Káprázatos képgaléria a Mont Blanc-ról - vasi fiúk mászták meg a csúcsot (helyszíni videóval)

Chamonix/Szombathely - Négy szombathelyi fiatalember a múlt hét végén megmászta a Mont Blanc-t. A közel ötezer méteres csúcs meghódítása igazi sportteljesítmény, egyben nagy élmény. Maitz Balázs, Hauer Lajos, Hende Sándor és Sütő András múlt héten szerdán este indultak útnak.

Peltzer Géza

A reggeli  órákban értek az 1200 kilométerre lévő Chamonix-ba, ahol letették az autót, majd holmijukkal három-négy napra elegendő élelmiszer, ruha, mászóvas, egyéb felszerelés felszálltak a hegyi vasútra. (A komoly felszerelésre mindenképp szükség van magas hegyekben, mert a legforróbb nyárban is lehet mínusz húszfokos dermesztő hideg 3400 méter magasságban.) A vasúttal egy óra alatt feljutottak 2200 méter magasságba.

Mielőtt útnak indultak, böngésztek időjárással foglalkozó internetes oldalakat, végül úgy döntöttek, útnak indulnak.

- Csütörtök-péntekre változékony időt jeleztek - emlékszik vissza Maitz Balázs. - Szombat-vasárnapra napsütéses időjárással kecsegtettek, ezért úgy döntöttünk, nekivágunk az útnak.

A  hegyi  vasút  2200  méter   magasságig   vitte őket, onnét még mintegy 2600 méter szintkülönbséget kellett leküzdeniük gyalogosan.

A szombathelyi fiúk a Mont Blanc tetején

- Ezt a szintkülönbséget három napra osztottuk el. Első nap felmentünk egy menedékházig, ahol megaludtunk. Kijelölt turistaösvényen lehet haladni, célba érve alaposan kipihentük magunkat - folytatja a fiatalember.  Péntek reggel felkeltünk, nem siettünk   de nem is tudtunk volna, mert kitört a  hóvihar. Folytattuk utunkat egy másik menedékházba, ahol ismét aludtunk, pihentünk. Ezekben a menedékházakban víz, élelem is kapható, a szállás megfizethető, 13-14 euró egy éjszakára. Matrazlagernek, vagyis matracraktárnak hívják a helyeket. Innét, ha tele a szállás, sem küldenek el senkit. Persze ez azzal jár, hogy időnként akár negyvenen is fekszenek egymás mellett egy helyiségben, mint a heringek. Fűtés nincs, de ilyen körülmények között mégis nagy áldás egy ilyen szálláshely, hiszen még mindig jobb  plusz öt fokban aludni, mint mínusz 13 fokban. Szombat éjjel egy óra húsz perckor Lajos arra ébredt, hogy vége a hóviharnak, csend van, csillagos az ég. Úgy döntöttünk, hogy nekiindulunk a csúcsnak.
A magas hegyeken alapvető szabály, hogy amikor kedvező az időjárás, azonnal útnak kell indulni, mert nem lehet tudni, meddig tart  ki a  jó idő. Bármikor pillanatok alatt kitörhet a vihar, beborulhat az ég, minden perc késlekedés bűn.

A szombathelyi fiatalemberek nem is tétováztak, kettő-fél három körül fejlámpákkal nekivágtak a csúcsnak. Ilyen magasságban már igen ritka a levegő, rendkívüli erőfeszítést okozott minden megtett méter. Orrukat marta a jeges szél, ziháltak, de hajtotta őket a tudat, hogy lépésről lépésre közelednek a csúcshoz.

Útban a cél felé

- Körülbelül 4300 méteren még pihentünk egyet, körülbelül öt óra alatt értük el a csúcsot  - meséli Maitz Balázs.

Nem mindennapi teljesítmény, szombathelyiek a Mont Blanc tetején

- Verőfényes napsütés volt odafenn. Látszott a falu, ahonnét napokkal előbb indultunk. Látszott odalenn egész Európa. Megérte.

Csúcs ez a kilátás

Nézze meg a hegymászók videóját!

Az Alpok legmagasabb csúcsára feljutni nem gyerekjáték: több nap, sokéves tapasztalat és elszántság kell egy ilyen sikeres vállalkozáshoz. A Mont Blanc (fehér hegy) az Alpok és egyben Nyugat-Európa legmagasabb csúcsa. Magassága körülbelül 4810,9 méter, de ez a hóesés, az időjárás, illetve a jégsapka mozgásától változhat. A csúcs hovatartozása vitatott, mindkét ország (francia, olasz) szerint a Mount Blanc saját területükön van.

Galériánkért kattintson a képekre, vagy ide!

A fotókat és a videót a hegymászók bocsátották rendelkezésünkre.