2009.04.28. 07:56
Szentgotthárdon sem örülnének az Opel és a Fiat "házasságának"
Szentgotthárd (MTI) - A General Motors szentgotthárdi gyárában sem örülnének a dolgozók az Opel és a Fiat újabb "házasságának", hiszen az a 2000-től 2005-ig tartó időszakban is problémákat okozott.
- Motorokat rendeltek meg tőlünk, de a megállapodásban szereplő mennyiségnek csak egy részét szállították el - emelte ki Vadász József, a Járműgyártók Szakszervezetének helyi elnöke.
A szentgotthárdi Opel gyárban kedden kifüggesztették a GM európai üzemi tanácsának közleményét, amelyben az üzemi tanács határozottan ellenzi, hogy a Fiat átvegye az Opel/Vauxhall-t. Az átvételnek szerintük végzetes hatása lenne, az európai szakszervezetek és üzemi tanácsok drámai mértékű létszámcsökkentésektől és üzembezárásoktól tartanak.
Az Opel és a Fiat egymásnak riválisai, ugyanazon a piacon, ugyanazt a vevőkört célozzák meg. Az európai autógyárakban túltermelés van, de ezek sorában a legnagyobb túltermelő éppen a Fiat. Az olasz cégnek az üzemi tanács és a szakszervezetek szerint nem a stratégiai partnerség a célja, hanem csupán a cégátvétel, és ez alapvető kockázatot jelent az európai munkahelyekre és üzemekre nézve.
A Fiat súlyosan eladósodott, tőkelikviditási problémákkal küzd. Az Opel átvételével a cég kölcsönhöz juthat az európai kormányoktól, s így javítani tudná anyagi helyzetét. Az üzlethez valójában csak minimális tőkével járulna hozzá, ezért a kockázatot az adófizetőknek kellene viselniük.
Az európai üzemi tanács és a szakszervezetek a közleményben határozottan felszólítják az összes európai kormányt, hogy alaposan vizsgálják ki a potenciális befektető érdekeit. A cél az OPEL/Vauxhall megmentése és nem a Fiat adófizetők pénzén történő megsegítése.
Vadász József elmondta: azon kívül, hogy megismertetik az európai üzemi tanács álláspontját a dolgozókkal, Szentgotthárdon egyelőre nem kívánnak egyéb lépéseket tenni. Szavai szerint a jelenlegi helyzetben nem lenne sok értelme és nem járna semmiféle eredménnyel egy figyelmeztető sztrájk megszervezése.
A szakszervezeti vezető szerint a szentgotthárdi üzem meglehetősen kiszolgáltatott helyzetben van, sorsa attól függ, hogy mi történik majd a General Motors európai üzemeivel.