A 8-as főút vasi szakasza vonzza a baleseteket

VN - Gasztony, Vasszentmihály, Rönök: a 8-as számú főút e néhány kilométeres szakaszán feltűnően sok baleset történik. Van, amelyik nyílegyenes szakaszon, és van, amelyik lakott területen. Szemet szúrhat az is, hogy a legtöbb esetben külföldi autósokkal történik a tragédia. Az okokat kutattuk, többféle megközelítésből.

Nagy Ildikó

Néhány napja egy moldáv kisbusz Vasszentmihály belterületén letért az útról, és egy villanyoszlopnak ütközött. A nyolc utas közül négy megsérült. Júliusban Gasztonynál három román állampolgár meghalt, két osztrák pedig súlyosan megsérült egy balesetben. Tavaly Rönök határában, egy nyílegyenes szakaszon egy román diákokat szállító busz rohant az árokba, ennek a balesetnek egy életveszélyes és három súlyos sérültje volt.
Azóta sok minden kiderült. Az is, hogy a román busz és a moldáv kisbusz vezetője elaludt vezetés közben. A gasztonyi tragédiát pedig  feltehetően  egy meggondolatlan előzés és egy rossz manőverezés okozta. 



Szekérút összegzi a 8-as főút ezen szakaszával kapcsolatos véleményét Kolozsvári Róbert őrnagy, a körmendi rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Szerinte egyszerű a képlet: a főút ezen szakasza  bár az útpálya elfogadható minőségű  nagyon keskeny, a forgalom pedig óriási. A fent említett balesetek mindegyike messziről  érkező járművekkel történt, ráadásul a reggeli, délelőtti órákban.
 Ebből arra is következtethetünk, hogy a sofőrök végigvezették a járművet az országon, feltehetően nem pihentek út közben, és elfáradtak, elaludtak mondja Kolozsvári Róbert, aki szerint nagy gond az is, hogy a 8-as számú főút vasi szakasza mellett viszonylag kevés   a kulturált pihenésre, felfrissülésre alkalmas leállóhely. A bajt pedig tovább tetézi, hogy Körmend és Rábafüzes között öt települést szel át a főút, így elképzelhető, hogy a lakott területeken elvesztegetett időt a viszonylag egyenes szakaszokokon próbálják behozni a sofőrök.

Molnár László szombathelyi közlekedési szakértő egy olyan szerkezetről mesél, amely nálunk még nem nagyon  mondhatni: egyáltalán nem  terjedt el.
 A modern autóbuszokba és a kamionokba ma már beépítenek egy olyan apró, a belső visszapillantó tükörre szerelhető kamerát, amelyik figyeli a sofőr szemét. A kamera alapú figyelem-ellenőrző asszisztens a szem pislogásának frekvenciáját figyeli. Túlságosan kis frekvenciák és hosszú pislogási időköz esetén pedig hangjelzéssel riasztja a mikroalvásba szenderült vezetőt. E szerkezet hazai elterjedésére azonban még várnunk kell. Akárcsak az új  M8- as autóút Körmend és Rábafüzes közötti szakaszára. 

Quaiser István, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Vas Megyei Igazgatósága forgalomtechnikai és kezelői osztályának a vezetője úgy véli, hogy a balesetek jelentős része a közlekedési szabályok be nem tartása miatt következik be. A 8-as főút e szakaszán a kialakított forgalmi rend szerinte megfelel a törvényi előírásnak. A közút munkatársai az elmúlt években kisebb forgalomtechnikai beavatkozásokat végeztek el ezen a szakaszon a balesetek elkerülése végett: a kintlévő közúti táblákat kicserélték figyelemfelhívó sárga keretesre. Az ívekben szeletelt táblákat helyeztek el, ahol indokolt, ott sebességkorlátozó táblákat tettek ki. Megnyugtatásul hozzátette: néhány éven belül új gyorsforgalmi úton juthatunk el Rábafüzesre. A közúti Operatív Program 2007-2013 között tartalmazza az M8 autóút kiépítését Körmend és az országhatár között. Tavaly elkészült a végleges előzetes vizsgálati dokumentáció és környezetvédelmi határozat, jelenleg a tervezők több lehetséges nyomvonalváltozaton, a környezeti és örökségvédelmi tanulmányok elkészítésén dolgoznak. Ezt követően a környezetvédelmi hatóság mondja ki, hogy melyik nyomvonalon épülhet meg az új gyorsforgalmi út.
 

Medve Zoltán bioenergetikus
  
Előfordulhat, hogy azoknál a közúti baleseteknél, amelyek látszólag minden ok nélkül következnek be,  a földsugárzás egyik fajtája, a Szent György vonal  is fontos tényező lehet. A Szent György vonal ugyanis nagyon erős energetikával rendelkezik, és mindkét oldalán  szimmetrikusan  úgynevezett interferencia-vonalak vannak, melyeket a Ley-vonal zár le. Ezeknek a kereszteződési pontjai különösen veszélyesek, mivel ott  igen erős energetikai állapotok jönnek létre. Az ilyen útszakaszon egyenletes sebességgel haladó járművek ezekbe az interferencia-vonalakba futnak bele, és ezeknek a vonalaknak az egyedi váltakozása okozhatja a fáradt ember agyának kikapcsolását . Ez a rövid ideig tartó jelenség elég lehet a baleset bekövetkezéséhez . Olyankor alakulhat ez ki, amikor egy hosszan tartó egyenes útszakaszon egyenletes sebességgel halad a jármű,  és az utat az interferencia-vonalak keresztezik. A járműben utazó ember agya alkalmazkodik a ritmikusan váltakozó energiákhoz, majd mikor a Szent György sávot keresztezi, ez a ritmus hirtelen megtörik, és az agy nem tud elég gyorsan alkalmazkodni mondja Medve Zoltán. A szombathelyi bioenergetikus  azt is elárulja, hogy ha hosszabb útra indul, egy olyan lapocskát helyez  az ülés alá, amely útközben frissítő energiákat bocsát ki.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!