Egy igazi apamobil - teszteltük az új Skoda Octavia kombit

Az elmúlt évben látványos ráncfelvarráson átesett Škoda Octavia modell kombi változata már első blikkre is megdobogtatja a tisztességes családapák (vagy jelöltek) szívét. Amellett, hogy jól néz ki, még a gyerek biciklije is belefér, hogy a nagyi lekvárokkal telepakolt kosarát, meg a két zsugor ásványvizet ne is említsem.

Szabó Péter Dániel

Szóval egyben van a gép, cseh és német barátaink jó munkát végeztek. A nagy testvér Superb stílusjegyeit több helyen, ám legfőképp az orr-részen érhetjük tetten. Nagyobbak a fényszórók, élesebb a hűtőmaszk vonalvezetése, lefelé görbül a ködlámpák széle. Kicsit más a tükör formája, s a hátsó lámpa is változott. A karosszéria térelosztása klasszikus, szép nagy orr, még nagyobb utastér, no meg a bőséges csomagtartó, de erről majd később.

Az rögvest feltűnik, hogy derék Octaviánk megkapta a Superb kormányformáját, ezenkívül azonban egetrengető változások nem történtek a beltérben. Persze _ tegyük hozzá _ a praktikusságot illetően a németekkel karöltve az élbolyban tanyázó Škodánál nem is volt erre igazán szükség. A komolyabb basszusokat is jól tűrő hifi (kipróbáltuk) könnyen kezelhető, csakúgy, mint a digitális klíma. A műszerek kijelzői elegáns fehér háttérvilágítást kaptak, amit a Škoda saját színének számító zöld bolondít meg itt-ott. A könyöktámasz is jó helyen van, egyedül az ülés beállításával kellett szöszmötölnünk egy keveset, de ez legyen a legnagyobb probléma egy autó esetében.

Sokkal fontosabb szempont a jó pakolhatóság és persze a csomagtartó befogadóképessége, főképp ha kombit vásárol az ember. Itt sem méretben (580 liter), sem az okos részletekben nincs hiány. Igaz, nem emeletes a csomagtartó, a padló alatt már csak a pótkerék, illetve annak helye található, de azért van hely bőven. Ahogy a képen is látható, fotós barátom könnyedén elfért benne, még szundított volna is egyet lágyan simogató balatoni napsütésben, csak az a fránya lapzárta. No, de félre a tréfát, térjünk vissza a praktikumhoz. Merthogy ezen a fronton igen erős a Škoda új büszkesége. Oldalt kihajtható szatyorkampók, a padlóban pedig csomagrögzítő fülek segítenek abban, hogy az első kanyar után se keljenek vándorútra a magunkkal cipelt csomagok.

Ami a menetpróbát illeti, ott sem kellett csalódnunk a négykerekűben. Az egyhatos turbódízel motor 105 lóerős, a nyomatéka 250 Nm. Alapjáraton finoman rezeg, jellegzetes dízelhang akkor tör fel belőle, ha odalépünk, illetve ha a fordulatszám terhelten nagyon leesik. A motorhoz egy hosszú végáttételű ötgangos váltót csavaroztak, amit kapcsolgatni egy hosszú kapcsolási úton járó, kissé magas váltókarral lehet. 1300-as fordulattól indul meg a gép, kényelmesen használni azonban 1500 és 2000 között lehet. A lendületes autózáshoz már 2000 fölötti tartományt érdemes használni, igaz ezzel a hiperfogyasztást kockáztatjuk, amit az is jelez, hogy a műszerfali váltássegéd 2000 fölött már lázad (lásd keretes írásunkat).

Igaz, hogy az 1,6-os dízel már magában is elég takarékos, hiszen az 5-5,5 literes vegyes fogyasztás több mint hízelgő egy kombi esetében, ám az autó mással is segít megőrizni verítékkel megkeresett magyar forintjainkat. Menet közben a műszerfalon apró kis szám jelzi, hogy éppen melyik sebességi fokozatban autózunk. Amikor a számítógép úgy érzi, már ideje volna fel- vagy visszakapcsolni, akkor nyilakkal adja tudtunkra, hogy merre váltsunk, ha kevesebbet szeretnénk tankolni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!