Biztonságosabb vasút Szlovéniába

A Bajánsenye-Boba vasútvonalon is telepítik az ETCS 2-t, azaz az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer 2-es szintjét. A rendszer telepítését nagy részben az EU biztosítja.

Peltzer Géza

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közleménye szerint a 2014 nyarának végére befejeződnek az Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (European Train Control System ű ETCS) kiépítésének munkálatai a vasútvonalon. A tervezett telepítési munkálatok 101 kilométer vonalhosszt érintenek.

Az ETCS elsődleges feladata a vonatok közlekedésének felügyelete, a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. Ha például a mozdonyvezető a rendszer figyelmeztetését követően nem csökkenti a sebességet megfelelő mértékben, ha a sebesség eleve túl magas, illetve ha a vonat megállásra vagy a sebesség csökkentésére utasító jelző felé közelít, a rendszer automatikusan bekapcsolja a féket, ha szükséges, a vészféket is. Az ETCS elsősorban a vonatbefolyásolással kapcsolatos funkciókat és eljárásokat foglalja magában, de túlmutat a hagyományos értelemben vett vonatbefolyásoló rendszereken. 

A kivitelezés előkészítése 2009 közepén lezárult, az előkészítési projekt célja az engedélyezési tervek elkészítése, az elvi létesítési engedély megszerzése, a kivitelezéshez szükséges forrás megpályázása volt. A mérnökszerződést már 2009 közepén aláírta a NIF Zrt. az ECO-TEC Műszaki-Gazdasági Tanácsadó Kft.-vel. A telepítés a kivitelezési szerződés megkötését követően előreláthatóan 3 évig tart. Jelenleg a kivitelezési tender előkészítése van folyamatban.

Az ETCS 2 a vasúti közlekedés biztonságát szinte minden téren igyekszik szavatolni, a vonatbefolyásoló rendszer kiépítésével lényegesen emelkedik a Szlovéniába vezető vasútvonal biztonsági szintje - közölte Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg a Kohéziós Alap társfinanszírozásával. A vasútvonalon az ETCS 2 telepítésének kivitelezésére jutó összes támogatás bruttó 7,24 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék az ERFA-ból származik. Biztonságosabb vonatközlekedésUniós pénzből telepítik az ETCS 2 rendszert

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!