Második otthonuk az országút - mindennapok a kamion vezetőfülkéjében

Vép - Egy korszerű kamion vezetőfülkéje hovatovább úgy néz ki, mint egy jól felszerelt lakókocsi. A sofőröknek fel kell rá készülniük, hogy napjaik nagy részét ebben a néhány négyzetméteres birodalomban töltik el. Mind a kötelező pihenőidő, mind a hétvégi kamionstop behatárolja, mennyi időt tölthetnek utazással.

Tersztyánszky Krisztina

A vépi Segyevi Imre is egész túlélőkészlettel indul útnak. A légkondicionált fülkéket eleve úgy képezik ki a gyártók, hogy minden háztartási holminak, úti kelléknek legyen benne hely. Ergonomikusan szinte minden felületet kihasználnak, s kialakítanak valami tárolóhelyet. Így aztán utazik a sofőrrel a palackos gázmelegítő, a lábas, az evőeszköz, az étolaj, a tojás és más alapanyagok. 

A tartós élelmiszerek és egyéb kellékek részére még egy külső tárolóláda is rendelkezésre áll. Ha van ideje, főz magának, ha nem, akkor hideget eszik menet közben. Nélkülözhetetlen kellék a kávéfőző, amit szintén a palackos gázfőzőn hoznak működésbe a fuvarosok. Persze nemcsak tárgyakra van szükség, hanem egy nyugodt és kulturált helyre is, ahol néhány óra erejéig vagy éjszakára otthon érezheti magát az utazó. 



Segyevi Imre egy szállítmányozó cég alkalmazottjaként hetente utazik külföldre, általában egyedül. Tizenöt év tapasztalatával a háta mögött neki már nem okoz különösebb problémát a kötelező pihenők megtervezése, pedig jó néhány nehézséggel kell szembenézni. 

Magyarországon szinte egyáltalán nincs igényes pihenőhely  számol be.  A benzinkutaknál vagy egyáltalán nem tudunk megállni, vagy csak egy-két nagy járműszerelvény számára van hely. Külföldön jobb a helyzet, az autópálya-lehajtóknál és a benzinkutaknál is alakítottak ki kamionos parkolókat, az utóbbiaknál pár euróért le is lehet zuhanyozni. Csakhogy ott sokkal több is a jármű. Érdemes már a kötelező időnél korábban leállni, nehogy úgy járjon az ember, hogy egymás után több parkolóból elküldik helyhiány miatt. 

Nem csoda, hogy a kevés magyar pihenőhelyen, a főútvonalak mentén cseh, lengyel kamionok egész táborát látni. Így is sokan járnak úgy, hogy nem érnek el egyik pihenőre sem az előírt időn belül. Ilyenkor megállnak, ahol tudnak: buszmegállóban, mellékutakon, vagy a nagyáruházak nem erre a célra tervezett parkolójában. Még mindig olcsóbb a tiltott helyen várakozás miatti büntetés, mint amit a pihenőidő be nem tartása miatt kell fizetni. 

Ha fél órával kevesebbet aludtam a tachográf szerint, az már félmillió forint  magyarázza a vépi kamionos.  Persze azt, hogy a kötelező időt tényleg alvással töltöm-e, nem tudják ellenőrizni. Sokszor nappalra jön ki a pihenő-idő, ilyenkor aztán, ha jó meleg van, nehéz aludni a fekete kamionban. Van, akinek jobb az alvókája, én sokszor inkább csak sétálgatok. 

Arra a kérdésre, hogy az út menti moteleket használják-e, mosoly a válasz. Kamionos motelbe soha nem megy be. Ha a gépkocsivezetők szállodába mennének pihenni, hamar tönkremennének a fuvarozócégek. A válság miatt már így is sokat kell nyelniük. Kevesebb az áru, kevesebb a fuvar. Van olyan szállítmányozócég az országban, ahol százfős nagyságrendű volt az elbocsátás, és gépkocsiparkjuk nagy részén is túl kellett adniuk. A kisebb cégek sorra szűnnek meg, nem bírják a versenyt. Ilyen körülmények között akkor sem reklamálhat a fuvarozó, ha külföldön pénteken este hatra hívják bepakolni, s nem ér haza a hétvégi kamionstop előtt. 

Ezt a korlátozást egész Európában bevezették, de nem harmonizálták, ezért mindenhol más és más az időpont. Korábban az ebből származó veszteséget fel lehetett számítani a szállíttatónak, de most a szállítmányozócégnek kell magára vállalnia. Szerencsére viszont a vámkezelés miatti hosszas veszteglés ma itt a nyugati országrészben már nemigen okoz gondot. 

S azt, hogy közben hiába vár a család, bele kell törődnie, hogy a gondos tervezés ellenére néhány nappal később ér haza a családfő?  Segyevyéknél ez már nem probléma, az édesapa tizenöt éve kamionozik, s ahogy tréfásan mondja, ez idő alatt felnőtt néhány gyerek. Persze a feleségre a férj távollétében sokkal több munka hárul. 

A teljes képhez hozzátartozik, hogy a holtidő hasznos eltöltésében sokat segít a modern technika is. A laptop, a DVD-lemez ma már szinte nélkülözhetetlen útitársa a 3-4 hetes európai útra indulónak. Így az idő is gyorsabban elszalad, és könnyebb a kapcsolattartás is az itthoniakkal.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!