Óceánjáró balesete: a kapitány a hibás a Costa Crociere szerint

A kapitány felhatalmazás nélkül módosította az olaszországi Giglio szigeténél sziklára futott óceánjáró útvonalát Pier Luigi Foschi, a Costa Crociere hajózási társaság elnök-vezérigazgatója szerint, aki a balesetről tartott genovai sajtótájékoztatón többször is jelét adta megrendültségének.

Vas Népe

"Francesco Schettino kapitány hibákat követett el. Önhatalmúlag hajtotta végre a semmilyen módon nem engedélyezett  manővert" - fogalmazott Pier Luigi Foschi. A Costa Crociere elnöke és egyben vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a hajózási társaság még nem ismeri az óceánjáró fekete dobozának információit, mivel ez az ügyészség birtokában van. "A hajók számítógépen előre rögzített, műholdas műszerekkel ellenőrzött útvonalat követnek, ha erről letérnek, hang- és fényjelzés is értesít a veszélyről" - hangoztatta Foschi. Hozzátette, hogy  a Costa Crociere sértett félnek tartja magát. "Egyelőre nem döntöttünk arról, hogy jogi eljárást indítunk-e a kapitány ellen, megvárjuk a vizsgálat lezárását" - mondta.    


Foschi több alkalommal könnyeivel küzdve nyilatkozott az olasz és külföldi újságíróknak. Kijelentette, hogy a Costa Concordia legénysége "hősként viselkedett", mivel két óra alatt több mint négyezer embert tudott kimenekíteni a folyamatosan dűlő hajóról. "Mintha egy kisebb várost evakuáltak volna" - fogalmazott. "Az eltűntek között utasok és a személyzet tagjai is vannak" - erősítette meg. Foschi hangsúlyozta, hogy a Costa Concordia korábban utasai evakuálási gyakorlaton vettek részt, kivéve azokat,  akik a legutolsó szárazföldi állomáson, Civitavecchiában szálltak fel a hajóra. A baleset az indulás után három és fél órával történt: "az utolsóként felszállt utasokat a kabinjukban sugárzott videó tájékoztatta a biztonsági tudnivalókról".    


Foschi elmondta, hogy a hajó elmozdítása előtt eltávolítják a duplafalú tartályban levő, 2300 tonna üzemanyagot, amelyből eddig semmi sem szivárgott a tengerbe. A roncsot és az utasok személyes tárgyait a hatóságok védik a tolvajoktól. Ami az utasok kártérítését illeti, Foschi kijelentette, hogy a Costa Crociera stabil anyagi háttérrel rendelkezik és biztos benne, hogy a kárvallottakkal kielégítő megoldást találnak. A mentési munkálatok hétfőn meghatározatlan időre leálltak a megromlott időjárási viszonyok miatt. A túlélőket kereső búvárokat és tűzoltókat is eltávolították a hajóról.




Videó itt: 



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.


Foschi több alkalommal könnyeivel küzdve nyilatkozott az olasz és külföldi újságíróknak. Kijelentette, hogy a Costa Concordia legénysége "hősként viselkedett", mivel két óra alatt több mint négyezer embert tudott kimenekíteni a folyamatosan dűlő hajóról. "Mintha egy kisebb várost evakuáltak volna" - fogalmazott. "Az eltűntek között utasok és a személyzet tagjai is vannak" - erősítette meg. Foschi hangsúlyozta, hogy a Costa Concordia korábban utasai evakuálási gyakorlaton vettek részt, kivéve azokat,  akik a legutolsó szárazföldi állomáson, Civitavecchiában szálltak fel a hajóra. A baleset az indulás után három és fél órával történt: "az utolsóként felszállt utasokat a kabinjukban sugárzott videó tájékoztatta a biztonsági tudnivalókról".    


Foschi elmondta, hogy a hajó elmozdítása előtt eltávolítják a duplafalú tartályban levő, 2300 tonna üzemanyagot, amelyből eddig semmi sem szivárgott a tengerbe. A roncsot és az utasok személyes tárgyait a hatóságok védik a tolvajoktól. Ami az utasok kártérítését illeti, Foschi kijelentette, hogy a Costa Crociera stabil anyagi háttérrel rendelkezik és biztos benne, hogy a kárvallottakkal kielégítő megoldást találnak. A mentési munkálatok hétfőn meghatározatlan időre leálltak a megromlott időjárási viszonyok miatt. A túlélőket kereső búvárokat és tűzoltókat is eltávolították a hajóról.




