A minisztérium a Körmend-Zalalövő vasútvonalat is bezárná

A közlekedési minisztérium 33 vasúti pályaszakaszon nem ad megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra. A bezárásra ítélt szakaszok között van a Körmend-Zalalövő vasútvonal is. Az érintett települések vezetői a GYSEV-vel tárgyalnak az esetleges közös üzemeltetésről.

Bajdó Bettina

A 33, összesen ezer kilométer hosszú vasúti pályaszakaszon jelenleg naponta 6400 utas utazik, a szakaszok üzemeltetési költsége hét milliárd forint. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium kedden hozta nyilvánosságra a 2010-es vasúti közlekedési menetrendi javaslatot, amelyhez október végéig lehet szakmai észrevételeket tenni. Ha elfogadják a tervezetet, jelentős átalakítások várhatók a közlekedésben. Vasútvonalak és távolsági autóbuszjáratok tucatjai eshetnek áldozatául a közösségi közlekedés átalakításának. Ez nemcsak a vasúti közlekedést érinti majd, hanem buszos közlekedést is. Egyes megyeszékhelyekre a jelenleginél lényegesen kevesebb busz közlekedik majd Budapestről. A  menetrendi átalakítás azért sürgető, mert december második szombatján meg kell hirdetni az új menetrendet.

A megszűnő vonatokat buszok pótolják majd. Körmendről Zalalövőre a vasúti közlekedés megszüntetése után négy járatot indítanának. Körmendről 5.15-kor és 17.15-kor indulnak busz, Zalalövőről pedig 6.35-kor és 18.35-kor. 
 
Bebes István Körmend polgármestere értelmetlen és rossz koncepciónak tartja a vonalak bezárását, mivel ennek következményeként több vidéki település is vasúti összeköttetés nélkül marad. 
 
- A minisztérium áthárítja a felelősséget, s azt akarják, hogy a régiók oldják meg a vasúti közlekedést - tette hozzá a polgármester. - Az unióban a vasúti infrastruktúra fejlesztését használják a válság kezelésére, de hazánkban a kormány vasútvonalakat zár be. Míg Európa a vidéki életminőség javítása érdekében vasutat is fejleszt, addig hazánkban a kormány a vasútvonalak felszámolásával akar spórolni. A közpénzek hatékonyabb felhasználását a százmilliós végkielégítések korszakának lezárásával, nem pedig a vasútleépítésekkel kellene kezdeni.

A polgármester hozzáfűzte még, rossz döntésnek tartja, hogy a vasútról a közútra teszik át a szállítást, ugyanis a 86-os főút már így is túlterhelt. Balesetveszélyes rajta a közlekedés. A polgármester és az érintett települések vezetői szeretnék megmenteni a zalalövői vasútvonalat, ezért tárgyalnak a GYSEV Zrt-vel a közös üzemeltetésről. A GYSEV most vizsgálja, hogy mely vonalakat lenne érdemes átvenni, illetve, hogy a zalalövői vasútvonal, valamint a körmendi ipari park milyen szerepet tölthetne be az észak-déli áruszállításban.

Még tovább gördülhet a sztrájk

Vasárnap éjféltől bizonytalan időre hirdette meg  gördülősztrájkját a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete. A hajnali óráktól kiszámíthatatlan volt, melyik vonat indul el, s ha el is indul, meddig viszi az utasokat. Reggel kilenc órakor azonban lefújták az akciót, ugyanis egyre több helyen vették fel a munkát. A vasutasok a tervezet vonalbezárások miatt is sztrájkoltak. Most, hogy nyilvánosságra kerültek a kormány tervei, nagy valószínűséggel folytatódni fog a vasutassztrájk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!