Indul a nemzeti termékkosár akció

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság augusztus elején indította el a fogyasztóvédelmi konzultációt, amelynek célja a 2011-2014-es időszak fogyasztóvédelmi stratégiájának a megalapozása, valamint az indokolt jogszabályváltoztatások megfogalmazása, a jövő évi ellenőrzési program összeállítása.

Erős D. Zoltán

- A konzultáció alapját az erre a célra készített  kérdőívek kitöltése  jelenti, tudtuk meg Szilágyi Ildikótól, a Vas Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőség vezetőjétől. Ez az interneten is letölthető, de hozzá lehet jutni a felügyelőségen, s kormányablakoknál is. A konzultáció eredményeinek kiértékelése  alapján képet  kaphatnak arról, hogy a fogyasztók szerint a hatóság  megfelelő hatékonysággal működik-e, illetve vannak-e olyan területek, ahol jogszabályváltoztatásra lenne szükség.

A konzultációs kérdőíven önálló témakörként szerepelnek a termékforgalmazással, a hatósági ellenőrzésekkel, a szavatossággal és jótállással, valamint a szolgáltatásokkal kapcsolatos kérdések. Ezek egyben orientálják is a válaszadókat, hogy mely területek tartoznak a fogyasztóvédelem hatáskörébe, ugyanis sokan olyankor is a fogyasztóvédelmi hatósághoz fordulnak panaszaik orvoslása érdekében, amikor abban egy másik hatóság lenne az illetékes.
 
Szilágyi Ildikó elmondta, a konzultációs kérdőívre adott válaszokon keresztül a fogyasztók számos területtel kapcsolatban foglalhatnak állást  úgy, hogy bejelölik az általuk támogatott választ, vagy pedig írásban, terjedelmi korlátok nélkül. A kérdések között vannak általános jellegű és az egyes kereskedelmi, illetve szolgáltatási területekre vonatkozó konkrét  ügyek is. Így például kíváncsiak arra, hogy a fogyasztók elégedettek-e  a boltokban megtalálható magyar termékek arányával, valamint a hazai beszállítók védelmével.

Fontos szempont a termékek minőségének a megítélése is: itthon, vagy külföldön kedvezőbbek ebből a szempontból a magyar vásárlói tapasztalatok. Az utóbbi időben gyakoriak lettek a termékbemutatókkal összekapcsolt utazások. Vajon az ezzel összefüggő, jelenleg  érvényben lévő  szabályozás megfelelő garanciát jelent-e a fogyasztók számára. Kíváncsiak arra is, hogy megfelelően szigorú-e az ellenőrző hatóság, s nincsenek-e olyan területek, amelyekre érdemes lenne a fogyasztóvédelem hatáskörét kiterjeszteni. Örökzöld téma a jótállás, illetve a szavatosság, amelyek  érvényesítésénél esetenként  nincsenek könnyű helyzetben a vásárlók. Gyakoriak a panaszok a szolgáltatásokra is,  így ilyen kérdés is van a kérdőíven.
 
A fogyasztóvédelem az elkövetkező időszakban kiemelt feladatának tekinti a pozitív példák bemutatását, mutatott rá a vasi felügyelőség  vezetője. Ezt szolgálja a preventív céllal létrehozott, a szabályokat betartó vállalkozásokat összegyűjtő pozitív lista, amelyre eddig  több félezer cég került fel. A tapasztalatok szerint egyre több az olyan vállalkozás, amely maga kéri az ellenőrzést annak érdekében, hogy erre a listára felkerülhessen. Ez azon túl, hogy segítséget nyújt a fogyasztóknak a garantáltan szabályokat betartóan működő üzletek kiválasztásában egyfajta piactisztítást is generál.

Most ennek a rendszernek a továbbfejlesztésén munkálkodnak, miután a vállalkozók azt szorgalmazzák, hogy vezessék be a fogyasztóbarát emblémát is. Erre várhatóan a jövő évtől lesz lehetőség, a pozitív listán szereplő  üzeletek közül ezt azok nyerhetik majd el, amelyeknél egy évre visszamenőleg nem tapasztaltak jogsértést, fogyasztói panaszt, s valamilyen plusz szolgáltatást is nyújtanak.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tervei szerint októberben elindítja a különböző termékköröket lefedő, minőségi árukból összeállított nemzeti termékkosár elnevezésű kezdeményezését. A svéd minta alapján összeállított szimbolikus kosárba azoknak a vállalkozásoknak a termékei kerülhetnek bele, amelyek garantáltan biztonságos, vagy minősített laboratóriumban bevizsgált, esetleg díjazott termékeket forgalmaznak. A negyedévenként frissített, aktualizált listára csak a szigorú feltételeknek megfelelő könnyűipari, élelmiszeripari és műszaki termékek kerülhetnek fel.

Évente ezer panaszos

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület vasi és szombathelyi szervezetének irodája 2004 óta működik. A jövő azonban egyelőre bizonytalan.

A fő tevékenységünk a tanácsadás, a segítségnyújtás a fogyasztóknak, fogalmazta Várallai Károly, a szervezet helyi  elnöke. Tartanak  Szerveznek különböző fórumokat, előadásokat annak érdekében, hogy megelőzzék a problémákat.  Számukra fontos, hogy az érintettek tisztában legyenek jogaikkal, lehetőségeikkel. Szükség esetén a panaszokat a fogyasztóvédelmi hatósághoz, vagy a békéltető testülethez továbbítják. Évente 800-1000 panasszal keresték meg őket személyesen, telefonon, illetve interneten.

Eddig a működést állami támogatásból finanszírozták.  A pénz azonban májusban elfogyott, s azóta újabb pályázatot nem írtak ki. Az igaz, hogy a Kisfaludy utca irodahelyiséget térítésmentesen használták, de a rezsiköltséget fizetniük kell, illetve kellene. Ha nem tudják fenntartani az irodát, akkor megszűnik a személyes tanácsadás lehetősége. A papírt, illetve a nyomtatványokat már saját pénzből kénytelenek vásárolni, az irodában már nincs internet hozzáférésük.

A hét tanácsadó az idei munkájáért eddig egyetlen fillért sem kapott, önkéntes alapon dolgoznak. Sőt, a jelenlegi helyzet szerint még ők fizetnek. Most azon vannak, hogy támogatókat szerezzenek. Várallai Károly bízik abban, hogy lesznek olyan vállalkozók, szervezetek, intézmények, akik szívügyüknek tekintik a fogyasztóvédelmi tanácsadást, s támogatják ezt a tevékenységet. A szakember bízik abban, hogy változni fog a központi álláspont is, s a civilek is szánnak szerepet  a jövőben a fogyasztóvédelemben.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!