Videó itt: 



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.


Foschi elmondta, hogy a hajó elmozdítása előtt eltávolítják a duplafalú tartályban levő, 2300 tonna üzemanyagot, amelyből eddig semmi sem szivárgott a tengerbe. A roncsot és az utasok személyes tárgyait a hatóságok védik a tolvajoktól. Ami az utasok kártérítését illeti, Foschi kijelentette, hogy a Costa Crociera stabil anyagi háttérrel rendelkezik és biztos benne, hogy a kárvallottakkal kielégítő megoldást találnak. A mentési munkálatok hétfőn meghatározatlan időre leálltak a megromlott időjárási viszonyok miatt. A túlélőket kereső búvárokat és tűzoltókat is eltávolították a hajóról.




Videó itt: 



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.




Videó itt: 



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.



Százmillió dolláros veszteség az üzemeltetőnél

Komoly pénzügyi veszteséget okoz a szombaton Olaszország partjainál szerencsétlenül járt óceánjáró balesete a hajót működtető társaságnak.

A floridai székhelyű Carnival - amely az olasz hajót üzemeltető Costa Cruises anyavállalata - hétfői közlése szerint arra számít, hogy az idén 85-95 millió dollárral csappan meg a profitja amiatt, hogy az év hátralevő részében már minden bizonnyal nem tudják újra forgalomba helyezni a hajót. Ez részvényeként 11-12 centes csökkenést jelent, miközben a társaság 2,55-2,85 dolláros részvényarányos nyereségre számított az idei, novemberrel végződő üzleti évben. Erre még egyéb költségek is rakódnak, de ezeket egyelőre még nem tudják felmérni.
   
Olasz lapértesülések szerint a hajó összességében közel hárommilliárd dollárra volt biztosítva. A német Hannover Re - a világ öt legnagyobb viszontbiztosítójának egyike - tízmillió eurós kártérítésre számít, a többi biztosító egyelőre még nem nyilatkozott.
   
A társaság New York-i és londoni tőzsdén egyaránt jegyzett részvényeinek árfolyama hétfőn délelőtt 19 százalékos csökkenéssel kétéves mélypontra zuhant Londonban, mert a befektetők attól tartanak, hogy a veszteség az eddig jelzettnél nagyobb lesz. A múlt évben a papírok több mint 30 százalékot veszítettek értékükből: az üzemanyagárak emelkedése, a fogyasztók elbizonytalanodása miatt a részvénytulajdonosok igyekeztek szabadulni a társaság papírjaitól.
   
A Carnival a világ egyik legnagyobb utasszállító hajózási társasága - a globális piac közel felét tartja kézben - , 101 hajója többek között P&O, Cunard és Princess Cruises márkanevek alatt fut.
   
A balesetet szenvedett Costa Concordia hajót működtető Costa Cruises évi 3 milliós utasszámmal és 16 hajóból álló flottával Európa legnagyobb utasszállító hajózási társasága.
   
A Costa utasszáma az elmúlt évtizedben töretlenül fejlődött: a 2000. évi 363 ezerről 2,89 millióra nőtt 2010-ben. Ezen az időtávon a társaság árbevétele ötszörösére, évi 572,4 millió euróról 2,9 milliárd euróra nőtt.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.

Direkt vitték közel a szigethez

A Costa Concordián dolgozó felszolgálók főnökének akart a kedvében járni az óceánjáró kapitánya, amikor utasítást adott, hogy a hajó szorosan a part közelében haladjon - írta hétfőn a Corriere della Sera.

A főnök ugyanis Giglio szigetén született. Nem sokkal a baleset előtt a lap által idézet fültanúk meghallották a kapitány megjegyzését, amikor így szólt az illetőhöz: "Antonello, látod, egészen közel vagyunk a te Gigliódhoz".

Az óceánjáró ezután sziklának ütközött, majd oldalára dőlt. Eddig hat halottat emeltek ki a búvárok.





OLDALTÖRÉS: Még egy holttestre bukkantak

 


Még egy holttestre bukkantak

Még egy holttestre bukkantak hétfő reggel a katasztrófamentők a balesetet szenvedett olasz óceánjáróban, s ezzel hatra emelkedett a halálos áldozatok száma - közölte az olasz sajtó.

