Sikeres focibiznisz - A világbajnokság alatt a sör és az üdítő is jól fogyott

A labdarúgó világbajnokság kezdete előtt a televízió, a focitorna alatt pedig a sör, az ásványvíz és az üdítő fogyott leginkább.

Kiss Tamás

A különböző felmérések azt mutatják, hogy a spanyol csapat győzelmével vasárnap zárult labdarúgó világbajnokság több üzletágra is jótékony hatást gyakorolt. E sorok írójának és az általa megkérdezett fogyasztók tapasztalatai szerint az elmúlt bő egy hónapban azok a vendéglátósok gondolkodtak jól, akik üzletükben de még inkább a kerthelységeben  nagy képernyős televíziót, illetve kivetítőt helyeztek el.

E helyeken persze az elmúlt hetek forróságának is köszönhetően a focitorna ideje alatt megnőtt az italforgalom, s mint az a Tesco közleményéből kiderül: a vendéglátóhelyek mellett a nagyáruházak sem jártak rosszul a világbajnoksággal.

Sőt! A cég információi szerint a májusi forgalomhoz képest boltjaikban közel 1,5-szer annyi sör és ásványvíz fogyott, szénsavas üdítőitalokból pedig 20 százalékkal adtak el többet. A rácsálnivalók közül a hagymás-tejfölös ízű chips volt a legkeresettebb, közel 30 százalékkal többet vittek a vb ideje alatt, mint az azt megelőző időszakban. A hőség megélénkítette a keresletet a jégkrémek iránt is, a legkedveltebbek a tölcséres jégkrémek voltak, amelyek közel 40 százalékos forgalomnövekedést hoztak.

Az akciós áron kínált LCD televíziók, DVD írók, laptopok és fényképezőgépek szintén nagyfokú vásárlói érdeklődést váltottak ki, s nem csak az említett cégnél, hanem az általunk megkérdezett kisebb szakkereskedőknél is.

A GFK Hungária adatai szerint a labdarúgó vb a sportruházat piacára is jótékony hatással volt. Bár a június-júliusi időszak alapvetően nem számít szezonnak a sportcipő eladások tekintetében, a legtöbb sportáruház a futball-világbajnokság ideje alatt mégis folyamatosan és sikerel kínálta akciós áron a focicipőket.

A hazai adatok után pedig evezzünk nemzetközi vizekre. Annál is inkább, mert a Crédit Agricole Corporate and Investment Bank elemzői arra hívják fel a figyelmet, hogy (bár az összefüggés további vizsgálatokat igényel, de tény) az elmúlt nyolc focivébén a győztes ország GDP-je kedvező fordulatot vett, illetve ha eleve magas volt, akkor tovább növekedett.

Egy kivétel akad csupán, az 1982-es olasz világbajnoki cím, hiszen akkor a győztes GDP-je 0,4 százalékos csökkenést mutatott. Abban az évben a foci-GDP összefüggés szerint Franciaországnak kellett volna nyernie, az ország GDP-je ugyanis az egy évvel korábbi mínusz 0,8 százalékról plusz 1,5 százalékra emelkedett.

A holland ABN Amro elemzői is hasonló véleményen vannak, az MTI által közölt számításaik szerint azokban az országokban, amelynek válogatottja megnyerte a világbajnoskágot, a rákövetkező esztendőben átlagosan 0,7 százalékkal gyorsabban nőtt a hazai össztermék, mint amire korábban számítottak.

A világbajnokság alatt eleve megnőtt az éttermek, szórakozóhelyek forgalma, nőtt a világbajnoksággal kapcsolatos cikkek  nemzeti zászlók, trikók, egyéb nemzeti szimbólumok, ajándéktárgyak  eladása.

A győzelem még inkább meghozta a spanyolok kedvét, és nagyobb lett a mellényük is, ami pszichológusok szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben sokkal jobb teljesítményre sarkallhatja a spanyolokat, akiknek az önbizalmát igencsak megtépázta a válság.

A pozitív hangulatváltás nyomán Spanyolország jobb színben tűnhet fel a nemzetközi cégek és a tőkepiacok szemében is, s mindez meghozhatja a várva várt növekedést az országnak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!