2007.10.07. 14:07
EU-jogsi román gyorstalpalón
Körkép - Hogyan lehet cirka 190 órás elméleti és 100 óra körüli gyakorlati anyagot leadni alig 144 óra alatt? EU-jogsi Romániában magyar szervezéssel.
Lehet-e kétszer háromnapos romániai kinttartózkodással az itthonihoz képest tizedannyi idő alatt és feleannyi pénzért EU-s jogosítványt szerezni egy időben motorra, tehergépkocsira, buszra és nehézpótkocsira?
A szakoktatók szerint ez kizárt, egy - információink szerint - több vasi jelentkezőt is beszervező vállalkozás viszont pontosan ezt kínálja.
Internetes honlapjukról például kiderül, hogy a képzési díj ellenében gondoskodnak a jelentkezők kiutaztatásáról, étkeztetéséről, elszállásolásáról, az orvosi vizsgálatról, a szükséges papírok beszerzéséről és persze az elméleti és a gyakorlati oktatásról. A tanuló a vizsga után 24 órán belül a helyszínen készhez is kapja a tíz évig érvényes román jogosítványt, amely egyenértékű bármely más uniós ország hasonló papírjaival, amúgy pedig 3 ezer forint ellenében bármely magyar okmányirodában honosítható. Az ajánlat kecsegtető, de még a laikusban is felvetődik, hogy hat nap leforgása alatt szert tehet-e bárki annyi tudásra, hogy nyugodt szívvel felpattanhasson egy 500-600 köbcentis nagymotorra, vagy odaüljön egy teherautó, s pláne egy busz kormánya mögé...
A kívülálló ezen mindenképpen elgondolkodik, a szakember viszont gondolkodás nélkül vágja rá, hogy: itt valami nem stimmel!
Dóka Zoltán, a Járművezető-szakoktatók és Képzőszervek Országos Egyesületének Vas megyei elnöke leszögezte, hogy a romániai jogosítványszerzési projekt több sebből is vérzik. Mint rávilágított, az ugyancsak az uniós normákra támaszkodó magyar képzési előírások szerint annak, aki mind a négy szóban forgó kategóriában jogosítványhoz szeretne jutni, 190 óra körüli elméleti oktatás mellett a járművekkel legalább 28 órát a rutinpályán, további 75 órát pedig a forgalomban is el kell töltenie. Könnyen belátható, hogy kétszer három nap alatt ezt teljesíteni még akkor is lehetetlen, ha a tanuló le se hunyja a szemét, nem beszélve arról, hogy az ajánlattevők által megszabott 144 órába a szükséges orvosi vizsgálatoknak és a vizsgáknak is bele kellene férniük. Dóka Zoltán szerint az sem tiszta, hogy a hirdető képzőszervként vagy utazási irodaként szerepel-e a projektben, a fogysztók teljes körű tájékoztatása miatt előírt engedély-, illetve regisztrációs számok ugyanis hiányoznak a honlapról, s az ajánlatból az sem derül ki, hogy a jelentkezők milyen korhatári és egészségügyi feltételek teljesítésével léphetnek be a képzési rendszerbe. (Az EU előírásait követve Magyarországon az autóbusz-vezetői tanfolyam alapkövetelménye, hogy a jelentkező megfeleljen a magasabb szintű egészségügyi kategória feltételeinek.)
Dóka Zoltán lehetetlennek tartja, hogy Románia ne alkalmazná a képzésre vonatkozó, a balesetek számának visszaszorítása miatt évről évre szigorodó uniós direktívákat, ezek betartása nélkül ugyanis a többi tagállamban nem fogadnák el az ott kibocsátott jogosítványokat. Ha pedig ez így van, akkor...
Gondoltuk, legjobb lesz, ha magát a hirdető céget kérdezzük, hogy miként lehet cirka 190 órás elméleti és 100 óra körüli gyakorlati anyagot leadni alig 72 óra alatt. Először úgymond magánemberként érdeklődtünk, és meg is kaptuk a választ: az oktatók felmérik a tanulók képességeit, s ahhoz mérten szabják ki a szükséges gyakorlást, kinek ennyit, kinek annyit...
Ezt követően hivatalosan is tárcsáztuk a megadott számot.
A vonal másik végén Kovács Lászlóként bemutatkozó férfi kételyeinkre válaszolva először is azt mondta, hogy a honlapon szereplő felhívás, hogy kétszer három nap alatt mind a négy kategóriában megszerezhető a jogosítvány, nyilvánvalóan némi figyelemfelkeltő túlzás, de hát a bevásárlóközpontban is 55 forintért hirdetik a tejet, és mégis drágább.
Ha kíváncsi a beszélgetés folytatására, ide kattintva elolvashatja.