Minden tudás, amely mögött nem áll biztos erkölcsi háttér, holt tudássá lesz

Nemrég nagy megtiszteltetés érte a sárvári Szent László Katolikus Iskola igazgatóját, Ördög Tibort: a pedagógusok Kossuth-díját, a celldömölki Apáczai Kiadó által adományozott Genius-díj arany fokozatát vehette át. A díj magas erkölcsi elismerést jelent, a nyertes elé tíz követelményt állítanak. Amikor Esztergályos Jenő, a kiadó vezetője átadta a vasi pedagógusnak a díjat, a felcsattanó taps azt is jelezte a budapesti központban: vannak még olyan emberek, akik elhivatottak, lámpások a szürkülő szellemi horizonton.

Kozma Gábor


 A katolikus iskolát 110 évvel ezelőtt Köberl János esperes-plébános alapította, ma 8 évfolyamon 12 osztályba járnak a gyerekek. Az iskola népszerűsége nagy valószínűséggel köszönhető annak a szellemiségnek, lelkiségnek, melynek Ördög Tibor mintegy az ikonja. Szegeden és Pécsen tanult, majd házasságkötése után Szombathelyre költözött. Megszületett első gyermekük, Dániel, s életében fordulópont állt be.

-  Mindig izgatott, vonzott a tanári pálya. Úgy jött ki, hogy Simaságon állást hirdettek, kapóra jött, döntöttem, mentem. Közben tanultam, főiskolára jártam és megszületett második gyermekünk, Krisztina. A katedra csodálatos és felelősségteljes világ. Amikor ezt megéreztem, rögvest tudtam: innét nincs visszaút. Nekem ezt kell csinálnom, ez a hivatásom  - mondta a férfi. Aki a közéletből is kivette részét, önkormányzati képviselőként. Tibort 2000-ben a simasági iskola igazgatójának nevezték ki, ám az intézmény pénzhiány miatt 2005-ben megszűnt. Ezután került a sárvári Szent László Katolikus Általános Iskolába, az Apáczai kiadó bázisiskolájába igazgatónak.

- Katolikus iskola vagyunk, ebből kifolyólag rendszeresen részt veszek a helyi és a bentlakásos lelkigyakorlatokon. Az egyik képzés alapján lelkipásztori kisegítő munkatárs lettem  - folytatta. - Időközben a veszprémi Pannon Egyetem informatika tanári szakán sikerült letennem a mestertanári államvizsgát. A technika mára nagyon fontos, ha nem is minden: kilenc interaktív táblával dolgozunk, de nem feledve Móra Ferenc gyönyörű mondatát: „A szeretet az élet. A nevelésben a szeretet ugyanis mindig jelen van”, mondja, majd hozzá teszi: az igazgatói feladatot nem lehet a kollégák iránt érzett szeretet és empátia nélkül elvégezni.

 - Nem csak jó és rossz létezik. A rendszerváltás után határaink kinyíltak, gyermekeink felnőnek, egyre nagyobb lehetőséget kapnak arra, hogy érvényesüljenek a világban. Éppen ezért a ma pedagógusainak még nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a hazaszeretetre nevelésre. Rá kell ébreszteni a tanulókat arra, hogy őrizzék nemzeti identitásukat, hagyományaikat. Fontos ápolnunk édes anyanyelvünket, irodalmunkat, történelmi és kulturális emlékeinket - lendül bele az igazgató úr. Aki szerint nagy figyelmet szükséges fordítani a ma pedagógusának a tanulókat ért negatív, erkölcsromboló hatások elfojtására. E ponton ismét előkerül a személyes példa adás, a pedagógusok felelőssége.

-Nem az a jó pedagógus, aki alaposan megtanítja, mondjuk a fizikát, hanem aki felfedezi a gyermekben - legyen akár az úgymond rossz tanuló  - azt, hogy  miben tehetséges! A szülőkkel partneri kapcsolatot kell kiépíteni azért, hogy megvalósuljon az együttnevelés, kiteljesedjen a bizalom.

 Ördög Tibor, immáron Genius-díjas mestertanár szerint a katolikus iskolákban a nevelés és az oktatás szoros egységben létezik. Az iskola azért tanít, hogy neveljen, vagyis belülről alakítsa az embert  idéz, érzékeltetve: minden tudás, amely mögött nem áll biztos erkölcsi háttér, holt tudássá lesz.

- A keresztény nevelésnek arra kell segítenie a fiatalokat, hogy megérjenek a szabadság felelős használatára. Hogy érzékük legyen a transzcendencia és az igazi értékek iránt, megismerjék önmagukat és az őket körülvevő világot, felülemelkedjenek a középszerűségen. Nevelésünk tehát az lehet az egyik fő célja, hogy a diákok személyisége helyes irányban fejlődjön, alakuljon. E munka során egyes tulajdonságokat erősíteni kell, míg másokat lefaragni, úgymond helyére tenni. A nevelő előtt mindig ott lebeg egy személyiségideál, amit igyekszik mind jobban megközelíttetni diákjával a nevelés során. Az általános emberi értékeken túl mindig szem előtt kell tartani a csak arra a gyermekre, fiatalra jellemző értékeket is. Így alakul ki egy személyes nevelési ideál, amely felé a nevelésnek véleményem szerint tartania kell.
 
 
 Hét évvel ezelőtt alapította a celli kiadó a Genius Apáczai Diploma Díjat, amely magas erkölcsi elismerésének számít és jelentős anyagiakkal jár. Idén az ország 3 ezer iskolájának pedagógusai közül 15-en kaptak arany, ezüst és bronz fokozatot. A díj odaítélésekor, a többi között, kollegális megbecsülést, szülői tiszteletet, szakmaiságot, hivatástudatot, nemzeti elkötelezettséget vesznek figyelembe.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!