Kemény háttérharc dúl reptérügyben - Mezőkövesd kontra Vát-Porpác

A kínaiak által támogatott Vát-porpáci Savaria Airport előkészítettsége lehetővé tenné a munkák gyors elindítását, a háttérben zajló gazdasági, poltikai csaták azonban korántsem tűnnek még lefutottnak. Vasban épül majd a cargo-reptér, vagy Mezőkövesdre száll?

Kiss Tamás

Legutóbb szeptember végén írtunk a Vát és Porpác határába tervezett cargo-reptérről, nevezetesen arról, hogy úgy tűnik: sínen van az ügy. Minderről Barta Balázs, a Savaria Airport-projekt előkészítését végző SIA-Port Kft. ügyvezetője nyilatkozott lapunknak, aki elmondta: a törvényi háttér itthon adott, a kínai kormány pedig (anyagilag is) támogatja a fejlesztést, amelynek megvalósítására a Shanghai Construction Group nevű óriásvállalatot jelölték ki. Barta Balázs amerikai, osztrák és holland érdeklődésről is beszámolt, s hogy a megnyilatkozások szerint a Vát-Porpác projektet az új kormány számára is kiemelt jelentőséggel bír.

Már csak ezért is volt meglepő, hogy szeptember végén lapunknak nyilatkozva Orbán Viktor arról beszélt, hogy Magyarországon mintegy hat repülőtér-program fut párhuzamosan. A miniszterelnök hozzátette: a versenybe természetesen Szombathely is beszállhat, úgyhogy: hajrá!
 
A miniszterelnök szavait megfogadva a vasiak bele is húztak, dr. Nemény András (MSZP) országgyűlési képviselő az Országgyűlésben sürgette a beruházás megvalósítását, a kormánypárti képviselők, és Hende Csaba honvédelmi miniszter pedig Matolcsy György nemzetgazdasági minisztertől kértek támogatást. Az aláírók a miniszter figyelmét arra hívták fel, hogy a beruházás előkészítettsége lehetővé teszi, hogy már a jövő évben elindulhasson a kivitelezés, ehhez csak a kormány igenje hiányzik.
 
Az említett törekvések ellenére a gazdasági-politikai zuhanyhíradóban mégis az a hír járta, hogy a Vát-Porpác helyett a kormány inkább Mezőkövesd térségében látná szívesen a tervezett repteret és logisztikai bázist, egy másik forrásunk szerint viszont a kínaiak egyértelműsítették, ők csak a Vát-Porpác környéki beruházásba hajlandóak beszállni.

Barta Balázst érdeklődésünkre nem titkolta: tudták, hogy az országban egyrészt vannak eladásra váró, a kínaiak számára felkínált repterek, illetve olyan földterületek, amelyek tulajdonosai a Vas megyében már jól előkészített beruházási projektet (hogy finoman fogalmazzunk) szívesen áttolnák a saját területükre. A harc ennek megfelelően az elmúlt két hónapban igencsak kiéleződött, s bár sokan, sokfélét mondtak és tettek, Barta Balázs szerint a valóban lényeges érvek továbbra a Savaria Airport mellett szólnak.

Ezek közül az egyik, hogy - mint azt az országgyűlési képviselők megnyilatkozásai mutatják - a reptéri beruházásnak sehol máshol nincs ekkora gazdasági, politikai támogatottsága. Legalább ennyire fontos, hogy az ország kormánya nevében eljáró Kínai Villamos- és Gépipari Export-Import Kereskedelmi Kamara a már említett Shanghai Construktion Group számára (egy általunk is látott írás szerint) azt engedélyezte, hogy a SIA-Port Kft. beruházásában és annak finanszírozásában vegyen részt. Barta Balázs elmondta, hogy erről a magyar kormányt is értesítették, s közben az is kiderült, hogy az amerikai kormány is a vasi beruházás mellé tette le a voksát.

Az ügyvezető szerint a harmadik, ugyancsak fontos szempont, hogy a Vát-Porpác reptér esetében a törvénymódosítástól kezdve, a különböző előtanulmányokon, légszerkezetei és beruházási terveken át minden szükséges dokumentáció rendelkezésre áll, s azt is pontosan kiszámolták, hogy a projekt milyen és mennyi hasznot hoz a környező településeknek, a megyének és az egész országnak.
 
Barta Balázs szerint elvileg minden politikai szinten immár mindenki tisztában van azzal, hogy kínaiak és az amerikaiak részvételével és széles társadalmi-politikai támogatottsággal csakis a Vát-Porpác reptér és logisztikai bázis tud megépülni, vagyis
 
Barta Balázs ezen a ponton széttárta a karját, s csak annyit mondott: reméli, hogy a döntés mihamarabb és az ország szempontjait követő üzleti logika mentén születik majd meg.
 
Légtérzűrök?

A hírek szerint újabb légifolyosókat nyitnak a gyakorlatozó vadászgépek számára, s ebben állítólag Szombathely és Sávár térsége is érintett. Mindez negatívan érinthetné a tervezett Vát-Porpác repülőtér léghasználati lehetőségeit, Barta Balázs szerint azonban nem fenyegethet ilyen veszély. Miniszterként Hende Csaba aligha írta, írhatta volna alá a reptér megvalósítását támogató nyilatkozatot, ha a honvédelmi tárcának más fajta tervei vannak az itteni légtérrel.
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!