Csillagok, csillagok: egységes európai szállodai besorolás

Magyarországon a szállodák osztályba sorolása az elmúlt időszakban önértékelés alapján történt. Ez megváltozik, miután hét országban, köztük hazánkban is bevezetik az egységes európai szállodabesorolási rendszert. Ami azt eredményezi, hogy a magyar szállodákban is azokat a feltételeket kell teljesíteni, mint a rendszerhez csatlakozó többi országban.

Erős D. Zoltán

Az utazók nagy része szállodában száll meg, s szobafoglalását igényeinek megfelelően végzi. A tapasztalt utazók szállodájuk kiválasztásánál arra is figyel, hogy a különféle szállodák milyen minőséget képviselnek. A szálloda minőségét alapvetően maga az épület, az építés során felhasznált anyagok minősége, a szobák mérete, berendezése, a szolgáltató helyek választéka, felszereltsége, valamint a hotel működtetésé, üzemeltetése határozza meg. Ez utóbbinak fontos eleme a szakképzett személyzet, az udvarias viselkedés.

Ez foglalta egységes rendszerbe az Európai Unió szálloda és vendéglátó szövetségeinek ernyő szervezete, HOTREC a szállodai minősítési rendszer kidolgozásával. A megvalósításra  Cseh, a Holland, a Német, a Magyar, az Osztrák, a Svájci és a Svéd Szállodaszövetség megalapította a Hotelstars Union-t, amely az EU 7 tagországában mintegy mintegy 17 ezer szálloda kategorizálását végzi el. Körképünkben arra kerestük a választ, a vasi szakemberek miként vélekednek a rendszer bevezetéséről.

- Idehaza is annyiféle besorolás volt, hogy  indokolttá vált ennek az egységesítése - véli Katz Péter, a Danubius Health Spa Resort Sárvár és Danubius Health Spa Resort Bük  igazgatója. Az  meg külön előny, hogy ez összhangban van az európai rendszerrel. Ez ugyanis azt eredményezi, hogy a külföldi vendégek  már a szállásfoglalásnál egyértelműen tudják, hogy az adott magyarországi szállodában is ugyanolyan feltételekre számíthat, mint például az  ugyanilyen kategóriás svájciban. Ez ad külön jelentőséget az új besorolásnak, amelynek  minden magyar szállodánál az év végéig meg kell  történnie. Az önrevízió alapján elmondható, hogy a sárvári és büki szállodák is megfelelnek majd az új négycsillagos követelményeknek.

A minőség jelentőségét hangsúlyozta Egresits Georgina, a büki Hotel Caramell marketing  vezetője is. Különösen a külföldi  vendégek  értékelik azt, ha az adott  kategórián belül egy szálloda igyekszik minél magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtani. Tavaly ennek eredményeként  megkapták a Turizmus Minőségi Díjat. Azt nehéz megállapítani, hogy ennek okán mennyi vendég  érkezik majd a hotelba.

A marketing igazgató elmondta, hogy az új besorolással igyekeznek az eddig elért színvonalat  megőrizni, mivel  ez  növeli a bizalmat a szálloda iránt.

A minőségi szolgáltatások irányába való elmozdulásként értékelte Kiss Sándor, a Vas  Megyei Kereskedelmi  Kamara főtitkára az egységes európai minősítési rendszer bevezetését. A pozitívumok mellett azonban ennek vannak veszélyei is, főleg az alacsonyabb kategóriás szállodák esetén. Ezeknek ugyanis rendszerint fejleszteni  kellene, amelyhez azonban a legritkább esetben állnak rendelkezésre források.

Leminősítés esetén pedig csökkenhet a vendégek bizalma, ami azt is eredményezheti, hogy az alacsonyabb kategóriákban jelentősen csökkenhet a szálláshelyek  száma. A  főtitkár azt sem tartja szerencsésnek, hogy a  minősítési  folyamatban nem számolnak a kamara közreműködésével. Ez  pedig egy  folyamatos helyi kontrollt   jelenthetne a minősítési rendszerben.  

A szállodai tapasztalatokkal is rendelkező Kovács Ferenc  vasi országgyűlési képviselő  az egységes európai   szállodai minősítés kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy az új rendszerben bizonyos fokig hátrányba kerülhetnek  azok a szállodák, amelyek műemléki épületben működnek. Itt  ugyanis behatároltak a lehetőségek a csillagszámoknál meghatározott  feltételek teljesítéséhez.

Így előfordulhat, hogy például lift hiányában egy kategóriával  kisebb besorolást  kaphat egy szálloda annál, mint amit szolgáltatásai alapján megérdemelne. Ezt bizonyos fokig azonban ellensúlyozhatja, hogy az ilyen szállodáknak rendszerint kialakult  vendégköre van, akik nem csak a csillagok alapján  választanak szállodát, hanem   részleteiben tájékozódnak a szálloda által  nyújtott  szolgáltatásokról is.

Régi szállodák új feltételekkel

A besorolási renden változtatni kell, véli a Claudius Hotel igazgatója, akik szerint azonban az egységes európai rendszer bevezetésére nem vagyunk eléggé felkészültek.

- Az eddigi besorolási rendszer megváltoztatásával egyetértünk, mivel ez önbevalláson alapult, amelynek a  megalapozottságát  senki nem ellenőrizte - fogalmazta meg  Bella Ernő,  a Claudius Hotel igazgatója. Az azonban  kérdés, hogy az új minősítési rendszer bevezetésére mennyire  vannak felkészülve a  magyarországi szállodák,  csakúgy az értékelést végzők. A Hotel Claudius már regisztrált a minősítésre, ám hogy ez  hogyan és mikor történik meg, egyelőre nem lehet tudni.

Bella Ernő  szerint  kissé túlzott az a díj is, amit  a besorolásért felszámítanak. Az új feltételrendszert maguk is végignézték, s megállapították, hogy ennek teljesítése érdekében néhány területen fejlesztésre is szükség lehet. 

Csak az a kérdés, hogy az amúgyis nehéz helyzetben lévő szállodák tudják-e, s ha igen, akkor miből finanszírozni. Az igazi az lenne, ha az új besorolás  megvalósításához  pályázati források is kapcsolódnának. Az ugyanis aligha venné jól ki magát, ha egy-egy szálloda kénytelen lenne csökkenteni a csillagok számát. Ez ugyanis elbizonytalanítaná a vendégeket.  

Ezen túlmenően még a szakma összefogására is szükség lenne annak érdekében, hogy magyar szállodák kilábaljanak a mostani nehéz  helyzetükből - tette hozzá Bella Ernő.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!