2009.08.13. 09:34
Két keréken a munkahelyre
Szombathely - Nyugaton elsősorban környezetvédelmi okok miatt támogatják a kerékpárral történő munkába járást. Nálunk kézenfekvőbb a magyarázat: a biciklizés a legolcsóbb közlekedés.
- Szombathelyen viszonylag kiterjedt a kerékpárút-hálózat, és összesen mintegy 24-25 kilométer hosszúságú, de ebből csak mintegy tíz kilométer tisztán kerékpárút, a többi a gyalogútból lett leválasztva. A gond az, hogy a keresztmetszetek néha szűkek, és a régi járdák műszaki állapota gyakran nem megfelelő - tudtuk meg Lakézi Gábortól, a városfejlesztési és üzemeltetési osztály vezetőjétől. A város jelentős összegeket áldoz az utak felújítására, de a kerékpárutak és járdák felújítására alig jut pénz.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a meglévő kerékpárutak karbantartása nem halasztható, hiszen többnyire régi technológiával készült járdákon futnak, sokszor olyannyira felhólyagosodott, meggyűrődött, megrepedt a burkolat, hogy már veszélyezteti a kerékpárosok testi épségét - tette hozzá a szakember. A Paragvári utcán azért kellett egy jelentős szakaszt nemrég felújíttatnunk, mert már balesetveszélyes volt. A városban legutóbb a Perint partján adtak át új kerékpárutat, de már folyik annak a közel 2,5 kilométeres kerékpárútnak a kiépítése, amely a Derkovits-lakótelepet köti majd össze a Dolgozók útjával, itt külön híd is épül.
Elkészült a Magyar utca - Bartók Béla körút közti szakasz terve is, a következő lépés lesz a Perint parti sétányon már meglévő, de rossz minőségű szakasz felújítása. Ennek kivitelezési költsége megközelíti a százmillió forintot. Erre forrás még nincs elkülönítve a költségvetésben, sok múlik azon, hogy a későbbiekben hogyan dönt a közgyűlés.
A Zanati úton nagy a forgalom - kamion, autó, biciklik - Fotó: Kiss Teodóra
A hosszabb távú tervek között szerepel, hogy amint elkészül a lukácsházi és a dozmati víztározó, lesz értelme azon gondolkodni, hogy az Aranypatak mentén is kerékpárutat építsenek ki. E két víztározó ugyanis megfogná a vizet, nem veszélyeztetné az itt esetleg megépülő szakaszt. A városon kívüli területekben is gondolkodunk, szeretnénk rácsatlakozni az európai kerékpárút-hálózatra - tette hozzá a szakember.
- Sárvár a közeljövőben nem fog rendelkezni ideálisan kiépített kerékpárút-hálózattal - ismerte el dr. Dénes Tibor polgármester, aki hozzátette: a közeljövőben tervezett, ez irányú fejlesztések elsősorban az idegenforgalmat, az ide érkezők kényelmét szolgálják majd. Ilyen lesz a Vadkertnél megépítendő két kilométeres szakasz, amelyre már be is nyújtották a pályázatot, de lesz kerékpárút a Rába védőtöltésén is,
- Ma már szinte tűrhetetlen a forgalom a belvárosban, de azt tervezzük, hogy ha elkészül a várost nyugati irányból elkerülő út, a városon át vezető út egyik parkolósávját át-alakítjuk kerékpárúttá - tette hozzá. Az ipari parkban megtelepedett cégek többsége saját autóbuszjáratot tart fenn, maguk hozzák be a dolgozókat a város környéki településekről. Körmenden, a város szélén lévő ipari üzemekbe a dolgozók többsége kerékpáron jár, nagy igény van kiépített kerékpárutakra - ismerte el Bebes István polgármester.
A Mátyás király utca és a Berki csárda közötti szakaszon kiépítendő kerékpárút kiépítése közbeszerzési eljárás alatt van, a várható átadási időpont 2010. A Nefelejcs utcától a Horvátnádalja felé vezető rész tervezés alatt van tette hozzá. A nyolcas főúton kelet felé is tervezik kerékpárút építését Egyházashollósig. A szombathelyi ipartelep és a belváros között naponta ezrek kerekeznek. Műszakváltáskor nagy itt a forgalom, veszélyes a közlekedés. A szombathelyi kerékpárutak nagyobb része nem új építésű, a meglévő, gyenge minőségű járdákból lettek leválasztva.
Nincs hivatalos adat
Semmilyen hivatalos adat nincs ma arról, hogy Vas megyében, illetve a vasi városokban hány kilométer kiépített kerékpárút van. Három dolog viszont biztos: jóval kevesebb a kerékpárút, mint amekkora igény lenne rá, kiépítésükre nincs sem állami, sem EU-támogatás, és a cégek a dolgozók munkába járását elsősorban buszok bérlésével segítik, a kerékpárutak építéséhez nem járulnak hozzá.