A tűzoltók egész éjszaka kutattak túlélők után, s nem találtak senkit. Reggel azonban egy holttestre bukkantak a hajónak abban a részében, amely nem merült víz alá. Az áldozaton volt mentőmellény.

A hatóságok vasárnap este még tizenöt eltűntet tartottak nyilván. Köztük volt négy olasz, két amerikai állampolgár, továbbá két franca házaspár, illetve egy ember, akinek az állampolgárságát nem tették közzé. A személyzet eltűnt tagjairól sem tudni semmit. Az eltűnt utasok között van egy ötéves olasz kislány, valamint két szicíliai nő, akikről a katasztrófamentők azt állítják, hogy ép bőrrel úszták meg a balesetet, de hozzátartozóik mégsem tudnak kapcsolatba lépni velük.

A luxushajón több mint négyezren tartózkodtak, közülük mintegy 3200 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy sziklába, léket kapott, majd az oldalára dőlt, és félig a víz alá merült.

A személyzet magyar tagjai is hazatértek

A pénteken szerencsétlenül járt Costa Concordia luxushajó személyzetének hat magyar tagja közül öt vasárnap késő este megérkezett Budapestre.

Csepi Ádám, aki táncosként dolgozott a hajón, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren elmondta, hogy magyar állampolgárként két táncos, három zenész és egy menedzser dolgozott a hajón. A férfi az MTI-nek nyilatkozva hozzátette: egy zenész még nem tért haza, ám értesülései szerint ő is épségben került elő.

Csepi Ádám beszámolója szerint péntek éjszaka a hajó bárjában ültek, amikor egy hatalmas robbanást hallottak. Látták, hogy egy szikla mellett áll a hajó.

Mint elmondta: a kabinjukba rohantak a mentőmellényükért. Ekkor még úgy tudták, hogy csak áramszünet van, noha ekkor már ömleni kezdett a víz a hajóba.

Hozzátette: egy órával később kezdték el kiüríteni a hajót. A magyar férfi és munkatársai ezután a fedélzeten is további egy órát várakoztak. Erre azért volt szükség, hogy először az utasok hagyhassák el a hajót.

A személyzet tagjait ezután egy szigetre szállították, ahol egy iskolát és egy templomot is megnyitottak számukra. Itt megfelelő ellátást kaptak - számolt be a magyar túlélő.

Csepi Ádám tudomása szerint a hajón három magyar turista is utazott, akik már szombaton hazatértek.


Vasárnap estig öt holttestet találtak a toszkán partoknál sziklának ütközött és felborult hajónál.

A luxus óceánjáró tulajdonosa vasárnap este kiadott nyilatkozatában azt írta, hogy a hajó kapitányát, Francesco Schettinot hiábáztatja, aki  számos navigációs hibát követett el, majd amikor bekövetkezett a baj nem a vészhelyzetekre előírt nemzetközi szabályok szerint járt el.

A genovai bejegyzésű cég közölte Schettino 2002 óta áll alkalmazásában, és eleinte a hajózásbiztonság egyik felelőse volt, majd 2006-ban léptették elő parancsnokká. Minden lehetséges kiképzést megkapott arra, hogy egy luxus óceánjárót biztonságosan elvezessen - hangoztatta a cég közleménye.

Korábban a toszkán Grosetto város főügyésze, Francesco Verusio arra következtetése jutott, hogy a kapitány nagyon helytelenül" a Giglio szigetének közelébe irányította a hajóját.

Ezt megerősítették a fekete dobozokból nyert első információk is, amelyek szerint a hajó 150 méternyire került a parthoz, vagyis "hihetetlenül közelre" - mondta az ügyész.

A kapitányt felelősségre vonás fenyegeti azért is, mert túl korán hagyta el a hajót. Gilgio szigetének kikötői parancsnoksága hasztalan kérte a kapitányt, hogy maradjon a fedélzeten a mentés befejezéséig. A tengerésztiszt már nem sokkal éjfél után a parton volt, míg az utolsó utasokat a reggeli órákban mentették ki.

 

 

OLDALTÖRÉS: Két magyarról nincs hír

 

Két magyarról nincs hír

A Külügyminisztérium legfrissebb információi szerint tizenkét magyar volt az Olaszországban balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, közülük kettőről egyelőre nincs hír - közölte a tárca sajtófőosztályának vezetője vasárnap délután az MTI-vel. A korábbi hírek tizenegy magyarról szóltak, akik közül eggyel nem sikerült felvenni a kapcsolatot.

