2010.09.26. 13:20
A bringások jobb utakat és több figyelmet kérnek
Az autómentes napon ismét nyeregbe pattantak a szombathelyi bringások. A Critical Mass rendezvényhez csatlakozva ezúttal a szombathelyi kerékpáros közlekedés anomáliáira próbálták felhívni a figyelmet. Jobb utakat és több figyelmet kérnek.
- Az autósok többsége türelmetlen, az autómentes napra időzített felvonulásunk során is hallhattunk épp elég sürgető dudaszót - mondta el a Fő téri közös bringaemelés után szervezett zsíroskenyeres ötletelésen Szabó Gergő, a Critical Mass szombathelyi rendezvényének egyik szervezője.
A fiatalember biciklis futárként dolgozik, így munkájából kifolyólag naponta hatvan-hetven kilométert kerekezik a vasi megyeszékhely útjain, így ha valaki, akkor ő tényleg tudja, mire vágynak a bringások.
Először is: több türelemre, amit főleg a négykerekű járgányok sofőrjeitől várnának el. De úgy vélik, több jó minőségű kerékpárútra is szükség lenne a városban.
- Én rendszerint egérutakon, kisebb utcákon keresztül közelítem meg a célállomást. Ám előfordul, hogy a Thököly vagy a Hunyadi úton kell kerékpároznom, hát, az maga a horror - jegyzi meg a rutinos bringás.
A kisebb utcák esetében is lennének kívánságaik: szeretnék például elérni, hogy az egyirányú utcákban - így például a Deák Ferenc utcában - a forgalommal szemben is közlekedhessenek. De azt sem értik, hogy a Fő tér felújítása során miért nem gondoltak a kerékpárosokra, szerintük ugyanis a tér hosszában is elbírt volna egy-egy kerékpársávot.
A két keréken közlekedőket az is bosszantja, hogy a városban vannak olyan áruházak, posták, bevásárlóközpontok, amelyek elől hiányoznak a kerékpártárolók.
- A kerékpárosok egy része azt hiszi, hogy csak jogai vannak, a kötelezettségekről pedig megfeledkezik - mondja Molnár László közlekedési szakértő. Félreértés ne essék: a szombathelyi szakember nem a kerékpárosok ellensége, sőt: társával, Fekete Róberttel évek óta azon munkálkodnak, hogy már az általános iskolák alsó tagozatos diákjaival megismertessék a kerékpáros közlekedés szabályait. Kitartóan hangoztatják azt is, hogy a közlekedési ismereteket be kellene építeni a kisiskolások tantervébe.
- Szülőként gyakran elgondolkodom azon, vajon hány anyuka és apuka győződött meg arról, hogy valóban tud-e kerékpárral közlekedni a gyermeke, ismeri-e a közlekedési szabályokat - jegyzi meg a szakértő.
Molnár László azt mondja, a bringásoknak is meg kellene szivlelniük jó pár dolgot. Például azt, hogy nem minden egyirányú utcában lehet a forgalommal szemben tekerni, csak azokban, amelyek esetében ezt tábla is jelzi. Ám az engedélyező tábla sem hatalmazza fel arra a kerékpárost, hogy a jobbra tartás szabályát figyelmen kívül hagyva, az úttest közepén közlekedjen.
Közlekedési szakemberként azt is értékelné, ha a közúti ellenőrzések során a kerékpárosok is kellő figyelmet kapnának. Persze nem arra gondol, ami a Critical Mass e heti budapesti akcióján történt, amikor is többszázezres bírságot szabtak kia rendőrök. De például jó lenne, ha a kerékpárosok tisztában lennének néhány fontos szabállyal, amit a rendőrök kontrollálnának is. Például azzal, hogy a lámpa és a prizma elengedhetetlen alkatrész, sőt: a láthatósági mellény és a sisak sem haszontalan kellék. Aztán azt is illene tudni, hogy a kijelölt gyakogátkelőhelyen tolni kell a kerékpárt, nem pedig tekerni.
Egy a fontos: hogy mindenki épségben hazaérjen (munkatársunk jegyzete)
Alkalmi bringásként Szabó Gergővel és Molnár Lászlóval is egyetértek. Hiszen tekertem már olyan kerékpársávon, amelyen egymást érték a kátyúk, amelyek kerülgetése közben a fejemet is le kellett húznom, mert bizony a parkfenntartók sem kerékpárosbarát módon nyírják a fák lombjait.
De autóztam már úgy a Parkerdő felé, hogy az utolsó pillanatban vettem észre a lámpa nélküli biciklin tekerő kiskerttulajdonost, aki feltehetően enyhén pityókásan kacskázott az úton. Azt pedig tényleg csak a legutolsó pillanatban láttam meg, hogy a hátsó csomagtartójára egy gereblyét kötözött fel, természetesen keresztben. Így aztán le is vonhatjuk a következtetést: a maga módján mindenkinek igaza van.
Annak is, aki két keréken közlekedik, és annak is, aki alatt négy kerék gurul. Egyébként meg egy a fontos: hogy mindegyikük épségben hazaérjen.