A vidéki vendéglátóhelyeken a kiszolgálás sokszor csorbát szenved

Tavaly a korábbinál több fogyasztó panaszkodott a szolgáltatók működésére. A vasi fogyasztóvédelmisek rendre utánajárnak az eseteknek, s országos témavizsgálatokban is részt vesznek.

Kiss Tamás

A Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségétől tavaly közel 900 ügyfél kért tanácsot vagy tett éppenséggel bejelentést.

Mint Szilágyi Ildikótól megtudtuk: a fogyasztói megkeresések nyomán 517 vizsgálat indult, a legtöbb esetben annak okán, mert az üzletekben nem megfelelő módon intézték a vásárlók minőségi kifogásait, a szavatossággal kapcsolatos reklamációkat.

A felügyelőség vezetője érdeklődésünkre arra is kitért, hogy az elmúlt időszakban - főként az EMFESZ szolgáltató megszűnése után - megugrott a közüzemi szolgáltatásokkal kapcsolatos bejelentések száma, a gázszolgáltatók mellett azonban a villamos-energia szolgáltatók intézkedéseivel (például a kikapcsolásokkal) és a számlázással kapcsolatban is jónéhány panasz érkezett.

Mint Szilágyi Ildikó elárulta: a kérdéses ügyekben a megkeresett szolgáltatók általában részletes tájékoztatást adtak, jogsértés esetén pedig orvosolták a feltárt problémákat.

Visszatérve az adatokhoz: a tavalyi eljárások során a hatóság 86 esetben kötelezte jogkövető magatartásra a vállalkozásokat, 37 esetben azonban (az ismételt jogszabálysértéseknél) ennél szigorúbban lépett fel, s szabott ki a panaszügyekben összesen 3,3 millió forint értékben fogyasztóvédelmi bírságot.

Mint azt Szilágyi Ildikótól ugyancsak megtudtuk, a vasi fogyasztóvédelmisek tavaly 27 országos témavizsgálatban vettek részt, s folytatattak le összesen 1220 ellenőrzést. Ezek során 467 esetben találtak kifogásolni valót, 290 kötelezést adtak ki, az általuk kiszabott 117 fogyasztói bírság összértéke pedig 12 millió forintra rúgott. (Harmincegy esetben tiltották meg valamely termék további forgalmazását.)

A rendelkezésre álló adatok szerint: néhány éve még 50 százalék körül mozgott a kifogásolási arány. Vagyis,  a mostani 38 százalék így mindenképpen előrelépésnek mondható, a fejlődés hátterében pedig minden bizonnyal az húzódhat meg, hogy a hatósági munka immár a fogyasztók és a vállalkozók tájékoztatására is jobban kiterjed.
 
Az országos vizsgálatokon túl  - a beérkező bejelentésekre és panaszokra alapozva  - a rendőrséggel és az önkormányzatokkal karöltve helyi ellenőrzésekre is sor került. Ezek egy részénél (éjjel és nappal, boltokban és szórakozóhelyeken) azt kontrollálták, hogy a fiatalkorúakat kiszolgálják-e alkohollal, illetve dohánytermékekkel.

Szilágyi Ildikó nem rejtette véka alá, hogy a kapott eredmények, a talált szabálytalanságok megfelelő szakmai motivációt jelentenek ahhoz, hogy az idei évben is folytassák a próbavásárlásra alapuló ellenőrzéseket.

Ugyancsak a panaszok alapján a kistelepülések vendéglátó üzleteiben is megnézték, hogy a fogyasztók azt és annyiért kapják-e meg, amit és amennyiért kínálnak nekik, s bizony a vizsgálati eredmények, az 50 százalék feletti találati arány azt jelzik, hogy a gyakran választási lehetőség nélküli vidékiek kiszolgálása bizony sokszor csorbát szenved.

Ezek után talán nem meglepő, hogy ez a vizsgálat sem ért véget tavaly, vagyis: a falusi vendéglátósok is jól teszik, ha sem a minőségen, sem a mennyiségen nem spórolnak. (És persze mindenkinek adnak számlát...)
 
A fentiek mellett a veszélyes termékek kiszűrésére irányuló ellenőrzésekről is szólni kell, annál is inkább, mert az elvégzett 210 (például különböző játékokra, gyermekruhákra, fázisceruzákra és persze más  "kritikus" termékekre is fókuszáló) ellenőrzésből 126-nál találtak is valamilyen kifogást a felügyelők.

A tavalyi mintavételek nyomán tíz terméket vontak ki a forgalomból, s több olyan árucikket (például merülő szivattyút, irányfényt) is találtak, amely a korábbi tiltás miatt már eleve nem is lehetett volna, de ennek ellenére mégis ott volt a  forgalomban.

Az idei vizsgálatok során nagyobb hangsúlyt kap a fogyasztók életének, egészségének védelme, ennek megfelelően fokozott figyelmet fordítanak a veszélyes termékek kiszűrésére. Az idei év másik kiemelt feladata a kiszolgáltatott, vagyis az idős és a fiatal fogyasztók védelme, s minden korosztályban erősítik a hatóság tájékoztató munkáját.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!