2011.07.28. 14:17
Háti motoros siklóernyővel repülik körbe Magyarországot
Egyedülálló vállalkozást hajt végre két pilóta: körberepülik Magyarországot háti motoros siklóernyővel egykori földijük tiszteletére.
Nem sikerült Szombathelyre jutnia szerda estére annak a két békéscsabai pilótának, aki háti motoros siklóernyővel tervezi körberepülni Magyarországot a határai mentén. Nagykanizsán emelkedtek a magasba, de az időjárás miatt csak hat óra után tudtak felszállni, ám egy tank benzinnel csupán Körmend határáig jutottak. Sötétedett már, nem kockáztatták a folytatást, így csütörtökön a kísérőikkel gépkocsival érkeztek a szombathelyi városházára, ahol az őket fogadó és vendégül látó Lazáry Viktor alpolgármesterrel sajtótájékoztatón ismertették csöppet sem szokványos vállalkozásuk történetét.
- Kvasz András békéscsabai pilóta, repülőgép építő száz évvel ezelőtt hajtotta végre első viharsarki repülését - hallottuk Boldog Gusztáv szervezőtől -, s az ő emléke előtt tisztelegve mintegy 1200 kilométert tesz meg a levegőben két utóda, Gellén Attila és Vandlik Tamás háti motoros siklóernyővel.
A nem mindennapi vállalkozás a maga nemében első: Baja, Barcs és Nagykanizsa érintésével csütörtökön érkeztek Szombathelyre, s amint az időjárás engedi, haladnak tovább Fertőszentmiklósra, aztán Győrszentiván, Esztergom és Sárospatak érintésével térnek vissza a kiinduló helyükre.
A 40 éves Tamás és a 31 esztendős Attila a siklóernyős pilóta, Boldog Gusztáv és Grósz László operatőr gépkocsival követi őket. Videofilm és fotók készülnek a nagy kalandról, amiket ősszel terveznek bemutatni a Viharsarokban.
Vandlik Tamás civilben gyógypedagógus, Gellén Attila mentőgépkocsi vezető. Mindketten gyerekkorban szerelmesedtek bele a repülésbe, de siklóernyőzni alig fél évtizede kezdtek.
- Leginkább reggel és este, amikor megáll a levegő, lehet jól haladni, de ez az időjárás nem segíti a céljainkat - mondták a pilóták. - Kedvező körülmények között akár napi kétszáz kilométert is megteszünk úgy háromszáz méter magasban. A zalai dombság erőpróba elé állított minket, hegyi repülésben nem vagyunk annyira jártasak.
A levegő kalandorai persze föl vannak szerelkezve térképpel, GPS-sel, a hátszelet preferálják, akkor még 80 kilométeres sebességgel is tudnak haladni óránként. Széllel szemben nem próbálkoznak, tudják, hogy hiábavalóak lennének az erőfeszítéseik.
"A vágyam mindig az volt, hogy a vidéken először szülővárosomban, Békéscsabán repüljek. Boldog vagyok, hogy ez teljesült. Meg is fogom mutatni a tudományomat szépen, csak kedvező idő legyen..." Kvasz András, a mezítlábas pilóta nagy mértékben hozzájárult az aviatika népszerűsítéséhez.