Az Állami Számvevőszék sem tudta kideríteni az autópályák reális költségeit

Budapest - Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) szerint törvényben kellene előírni, hogy a gyorsforgalmi útfejlesztések megvalósítása előtt költség-haszon elemzés készüljön - olvasható az ÁSZ-nak a 2008-as autópálya beruházások ellenőrzéséről szóló, szerdán nyilvánosságra hozott jelentésében.

MTI

A számvevőszék éves ellenőrzési terve alapján végezte el a 2008-ban befejeződő autópálya beruházások vizsgálatát, amelynek során tíz, összesen 76,2 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakaszt vizsgált meg. Az ellenőrzés része volt az M0-ás északi szektoránál megépült Duna híd és az M7-es autópályán épített Mura híd is.
    
Az ellenőrzött autópálya szakaszok megépítésének költsége 270,9 milliárd forintot tett ki, amelyet közvetlen költségvetési juttatásból, állami kezességvállalás mellett felvett hitelből és európai uniós forrásból finanszíroztak - olvasható a jelentésben. 
    
A leghatékonyabb fejlesztés az átlagos napi forgalom/ egy kilométerre jutó kivitelezési ráfordítás alapján számított hatékonysági mutató alapján az M0-ás autópálya keleti szektora volt, míg a legalacsonyabb hatékonyságú az M0-ás északi szektorának, vagyis az északi Duna hídnak az építése volt. 
    
A mutató arra világít rá, hogy az északi Duna híd beruházás hosszú távú hasznosulását a forgalmi kapcsolatának bővítése, azaz az M0-ás körgyűrű teljes kiépülése biztosíthatja - hangsúlyozza az ÁSZ a jelentésben. 
    
A jelentés rámutat: a gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvény (Aptv.) szerint 2004 és 2007 között összesen 687 kilométer gyorsforgalmi útszakaszt kellett átadni és forgalomba helyezni. A legújabb ellenőrzéssel érintett 10 gyorsforgalmi útszakaszból 4 szakasz forgalomba helyezését az Aptv. 2006 végére, 6 szakaszét 2007 végére írta elő. A 2004 és 2007 között, valamint a 2008-ban átadott összesen 489,2 km gyorsforgalmi út 71,1 százalékos teljesítést jelent.
    
Az Állami Számvevőszék hiányolja, hogy az autópálya építések megkezdése előtt nincs olyan előzetes költségbecslés, amely részletes egységár elemzésen alapszik. A beruházások kivitelezéséhez a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a korábbi kivitelezői árakon alapuló mérnökárat készíttetett, amelyek a kivitelezők kockázati felárait is tartalmazták, ezért az erre alapozott becslés az ÁSZ szerint nem mutatta egy-egy szakasz reális költségét. 
    
A 2008-ra vonatkozó ellenőrzés alapján az ÁSZ azt javasolja, hogy a kormány kezdeményezze a gyorsforgalmi közúthálózat közérdekűségéről és fejlesztéséről szóló törvény módosítását. Az ÁSZ szerint a módosítás révén a törvény írja elő a gyorsforgalmi útfejlesztések megvalósítása előtt költség-haszon elemzés készítését.   Az ÁSZ azt is indítványozta, hogy a kormány vizsgálja meg továbbá a szakhatósági, önkormányzati, civil szervezeti igények központi, koordinált módon való kezelésének lehetőségét, az ehhez rendelhető olyan eszközrendszert, ami az idő- és költséghatásokat kezeli.
    
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek a számvevőszék azt javasolja: követelje meg a NIF Zrt.-től, hogy az autópálya beruházások előkészítése során készítsen előzetes költségkalkulációt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!