Gondban vannak a betegszállító cégek

Gondban vannak a betegszállítók, ezért az Egészségügyi Minisztériumhoz fordultak anyagi támogatásért. A szaktárca egyelőre nem tud plusz pénzt adni.

Bajdó Bettina

Az Országos Betegszállító Szolgálat szerint legalább egymilliárd forint hiányzik a rendszerből. Ha nem lesz pénz, bedőlhetnek a vállalkozások, s nem tudni, hogyan oldják meg a betegszállítást. 

Évek óta csökken a szállításra fordítható összeg, az utóbbi időszakban többszörösére emelkedett az elszállítandó betegek száma, ugyanakkor a működéshez szükséges pénzt nem biztosítják teljes egészében. A betegszállítók szerint önköltségi áron dolgoznak, ráfizetéses a szállítás.

Dr. Szép Flórián, a regionális egészségbiztosítási pénztár igazgatója elmondta, hogy a megyében négy szolgáltató végzi a betegszállítást, egy Vas, egy Zala és két Bács-Kiskun megyei cég jelentkezett erre a feladatra. A pénztárnak a vasi cég adataira van rálátása, ők négy autóval havonta körübelül 33 ezer kilométert tesznek meg.

- A szolgálatokkal a pénztár köt szerződést, decemberben átlagosan 85 forintot fizetünk kilométerenként a cégeknek a betegek szállításáért - folytatta az igazgató. Októberben ennél többet kaptak a cégek, akkor 94 forint járt egy kilométerért.

- A  benzináremelés és a jövedéki adó emelése megnövelte a cégek kiadásait, azonban ezt a pénztár nem tudja kompenzálni. Az Egészségbiztosítási Alap ugyanis fix keretet biztosít a betegszállítási költségek fedezésére, s a szolgáltatók számától, illetve a megtett kilométerektől függ, hogy mennyit fizethetünk ki a cégeknek. Minél több autó fut a megye útjain, annál kevesebb pénz jut a szolgáltatóknak. -

Az igazgató hozzátette, a megyében jól működik a betegszállítás. A pénztárhoz mindössze pár panasz érkezett a tavalyi évben a hanyag munkavégzés miatt. 

A betegszállító szervezetek egymilliárd forint pluszt szeretnének

Az idei évre egymilliárd forint többletforrást szeretnének kapni a betegszállítással foglalkozó cégek ahhoz, hogy működésük fenntartható legyen - mondta Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke csütörtökön az MTI-nek.

Már többször jelezték a szaktárcának, hogy a betegszállításra szánt finanszírozás messze nem fedezi a tényleges költségeket - közölte a szervezet vezetője. Hozzátette: úgy vélik, hogy a betegszállítási feladatot - mivel az esetszámok nem a szolgáltatótól függnek - nem szabadna úgynevezett zárt kasszából finanszírozni.

Közlése szerint a jelenlegi finanszírozás a betegkíséreti díjjal együtt 100 forint kilométerenként, s ez nem fedezi a költségeket. A korábbi jogszabályváltozásokkal együtt járó pluszfeladatokra sem kaptak finanszírozást. Ezek közé tartozott az ügyeleti rendszer, a 24 órás irányító rendszer működtetése, a távolsági szállítások koordinációja, de elmaradt a kompenzálás az üzemanyagár-növekedésre és a munkatársak képzésére is.

Bíró Ferenc úgy fogalmazott: a betegszállítóknak azonnali segítség kell, mert e nélkül veszélybe kerülhet a betegszállítás. A veszteséges működés következményeként a Magyarországon működő 95 betegszállító cég közül sok pénzügyi gondokkal küszködik.

Ennek nyomatékosítására pénteken autós demonstrációt tartanak az Egészségügyi Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal épülete körül, amelynek keretében petíciót szeretnének átadni az egészségügyi miniszternek és a miniszterelnöknek.

2007 augusztusában döntött úgy a kormány, hogy kettéválasztja a mentést és a betegszállítást. 2008 januárjától a feladat finanszírozása is szétvált az Egészségbiztosítási Alapon belül, a betegszállításért ugyanakkor most sem kell fizetniük az állampolgároknak, hiszen az megmarad a társadalombiztosítási finanszírozásban. Betegszállításra az idén 5 milliárd 850 millió forint áll rendelkezésre.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!