Márciustól kevesebb busz jár Szombathelyen

A héten a szombathelyi testületi ülésen megszavazták a helyi buszmenetrend módosítását. A testület az A verziót fogadta el, így 15 százalékkal csökken a járatsűrűség. Voltak, akik felháborodtak a hír hallatán, hiszen éppen novemberben fogadták el, hogy emelik a jegy- és bérletárakat. Januártól már többet kell fizetni az utazásért, márciustól viszont kevesebb busz közlekedik a megyeszékhelyen.

Bajdó Bettina

A Vasi Volán Zrt. a városvezetés kérésére menetrend-racionalizálási javaslatot dolgozott ki. Az A és B tervezet szerdán került a közgyűlés elé. Jelentős vita alakult ki a képviselők között, s nem csak a tervezetek miatt, hanem azért is, hogy egyáltalán miért kell csökkenteni a járatszámot.

Papp László, a Volán vezérigazgató is szót kapott a közgyűlésen, s hangsúlyozta, hogy a javaslat nem a voláné, csak felkérték a céget a tervek kidolgozására. A racionalizálást végrehajtják, de fájdalmas lesz. A vezérigazgató felsorolta azt is, hogy a 2011-es évben mivel gazdagodott a társaság, kiemelve az új buszokat, a modern utastájékoztatókat. Hozzátette azt is, hogy az utazási igények tavaly sem csökkentek. Kiemelte, hogy az országban működő 24 Volán-társaság közül hátulról a harmadik helyen áll a vasi, tehát Szombathelyen igencsak alacsonyak a társaság működési költségei.


Az elfogadott A változat szerint éves szinten 246-247 ezer kilométer csökkentése érhető el, ez 15 százalékos visszaesést jelent.  Az A verzió szerint az 1-től 9-ig jelzett, törzsvonalon közlekedő buszok általában ritkábban járnak. Az 1A 16 óra 45 perc, az 1C 16 óra 55 perc, az 1U 15 óra 30 perc, a 9-es 17 óra 10 perc után munkanapokon nem közlekedik márciustól. A 2C-nél a 16 órakor és 16 óra 30 perckor, a 3-asnál a 22 óra 05 és a 22 óra 40 perckor induló járatok megszűnnek. A 7-es járatnál a vasútállomás irányából a 22 óra 30 perckor induló járat megszűnik, az Újtemetőtől induló 21 óra 45 perckor induló járat pedig öt perccel később indul. A 29A jelű járatnál lesznek komolyabb változások: a buszok a 20 perces járatkövetés helyett 40 percenként közlekednek. A járatok útvonala is változik, a kórház és az Órásház között a Művészeti Gimnázium (Paragvári utca), a Váci Mihály utcai általános iskola és a Váci Mihály utcai Smatch, a Bem József utca és a Perint híd megállóhelyeket érintik majd. A járatok ezután nem közlekednek a Joskar-Ola városrészen. A racionalizálás miatt hat-nyolc autóbusz-vezető állása szűnhet meg.  Emellett számítani lehet az utasok elpártolására is, három-öt százalékos visszaeséssel számolnak.

A kormánypárti politikusok szerint szükséges lépés volt a racionalizálásra, mivel a veszteséget pótolni kell, a járatcsökkentés pedig anyagi megtakarítást jelent.  Az üzemeltetés nem kötelező feladat, ám ezt  mégis vállalja az önkormányzat. Az ellenzés szerint nem fair, hogy januártól emelkedtek a jegy- és bérletárak, márciustól pedig csökken a szolgáltatás. S mi lesz azokkal, akik éves bérletet vettek, most pedig megszűnik a járat, amivel közlekedtek?



Kerékpárokat kellene vásárolni
Gyebrovszki János (MSZP-SZTKE) képviselő érdekes felvetéssel állt elő. A tömegközlekedés fenntartás évi 200 millió forintba kerül. Ezen az összegen körülbelül 24 ezer kerékpárt lehetne vásárolni. Ezzel ki lehetne váltani a buszközlekedést, egészségesebb életmódra szoktathatnánk az embereket, s a környezetet is kímélnénk. Ráadásul talán csökkenne a lopások száma is, hiszen ha mindenkinek lenne kerékpárja, a tolvajok szemében sem lenne ez már kincs. A képviselő nem ért egyet a 15 százalékos csökkentéssel, mivel a menetrend 20-30 perccel növekszik, s a járatkiesés, megszüntetés pedig településrészeket várhat el a várostól.


Több pénz kevesebb szolgáltatás (jegyzet)
Jómagam is nap  mint nap igénybe veszem a helyi tömegközlekedést. Kényelmes, hogy szinte nem lehet lekésni a járatokat, mert amerre én lakom, 20 percenként közlekednek. Furcsa lesz, ha ritkábban járnak majd, csökkenti  az ember komfortérzetét. Már az is érzékenyen érintett, hogy januárban közel 300 forinttal többe került a bérlet, most pedig csökkentik a járatok számát is. Több pénzért kevesebb szolgáltatást vehetünk majd igénybe. Lassan hozzá kell szoknunk ehhez a gondolathoz. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!