A tragédia után szigorítják a kőszegfalvi vasúti átkelés feltételeit

Számos kérdést felvet az április 13-án, pénteken kora délután a kőszegfalvi vasúti átjáróban történt baleset. Egyfelől a vonattal ütköző kisbuszt vezető sofőr felelősségét, másfelől az ottani átkelés biztonságosságáét.

Merklin Tímea

Amint arról beszámoltunk, a kőszegfalvi erdőről hazatérő közmunkásokat szállító kisbusz múlt pénteken fél egy körül ütközött a Szombathely felől Kőszeg felé haladó vonattal az átjáróban. A vonat a kocsi hátuljába csapódott, félrelökte, a kisbusz egy oszlopnak ütközve állt meg. Három ember meghalt, négyen túlélték.

Az utat, amelyen a kisbusz érkezett a vasúti átjáróba, a helyiek szokták használni, hogy ne kelljen kerülni a 87-es út felé, ahol egyébként fénysorompós a vasúti átjáró, itt csak Stop tábla és andráskereszt van.

Az egyik túlélő elmondása szerint munkába menet a főúton jártak, hazafelé ezen a másik úton. Ismerték a járást, a vonat meg szokott állni az állomáson. Csakhogy kétféle járat ment ezen a vonalon április 15-ig: egy minden állomáson megálló és egy sebesvonat. Amivel találkoztak, az a sebesvonat volt...

Hány embernek kell még meghalnia ahhoz, hogy végre legyen fél- vagy fénysorompó az átjáróban? A kérdés magától értetődően jön, de vajon hogy gondolkodnak erről a szakemberek?

Rázó László, a GYSEV sajtószóvivője szerint fontos hangsúlyozni, hogy a kisbusz sofőrje a Stop tábla jelzését figyelmen kívül hagyva, megállás nélkül hajtott a vasúti kereszteződésbe. Ezt annak ellenére is kijelenthetjük, hogy a baleset körülményeit feltáró, a GYSEV Zrt., a rendőrség, a tűzoltóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet szakértői által végzett vizsgálat még nem fejeződött be. 


Ugyanakkor a sajtószóvivő megemlítette azt is, hogy a nemrégiben átvett vonalon a GYSEV korszerűsítést tervez, és elképzelhető, hogy ennek részeként az átjáró biztonságáról is más módon fognak majd gondoskodni. 

- A közlekedési hatóság a 2010-ben és a múlt héten Kőszegfalvánál bekövetkezett baleset után is kezdeményezte a vasúti keresztezés közlekedésbiztonsági felülvizsgálatát. A 2010-es baleset után is megállapítottuk, hogy az átjáró a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő. Azonban a láthatóság javítása érdekében a hatóság kötelezte a vasút üzemeltetőjét az esőbeálló épületének elbontására - halljuk Böröcz Miklóstól, a Vas Megyei Kormányhivatal Közlekedési Felügyelőségének igazgatójától.

Hozzáteszi továbbá, hogy a múlt heti baleset után a közlekedési hatóság kezdeményezésére április 18-án helyszíni eljáráson tárgyalták a közút-vasút keresztezés biztonsági kérdéseit. A helyszíni eljáráson az érdekeltek (önkormányzat, közútkezelő, vasút üzemeltető, rendőrség) álláspontját is rögzítették és megvitatták. Felvetődött például az átjáró lezárásának lehetősége is  - a nagyobb fokú biztosítást garantáló átépítéséig.

- A hatósági eljárás folyamatban van, döntés még nem született  - mondja.

Azt is hallani, hogy az út, amelyen a kisbusz közlekedett, papíron nem is létezik, Böröcz Miklós azonban ezt cáfolja, mondván: a Kőszegfalva településrész belterülete (Vasút utca) és a vasútvonal között a földhivatali nyilvántartás szerint, önálló helyrajzi számmal rendelkező út húzódik. Az viszont tény, hogy a hajdani földút szilárd burkolattal történő ellátásának körülményei tisztázatlanok a hatóság előtt. A szilárd burkolattal történő ellátás során azonban nem vették figyelembe, hogy az addig burkolattal nem rendelkező átjáró forgalma feltehetően megváltozik. És tény az is, hogy az akkor szükséges hatósági hozzájárulásokat az építtető  önkormányzat  nem szerezte be.

- A közlekedési hatóság 1996-ban észlelte a szilárd burkolat kialakítását, és az új helyzetnek megfelelően határozta meg a vasúti átjáró új forgalomszabályozását. Ekkor írtuk elő az útszakaszon a 20 kilométeres sebességkorlátozást, és ekkor helyeztük ki a vasúti átjáró elé az Állj! Elsőbbségadás kötelező jelzőtáblát  - magyarázza az igazgató.

Böröcz Miklóstól megtudjuk azt is, hogy a vasúti átjárók forgalombiztonsági felülvizsgálata a közlekedési hatóság részéről folyamatos. Az idén főként a GYSEV Zrt. által újonnan átvett vonalakon lévő, problémásnak ítélt átjárókat ellenőrzik, ezek többségét már el is végezték.

- Sajnos több, a közlekedésbiztonság szempontjából mindenképp javítandó átjáró is van a megyében, főként a Kőszeg-Szombathely vonalon. Ezen átjárók vonatkozásában a hatósági eljárások folyamatban vannak. A kőszegfalvihoz hasonló, Állj! Elsőbbségadás kötelező jelzőtáblával védett átjáró több is van a megyében. Ezek jellemzően a kőszegi vasútvonalon találhatók, itt összesen öt ilyen átjáró van. A forgalombiztonság növelése érdekében három vasi vasúti átjárónál félsorompót fognak a közeljövőben elhelyezni: Kőszegfalván a most fénysorompóval biztosított átjárónál, Szombathelyen a Szent István király utca átjárónál, valamint a Csepreg-Acsád közötti úton  - mondja az igazgató.


Jobb később, mint soha? (Nagy Ildikó jegyzete)
Kőszegfalva, Gyöngyöshermán,  Acsád és Csepreg közötti átjáró: ezekre a helyekre helyeznek ki a közeljövőben félsorompókat. És ezek azok a helyek, amelyek mindegyikéről tragédiák jutnak eszünkbe. Érthető a vasúttársaság érvelése is, hiszen a Stop tábla  egyértelműen jelzi, hogy mit kellene tenni a sofőröknek. De mégis... Minden hasonló tragédia után az jut először az eszünkbe, hogy nem múlhat(ná)nak emberéletek néhány félsorompón.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!