Emberi mulasztás okozza a legtöbb légi balesetet

Az elmúlt hónapokban több repülőgép-baleset is történt az országban, akadt, amelyik emberi életeket is követelt. A legtöbb balesetet emberi mulasztás okozza.

Bajdó Bettina

Kocsis István egy sitkei osztrák-magyar klubban kezdett el foglalkozni a repüléssel, ott tanulta meg az alapokat, s megszerezte a tandemengedélyét, majd az oktatói engedélyét is. Ma már egy Vas megyei repülőklub elnöke és főpilótája. Véleménye szerint a balesetek nagy része a pilóták figyelmetlenségére vezethető vissza.

- Ultrakönnyű géposztályban Magyarországon száz klub működik - mondta a pilóta - , körülbelül kétezer légi jármű és 2500 pilóta van bejegyezve. Évente átlagban 75 ezer órát repülnek a pilóták, ez körülbelül 225 ezer startot, vagyis fel- és leszállást jelent. A statisztikák szerint évente körülbelül húsz sérüléssel járó légi baleset történik, ennek csak elenyésző része végződik halállal. 

A főpilóta hozzátette, hogy mindig a szakosztály felügyeli és ellenőrzi a klubokban zajló munkát. Minden klubnak van egy műszaki vezető pilótája és egy főpilótája, nekik kell gondoskodni arról, hogy technikailag és szakmailag is minden stimmeljen.

- A már említett pilótáknak kell elvégezni a technikai ellenőrzést és koordinálni a pilóták felkészültségét is - emelte ki Kocsis István. - Minden légi járműre vonatkozóan három feltétel létezik. Az egyik a személyi feltétel, vagyis a pilóták mentális és fizikai felkészültsége. A második a technikai feltételek megléte, a gépek üzemkész állapota, a dokumentáció és a reptér minősége. A harmadik pedig a meteorológiai feltétel. Mindig a pilóta feladata, hogy eldöntse, a feltételek megfelelnek-e.

A pilóta hangsúlyozta, a repülés minden mozzanata önismeretre sarkall. A magát rosszul felmérő kollégát előbb-utóbb baj éri, s ez szégyent hoz a klubra és a repülős társadalomra is. Nagy az összetartás, nem tűrik meg maguk között azt, aki nem tartja be a szabályokat.

- Repülőt vezetni az emberek 99 százaléka tud, ha már egyszer fent van - fűzte hozzá a pilóta. - Az a nagyobb kihívás, hogy ezt biztonságosan tegyük. Az elméleti képzés után tíz repülési órát kell vennie annak, aki ultrakönnyű  gépen szeretne egyedül repülni. Bár ez kevésnek tűnik, mégsem  az. Ez elég ahhoz, hogy fel tudja mérni bárki, biztonságos-e a repülés. A balesetek nagy részét pilótahibák okozzák. A vezetők sokszor áthágják a repülés paramétereit, nem tartják be a magasság-, illetve a sebességhatárokat. A technikai hibák is okozhatnak baleseteket, ezek száma azonban elenyésző. Ezek nagy része is a pilóták gondatlanságára vezethető vissza, mivel meg van adva az is, hogy mikor kell kicserélni az alkatrészeket, s ezt dokumentálni is kell. Valamint a repülés előtt és után is ellenőrizni kell a gépet.

Az ultrakönnyű gépek maximális felszállótömege 450 kilogramm lehet, ebbe a tömegbe már a motort is bele kell számolni. A  géposztályba többféle légi jármű is beletartozik: a motor nélküli vitorlázógépektől a sárkányrepülőn át a merev szárnyú gépekig többféle típus megtalálható.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!