2010.01.20. 17:46
Az M8-as út fejlesztése a térség fejlődésének kulcskérdése
Az M8-as út fejlesztése a térség fejlődésének kulcskérdése. A körmendi elkerülő épülne elsőként, akár már jövőre, majd később a város és az országhatár között a kétszer kétsávos sztráda.
A körmendi önkormányzat, a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, a Vas Megyei Munkaadók és Gyáriparosok Szövetsége rendezésében zajlott a tegnapi fórum, melyen az M8-as főút fejlesztésében érdekelteket és az érintett szakembereket hívták egybe.
A helyi polgármesteri hivatal nagytermében a házigazda Bebes Isván köszöntötte a megjelenteket, köztük vasi országgyűlési képviselőtársait (dr. Ipkovich Györgyöt, dr. Puskás Tivadart, V. Németh Zsoltot), valamint a szervezők képviseletében dr. Kondor Jánost (gyáriparosok) és Kovács Vincét (kamara).
A rendezvény politikai súlyát kétségkívül növelte, hogy a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium közlekedési szakállamtitkára, Csepi Lajos is megjelent, illetve előadást tartott. A szakminisztérium vezető beosztású tisztségviselője a fórum jelentőségéről lapunknak azt mondta: minsiztériumi tisztviselőként és magánemberként egyaránt helyesli, ha társadalmi, gazdasági, politikai élet főszereplő felsorakoznak egy adott ügy mögé.
Az M8-as út fejlesztése a térség fejlődésének kulcskérdése. Mivel érdekek harca nyomán alakulnak az útfejlesztések, nyomós érv lehet ebben a küzdelemben, ha megjelenik a konszenzusos akarat, ami ráadásul a szakmai állásponttal egybeesik. Az ilyen fórumok ezért nagyon hasznosak, igaz, nem jelentenek teljes garanciát a sikerre.
V. Németh Zsolt, Vasvár polgármestere érdeklődésünkre az fejtegette, hogy a választások közeledtével nem szabad abba a hibába esni, hogy az M8-assal kapcsolatos, előkészítés fázisában lévő projektek leálljanak. Nem lenne jó, ha a mostaninál nagyobb léptékű fejlesztésről álmodozva várakozó álláspontra helyezkednénk. Nem jönnénk jól ki abból, ha nagyobb volumenű projekt reményében leállnánk a lobbizással.
Erre rímelt Körmend polgármesterének, Bebes Isvánnak a mondandója, aki szerint az előkészítés állásának megfelelően kellene haladni az M8-as fejlesztésével. Vagyis a körmendi elkerülő épülne elsőként, akár már jövőre, majd később a város és az országhatár között a kétszer kétsávos sztráda.
Kamarás Csilla, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. műszaki osztályvezetője előadásában kitért arra, hogy a 8-as főút Hosszúpereszteg és Körmend között katasztrofális állapotú: kátyús, repedezett, az elviselhetőség határát súrolóan nyomvályús. Itt megerősítik a burkolatot, kanyarodó, kapaszkodó sávokat alakítanak ki, forgalomcsillapító szigeteket építenek. A két szakaszban megvalosuló projekt ütemterve: idén tervezés, jövőre engedélyeztetés, 2012-es kivitelezési kezdés és 2013-as forgalomba helyezés.