a közúti ellenőrzések rendkívül hatékonyaknak tűnnek. Vas megyében egyelőre nincs ilyen berendezés, de már volt közös közúti akciójuk a győri közlekedési felügyelettel, mivel az állomás mobil, nincsenek területi korlátai a használat során, és így bármelyik közúton üzembe helyezhető. Természetesen teherjárműveket is lehet ellenőrizni, erre is vannak speciális, kamionként szállítható berendezések. A könnyen összeállítható számítógépes kiértékelővel ellátott, fékhatásmérő és felfüggesztésvizsgáló mérőállomásokon a teljes műszaki vizsgához hasonlóan szinte minden fontos vizsgálat elvégezhető. A szakértők szerint ugyanis amíg külsőre sokat, műszaki állapotát tekintve azonban semmit sem javul a magyar járműpark. Erre bizonyság, hogy az új berendezésekkel vizsgált járművek 40-42 százalékánál találtak kisebb-nagyobb problémát. Egy-egy vizsgálat körülbelül 20 percig tart, feltéve, hogy nem találnak hibát a közlekedésfelügyelet ellenőrei.