Moszkva-tér generáció: amerikai lap az új magyar filmesekről

Az idei cannes-i filmfesztiválon a rendszerváltás után indult magyar filmes generációra irányul a figyelem, amelynek tagjai eddig elsősorban a nemzetközi fesztiválokon találtak elismerésre, hazájukban viszont még mindig nincs igazán közönségük - írta a Variety cannes-i különkiadásában.

MTI

Török Ferenc 2001-ben készült filmje nyomán a cikkíró Boyd Van Hoeij "Moszkva-tér generációként" mutatja be azokat, a Cannes-ban az elmúlt években egyre sikeresebb fiatal magyar filmrendezőket, - Mundruczó Kornél, Kocsis Ágnes, Pálfi György és Hajdu Szabolcs nevét külön kiemelve - akik a hetvenes években születtek, s az elmúlt évtizedben készítették első filmjeiket. Valamennyien a rendszerváltás után lettek felnőttek, s már nem azt a társadalmi-politikai filmnyelvet használják, amely a magyar mozit oly sokáig kiemelkedővé tette - mutat rá a lap.

A nagy öregek közül sokan még mindig alkotnak: Jancsó Miklós februárban mutatta be Oda az igazság! című politikai allegóriáját, Szabó István pedig Az ajtó című filmje előkészítésén dolgozik Helen Mirrennel a főszerepben. Ugyanakkor a magyar film irányát ma már a Moszkva-tér generáció munkái határozzák meg: azokat hívják meg rendszeresen Cannes-ba és kapnak jelentős elismeréseket más fesztiválokon is - hangsúlyozza a lap.

A közös elem a fiatal magyar filmes generáció tagjaiban, hogy filmjeikben a saját világukról rájuk jellemző, egyedi stílusban mesélnek történeteket - idézi a lap Csákvári Gézát, a Népszabadság filmkritikusát. Mint hozzátette, "valamennyien respektált filmrendezők, de ez az elismerés nem jelenti azt, hogy hazájukban is jelentős közönségük lenne".

Osváth Gábor, a vizsgafilmek cannes-i szekciójába meghívott, Szimler Bálint által rendezett Itt vagyok című rövidfilm egyik producere úgy látja, hogy a közönség megtalálása a magyar film jövőjének a kulcsa. A producer - aki korábban két másik cannes-i meghívottal, Mundruczó Kornéllal és Kocsis Ágnessel is dolgozott együtt - úgy véli, hogy még egy pár évre szükség van ahhoz, hogy a fiatal magyar rendezők megtalálják a kapcsolatot a magyar közönséggel, ahogy az régen Jancsó Miklós és mások esetében is megtörtént. 

A 63. cannes-i filmfesztiválon Mundruczó Kornél Szelíd teremtés - A Frankenstein-terv című új filmje a hivatalos versenyprogramban szereplő 19 alkotás egyike: a film díszbemutatója május 22-én lesz. A rendező harmadik alkalommal kapott meghívást a világ egyik legrangosabb filmes seregszemléjére: Delta című alkotása két évvel ezelőtt szintén a hivatalos versenyprogramban szerepelt, s a nemzetközi filmkritikusok FIPRESCI-díját nyerte. Johanna című operafilmje pedig 2005-ben a művészfilmek Un certain regard (Egy bizonyos tekintet) elnevezésű válogatásában debütált.

Kocsis Ágnes is harmadszor vesz részt a fesztiválon: Pál Adrienn című alkotásának az Un certain regard szekcióban vasárnap lesz a világpremierje. Szimler Bálint Itt vagyok című rövidfilmjét - amely kategóriája díjnyertese volt az idei Magyar Filmszemlén - a filmművészeti egyetemek legjobbjait felvonultató szekcióban, a Cinéfondationban vetítik május 19-én. Ujj-Mészáros Károly Liza, a rókatündér című filmterve pedig a filmtervek fejlesztésére létrehozott L'Atelier válogatásban van jelen.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!