GYSEV: villamosítás és pályarekonstrukció az átvett vonalokon

A korábbi kormányzati döntésnek megfelelően október elején térségükben öt vonalszakasz működtetését vette át a GYSEV Zrt., a közszolgálati személyszállítást pedig a decemberi menetrendváltástól látja majd el a vállalat.

Kiss Tamás

Június közepén derült ki, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium jóváhagyta a GYSEV Zrt. fejlesztési stratégiáját, s ennek nyomán öt vasúti vonalszakasz átvételéhez kapott zöld jelzést a vasúttársaság. Mint azt a Vas Megyéért Egyesület múlt pénteki közlekedési fórumán Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója érdeklődésünkre elmondta, az érintett Rajka-Hegyeshalom-Csorna-Porpác, Szombathely-Porpác, Szombathely-Kőszeg, Szombathely-Zalaszentiván és Körmend-Zalalövő vonalszakaszok működtetését és a szükséges infrastruktúrát október elsejétől már át is vette a GYSEV Zrt. (Ennek megfelelően immár a szombathelyi vasútállomáson is az új gazda zászlóját lengeti a szél.)

Mint megtudtuk: mintegy 350 MÁV-os dolgozó szintén október elsejétől jogutódlással került át a GYSEV állományába, december közepétől pedig további száz dolgozóra lesz ugyanez igaz.

Dávid Ilona arról is beszámolt, hogy a közszolgálati személyszállítást a decemberi menetrendváltástól látja majd el a GYSEV Zrt. Ez alól egyelőre kivételt jelent a Körmend és Zalalövő közötti szakasz, ahol mint ismert, 2009 decembere óta szünetel a személyforgalom. Dávid Ilona elmondta: itt is szeretnék mielőbb elindítani a személyszállítást, ez azonban csakis a teljes pályarekonstrukció után válik lehetségessé. 

S, ha már a beruházások: az elnök-vezérigazgató elmondta, akárcsak az eddig kezelt pályaszakaszaiknál, úgy a most átvettek esetében is folyamatos karbantartást, s fejlesztéseket, ahol nincs - márpedig az ötből négynél nincs - ott pedig a pálya villamosítását tervezi a GYSEV Zrt.

Az elképzelések megvalósulási ideje, s ez az említett Körmend-Zalalövő szakasz rekonstrukciójára is igaz, nagyban függ a rendelkezésre álló pályázati forrásoktól, amelyekre folyamatosan adja be a pályázatokat a vállalat.  Dávid Ilona itt arra emlékeztetett, hogy a GYSEV Zrt. által korábban megkapott, s felújított Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonalon a korábbi 60 helyett már óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek a vonatok, így jóval rövidebb lett a menetidő.

A pályarekonstrukcióval és a villamosítással a most átvett szakaszokon is erre törekszik a GYSEV Zrt., a vasúttársaság ugyanis szeretné elérni, hogy valóban létrejöjjön egy észak-dél irányú vasúti közlekedési folyosó, ahol a jelenleginél egyrészt sokkal több árut szállíthatnának, másrészt a kamionokat is "felterelhetnék" a vasútra. 

Visszatérve a személyszállításhoz: Dávid Ilona elmondása szerint minőségi szolgáltatásra törekszenek, ennek megfelelően a "Piroska" néven ismert BZ-ket nagyobb, gyorsabb és biztonságosabb Jenbacher motorkocsikra cserélik az új szakaszokon, például a Kőszeg-Szombathely szakaszon is.  

Amiről még szintén szólni kell: az átvett szakaszokon a közlekedés biztonságát is jelentősen javítani szeretné a GYSEV Zrt., ennek okán pályázati forrásokra is támaszkodva új fénysorompókat szerelnek fel. 

Mint azt ugyancsak megtudtuk: a GYSEV Zrt., amely az új szakaszok átvétele után már regionális vasúttársasággá vált, szeretné elérni, hogy az egyéni közlekedésről minél többen váltsanak át a közösségire. Ennek okán az utazás kényelmét közvetlenül szolgáló fejlesztéseken túl az állomások mellé autóparkolókat és kerékpár-tárolókat tervez építeni  a cég, s e mellett azt is fontosnak tartja, hogy partnereket találjon törekvései megvalósításához.

Ennek létjogosultságát az elmúlt időszak történései amúgy tényleg igazolják: Körmenden például az állomás újjáépítésében az önkormányzattal, az autóbusz pályaudvar építésénél, a közös jegyértékesítésnél, a menetrendek összehangolásánál pedig a Vasi Volánnal fogott össze a vasúttársaság. 

Az észak-déli vasúti folyosó kialakítása  az egyik fő cél

Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója érdeklődésünkre a szombathelyi állomással kapcsolatos fejlesztésekre külön is kitért, mondván: mindenképpen azon lesznek, hogy a gyönyörű, felújított  épületnek jó gazdái legyenek. Ennek szellemében mielőbb szeretnék megszüntetni a még meglévő beázásokat, új szolgáltatásként pedig hamarosan szabad internetes elérhetőséget biztosítanak majd az utasok számára, s a vendéglátás színvonalát is emelni fogják. Mint azt ugyancsak elárulta, az sem a véletlen műve, hogy a Sopron-Szombathely -Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítésének pénteki átadó ünnepségét  a vasi megyeszékhely vasútállomásán tartják meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!