Így szórakozik a Web-Generation: internet, film, zene és haverok

Internetezik,filmeket néz és ponyvát olvas: a 18 és 25 év közötti korosztály már nem kedveli a tévét, az operát és a művészmozit. Irodalomból és zenéből a könnyedebb műfajokat választja, ami pedig letölthető, azt a többség le is tölti. Az új generáció médiafogyasztási szokásai adatokba öntve.

MTI

Főként internetezéssel tölti az idejét a 18 és 25 év közötti korosztály 36 százaléka. Kedvelik a modern táncot és a filmeket, s leginkább szórakoztató irodalmat olvasnak - derült ki többek között Ságvári Bence szociológus tanulmánysorozatának hatodik részéből.

A kultúra- és médiafogyasztási szokásokat vizsgáló felmérés során online kérdőív segítségével 450 fiatalt kérdeztek meg a 18-25 év közötti korosztályból, valamint fókuszcsoportos beszélgetéseket tartottak Budapesten 16-25 éves fiatalokkal. A felmérés a digitális technológiához nem férő, hátrányos helyzetű, vagy elvből nem internetező fiatalok véleményét nem tartalmazza - mondta el a szociológus a csütörtökön tartott sajtóbeszélgetésen Budapesten. Hozzátette: ez 15 százalékot jelent, mivel egy 2008-as kutatás szerint ebben a korosztályban a számítógépet és internetet használók aránya 85 százalék.

A megkérdezett fiatalok 36 százaléka hétköznap legalább 3 órát internetezik, 17 százalék 2 és 3 óra közötti időt szán erre, s 8 százalék vallotta, hogy kevesebb mint fél órát. A válaszadók 12 százaléka több mint 3 órát tölt a televízió előtt, 16 százalékuk 2-3 órát, 5 százalék azonban hétköznap sosem ül le a képernyő elé.
   
Szórakozás szempontjából a barátokat és a családot értékelik a legtöbbre a fiatalok, majd fiúk és lányok számára egyaránt az otthoni zenehallgatás következik. A kulturális helyszíneket tekintve az opera és a komolyzenei koncertek állnak az utolsó helyen, előbbit 81, utóbbit 73 százalék sosem keresi fel. Közepesnek mondható a színház és a múzeumok helyzete: a válaszadók 71 százaléka évente egyszer-kétszer elmegy tárlatra, színházba 60 százalék látogat el. Művészfilmeket játszó mozikba 4 százalék jár rendesen, s 30 százalék havonta legalább egyszer beül egy kávézóba.

A modern tánc és a fotóművészet kifejezetten kedveltnek számít, a listát azonban a mozi és a könnyűzene vezeti. A válaszadók 64 százaléka kedveli a filmeket, s a könnyűzene a megkérdezettek feléhez nagyon közel áll.

Azok, akik olvasnak, hetente több mint 5 órát töltenek könyvolvasással. A felmérés szerint iskolai végzettség szempontjából nincs nagy különbség, ellenben a fővárosban lakók heti 6, a vidéken élők heti 5 órát töltenek könyvolvasással. A legnépszerűbb a szórakoztató irodalom, krimik és a könnyedebb regények, ezeket a fiatalok 35 százaléka gyakran olvassa, további 38 százalék pedig időnként belemerül ilyen kötetek tanulmányozásába.

A könyvek esetében még mindig a hagyományos beszerzési csatornák a jellemzőek, vagyis megveszik, vagy kölcsönkapják a fiatalok, s 19 százalék leggyakrabban könyvtárból kölcsönzi a kiadványokat. A felmérésen résztvevők 58 százaléka a számítógép monitorán, könyvekből származó szöveget is szokott olvasni.

A legnépszerűbb filmek a nem magyar közönségfilm és az animáció. Ezeket követik a magyar közönségfilmek, amelyeket inkább otthon néznek meg, de 50 százalékuk a moziba is beül egy-egy ilyen filmet megnézni. Az otthon lévő mozgóképek esetében, szintúgy mint a zenénél, 51 százalék az internetről tölti le.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!