Modulrendszerrel küzdenek a bukások ellen Ausztriában

A szociáldemokrata-néppárti (SPÖ-ÖVP) kormánykoalíció keddi ülésén született döntés értelmében a tantárgyakat iskolaévenként legkevesebb négy modulra osztják fel a gimnáziumok felső tagozatában és a szakmai képzést adó középiskolákban. A tanulóknak csak akkor kell évet ismételniük, ha legkevesebb három modulból vizsgáztak elégtelenre.

MTI

Az új rendszertől azt várják, hogy hatékonyabb lesz és jobban ösztönzi a diákokat, mert a sikeresen lezárt tárgyakat már nem kell ismételni, és azokra a tantárgyakra összpontosíthatnak a tanulók, amelyek gondot okoztak nekik. A kezdeményező, Claudia Schmied szociáldemokrata (SPÖ) oktatási miniszter hangsúlyozta, az évismétlés káros hatása az is, hogy a tanulók kiszakadnak iskolán belüli korábbi környezetükből.
   
A koalíciós pártoknak együtt többségük van a parlamentben, így várhatóan változtatások nélkül valósul meg a kormány javaslata.
   
A modulrendszer rugalmasabb iskolai előmenetelt jelent, mert egy elégtelen esetén nem jár évismétléssel, csak a modul megismétlésével, s ugyanúgy a tanulmányi egységek előre hozott elvégzését is lehetővé teszi. Ugyanakkor szigorúbb követelményeket állít abból a szempontból, hogy az eddigi félévi osztályzattal ellentétben nem bocsátható érettségire - a szakmai képzések esetében záróvizsgára - az a tanuló, aki nem vizsgázik minden modulból legalább elégségesre. A sikertelen vizsgákat a következő félévben vagy tanévben kell megismételni, a többi tanóra látogatása mellett.
   
A javaslatot beterjesztő Claudia Schmied eredetileg négy elégtelen osztályzattól javasolta az évismétlést, a tervezet végleges változata a koalíciós partnerrel folytatott tárgyalások eredményeként született meg.
   
Az ellenzék más-más okból, de elégedetlen az "évismétlési kompromisszummal". A Zöldek előremutatónak tartják a modulrendszert, de csalódottak amiatt, hogy háromról kettőre csökkent a bukás nélkül ismételhető egységek száma. A populista, szélsőjobb felé hajló Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) ellenzi az oktatási egységek bevezetését, véleményük szerint nehézséget okozhat a tanulóknak, ha például két főtárgyat kell újra felvenniük.
   
Az új oktatási rendszert kísérleti jelleggel jelenleg is használják néhány tucat középiskolában. Széles körű bevezetését várhatóan a jövő tanévtől kezdik el, és 2016-ra áll át valamennyi középiskola az új rendszerre.
   
Évek óta napirenden van a kérdés, hogyan lehetne javítani az oktatási rendszeren. Olajat öntött a tűzre, hogy a legutóbbi PISA-felméréseken az osztrák 15 évesek szövegértésben és természettudományokban is átlag alatti eredményt értek el, matematikában éppen az OECD-átlagnak megfelelően teljesítettek. A modulrendszerrel ellentétben egy régebbi eredetű vitában, az iskolatípusok számának csökkentése kérdésében továbbra is szemben áll egymással a koalíció két pártja.

Pálfy M. Katalin

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!