Autós hackerek - rádiós kódlopóval nyitották az autókat

Szombathely - Változnak az idők, a tolvajok már nem lopják el a kocsit, csak kirámolják. Az autótolvaj bandákra specializálódott vasi rendőrök szerint ez a legfőbb tanulsága egy általuk nemrég felgöngyölített, országos jelleg bűnügynek.

Angyal László

A Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon tartott sajtótájékoztatón bűnjelekkel is készültek a nyomozók: a terem egyik felét szinte teljesen elfoglalták az autótolvajoktól lefoglalt tárgyak. Ezek közül a legizgalmasabb egy kinézetre egyszerűnek tűnő kütyü, de amint azt dr. Halmosi Zsolt, Vas megye főkapitánya elmondta, ez volt a tolvajok legfontosabb eszköze az autók felnyitásához.
Az ügy részleteiről dr. Tánczi Tibor bűnügyi igazgató és dr. Palkó Andrea, a megyei bűnügyi osztály vezetője számolt be az újságíróknak.



Lefoglalt bűnjelek a Vas Megyei Rendőr-főkapitányságon

- Az elemző, értékelő munka során feltűnt, hogy évek óta, az őszi hónapokban megjelenek Bükön olyan tolvajok, akik az autó zárjának rongálása nélkül emelik el a kocsikból az értékeket. Mivel a vasi rendőrök az elmúltévtizedben több, az egész országban tevékenykedő autótolvaj-csapatot fogott el, volt némi tapasztalatunkban abban, hogy mely körökben kell keresni a profi elkövetőket. A csaknem egyéves felderítés következő állomása Szombathely, az egyik nagyáruház parkolója, ahol egy általunk ismert autótolvajt fogtunk el, amikor a nála lévő speciális készülékkel kinyitotta a távirányítóval lezárt autót. Annyit tudunk, hogy uniós országból származó, egymillió forint értékű eszközről van szó, amellyel a tulajdonos tudta nélkül kinyitható a távirányítós központi zárral lezárt kocsi. Az úgynevezett rádiós kódlopó az elsődleges szakértői vélemény szerint haditechnikai terméknek minősül. Ez azt jelenti, hogy magyarországi forgalmazása, de még a tartása is tilos. A szombathelyi eset után további gyanúsítottak kerültek a rendőrség látókörébe.

- Szakács Szabolcs, az ügy előadója arról beszélt, hogy titkosszolgálati eszközök alkalmazásával derítették ki a csapat összetételét.
- A korábbi autótolvaj csapatból ismert gyanúsított társakat vett maga mellé, őket beavatta a műhelytitkokba. A gyanúsítottak arra jöttek rá, hogy már nem érdemes ellopni az autókat, hiszen nehéz vevőt találni rájuk, és alkatrészként sem könnyű eladni őket. Ezért álltak rá a „kinyitom-elveszem az értéket-becsukom” szisztémára. Számításuk bevált, hiszen az eddigi adatok szerint a 120 rendbeli autófeltörés során mintegy tízmilliós kárt okozott a hét főből álló banda. Általában pénz, GPS, laptop, fényképezőgép, mobil telefon volt a zsákmányuk.

És nem is kevés, egy autóból 780 ezer forintot, míg egy másikból 58 (!) mobil telefont és egy laptopot emeltek el. Ez utóbbi kocsi egy üzletkötőé volt… Amúgy nem voltak túl válogatósak a tolvajok, ha éppen egy vadásztőrt, távcsövet, napszemüveget, vagy gázpisztolyt találtak, és ha kedvükre valóak voltak a tárgyak, azokat is elvitték. Egy esetben viszont látványosan kudarcot vallottak. Egyszer két és félmillió forint lapult az ülés alatt, melynek tulajdonosa jól ismert az alvilági körökben magasan jegyzett autófeltörőket. Egyiküknek mesélte le, hogyan járt: felfedezte, hogy valaki kinyitotta a kocsiját, de a pénzt otthagyta.

Hozzátette: bizonyosan nem ti voltatok, hiszen egy profi nem vét ekkor a hibát… Egyébként a gyanúsítottak egyike sem vasi: egy kaposvári férfi kivételével Pest megyei illetőségűek.
- Az elfogásuk körülményeiről is hallottunk részleteket. A banda hétfőtől péntekig „dolgozott”, vagyis járta a fővárosi utcákat, vagy vidéki városokban a nagyáruházak parkolóit. Azon a héten, amikor a rendőrök követték őket, két nap szabadnapot is beiktattak, így csak szerdán látták munkához. Sőt, a délelőtt tíz órás útnak indulás után is kávézgattak egyet, és csak azután léptek akcióba. A rendőrök így csaknem 72 órát várakoztak addig, amíg lecsaphattak rájuk…
A nyomozás következő fázisában az orgazdáknál talált értékek alapján  sértettek felkutatása jelent nagy munkát, hiszen a profi bűnözők (bár hárman előzetesben vannak, egyikük pedig lakhely elhagyása tilalom alatt áll) nem „dalolnak” . Az autósok közül viszont sokan nem abban az órában, vagy azon a napon fedezték fel, hogy ellopták holmijukat, mivel a tettesek minden alkalommal visszazárták a kinyitott kocsit. Érdekesség, hogy a rádiós kódlopó használata bár nyom nélkül nyitja és zárja az autót, ám a jármű elektronikai rendszerében hosszabb távon kárt okoz, melyet később csak a szakszervizekben, többszázezer forintos költséggel lehet javítani.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!