Két keréken a munkahelyre

Szombathely - Nyugaton elsősorban környezetvédelmi okok miatt támogatják a kerékpárral történő munkába járást. Nálunk kézenfekvőbb a magyarázat: a biciklizés a legolcsóbb közlekedés.

Peltzer Géza

- Szombathelyen viszonylag kiterjedt a kerékpárút-hálózat, és összesen mintegy 24-25 kilométer hosszúságú, de ebből csak mintegy tíz kilométer tisztán kerékpárút, a többi a gyalogútból lett leválasztva. A gond az, hogy a keresztmetszetek néha szűkek, és a régi járdák műszaki állapota gyakran nem megfelelő - tudtuk meg Lakézi  Gábortól, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetőjétől. A város jelentős összegeket áldoz az utak felújítására, de a kerékpárutak és járdák felújítására alig jut pénz.

Tisztában vagyunk azzal, hogy a meglévő kerékpárutak karbantartása nem halasztható, hiszen többnyire régi technológiával készült járdákon  futnak, sokszor olyannyira  felhólyagosodott, meggyűrődött, megrepedt  a burkolat, hogy már veszélyezteti a kerékpárosok testi épségét - tette hozzá a szakember. A Paragvári utcán azért kellett egy jelentős szakaszt nemrég felújíttatnunk, mert már balesetveszélyes volt. A városban legutóbb a Perint partján adtak át új kerékpárutat, de már folyik annak a közel 2,5 kilométeres kerékpárútnak a  kiépítése, amely a Derkovits-lakótelepet köti majd össze a Dolgozók útjával, itt külön híd is épül.

Elkészült a Magyar utca - Bartók Béla körút közti szakasz terve is, a következő lépés lesz a Perint parti sétányon már meglévő, de rossz minőségű szakasz felújítása. Ennek kivitelezési költsége megközelíti a százmillió forintot. Erre forrás még nincs elkülönítve a költségvetésben, sok múlik azon, hogy a későbbiekben hogyan dönt a közgyűlés.



A Zanati úton nagy a forgalom - kamion, autó, biciklik -
Fotó: Kiss Teodóra

A hosszabb távú tervek között szerepel, hogy amint elkészül  a lukácsházi és a dozmati víztározó, lesz értelme azon gondolkodni, hogy  az Aranypatak mentén is kerékpárutat építsenek ki. E két víztározó ugyanis megfogná a vizet, nem veszélyeztetné az itt esetleg megépülő szakaszt. A városon kívüli területekben is gondolkodunk, szeretnénk rácsatlakozni az európai kerékpárút-hálózatra - tette hozzá a szakember. 

- Sárvár a közeljövőben nem fog rendelkezni ideálisan kiépített kerékpárút-hálózattal - ismerte el dr. Dénes Tibor polgármester, aki hozzátette:  a közeljövőben tervezett, ez irányú fejlesztések elsősorban az idegenforgalmat, az ide érkezők kényelmét szolgálják majd. Ilyen lesz a Vadkertnél megépítendő két kilométeres szakasz, amelyre már be is nyújtották a  pályázatot, de lesz kerékpárút a Rába védőtöltésén is,  

- Ma már szinte tűrhetetlen a forgalom a  belvárosban, de azt tervezzük, hogy ha elkészül a várost nyugati irányból elkerülő út, a városon át vezető út egyik parkolósávját át-alakítjuk kerékpárúttá - tette hozzá. Az ipari parkban megtelepedett cégek többsége saját autóbuszjáratot tart fenn, maguk hozzák be a dolgozókat a város környéki településekről. Körmenden, a város szélén lévő ipari üzemekbe a dolgozók többsége kerékpáron jár, nagy igény van kiépített kerékpárutakra - ismerte el Bebes István polgármester.

A Mátyás király utca és a Berki csárda közötti szakaszon kiépítendő kerékpárút kiépítése közbeszerzési eljárás alatt van, a várható átadási időpont 2010. A Nefelejcs utcától a Horvátnádalja felé vezető rész tervezés alatt van  tette hozzá. A  nyolcas  főúton  kelet felé is tervezik kerékpárút építését Egyházashollósig. A szombathelyi  ipartelep és a belváros között naponta ezrek kerekeznek. Műszakváltáskor nagy itt a forgalom, veszélyes a közlekedés. A szombathelyi kerékpárutak nagyobb része nem új építésű,   a meglévő, gyenge minőségű járdákból lettek leválasztva.

Nincs hivatalos adat

Semmilyen hivatalos adat nincs ma arról, hogy Vas megyében, illetve a vasi városokban hány kilométer kiépített kerékpárút van. Három dolog viszont biztos: jóval kevesebb a kerékpárút, mint amekkora igény lenne rá, kiépítésükre nincs sem állami, sem EU-támogatás, és a cégek a dolgozók munkába járását elsősorban buszok bérlésével segítik, a kerékpárutak építéséhez nem járulnak hozzá.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!