Tóth József hangsúlyozta, hogy az eddigi információk hozzátartozók bejelentéseiből, illetve az utazásszervező cégek jelzéseiből származnak, a Külügyminisztérium az olasz hatóságoktól egyelőre nem kapott hivatalos tájékoztatást arról, hogy pontosan hány magyar érintett a balesetben.
Mint hozzátette, még tart az utas- és személyzeti listák egyeztetése, illetve folyamatos a kutatás a hajó körül, az olasz hatóságok pedig későbbre ígértek tájékoztatást.
A sajtófőnök elmondta, hogy a római magyar nagykövetség állandó kapcsolatban van az olasz hatóságokkal, a konzul pedig úti okmányokkal látja el a szerencsésen megmenekült magyarokat. Tíz magyar állampolgárral már sikerült felvenni a kapcsolatot, mindannyian biztonságban vannak és magánúton hamarosan hazaérkeznek.
Tóth József úgy tudja, hogy a megmenekült magyarok közül öten utasként, öten pedig a személyzet tagjaként tartózkodtak a hajón. A még keresett két magyarról úgy tudni, hogy mindketten a hajón dolgoztak, de ezt egyelőre nem tudta megerősíteni a sajtófőnök.
 Az olasz hatóságok vasárnap délutánig öt holttestet találtak, még tizenöt ember után kutattak, a balesetnek sérültjei is vannak.

Még 17 embert keresnek

Tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, és közülük még egyről nincs hír - közölte Kovács Petra római magyar konzul vasárnap délelőtt az MTI-tudósítójával. Az olasz hatóságok délután tizenhétre csökkentették az olasz óceánjáró luxushajó balesete után keresett személyek számát.

Enrico Rossi, Toscana régió elnöke vasárnap közölte, hogy a személyzet tagjai közül még hat embert, az utasok közül pedig tizenegyet keresnek. "Az ellenőrzések és a nevek összevetése lehetővé tette az eltűnt személyek számának csökkentését. Arról tájékoztattak, hogy még a legénység hat tagja és tizenegy utas hiányzik" - mondta a kormányzó.
Eddig harmincnégytől negyvenig terjedő számokat közöltek a különböző hatóságok. A halálos áldozatok száma nem végleges adat szerint három. Három embert, egy koreai házaspárt és a személyzet egyik olasz tagját vasárnap helikopterrel menekítették ki a hajóról.
Kovács Petra római magyar konzul az MTI-vel vasárnap azt közölte, hogy a szerencsétlenül járt hajón 11 magyar tartózkodott, s már csak egyről nincs hír. A konzul állandó kapcsolatban áll a területileg illetékes Grosseto megye polgári védelmével.
Giuseppe Linardi, Grosseto prefektusa jelezte, hogy nehéznek bizonyult az utaslistákon szereplő nevek és a kimenekítettek nevének az összevetése. Mivel sok volt a külföldi, a pontos azonosítás nem ment egykönnyen.
A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajón összesen 4229 személy tartózkodott, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy, a tengerfenékből kiálló sziklába és léket kapott. Francesco Schettino kapitány végül a sziget felé irányította a hatalmas hajót, amely előbb 20, majd a víz beáramlásának következtében 80 fokos szögben az oldalára dőlt.
Giglio szigetéről szabad szemmel is jól látható a Scole nevű szigetecske, egy sziklás képződmény, amelyet a helyi halászok is nagy ívben elkerülnek. Szakértők szerint a Costa Concordia nem az óceánjárók számára kijelölt útvonalon, a parttól két-három mérföldre közlekedett, hiszen ha így lett volna, elkerülte volna az ütközést a parttól mindössze 500 méterre lévő sziklával.
A baleset körülményei és részletkérdései közül számos továbbra is tisztázásra szorul. Így például nem tudni, hogy a kapitány a hídon tartózkodott-e, vagy - mint szemtanúk állítják - vacsorázott az ütközés pillanatában. Az sem világos, hogy a kapitány mikor és milyen körülmények között hagyta el a süllyedő hajót, miközben még sok utast nem menekítettek ki. 
Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolja a kapitányt, akit felelősségre vonás fenyeget azért is, mert túl korán hagyta el hajót.

Tizenegyből egy magyarról nincs hír

Tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, és közülük még egyről nincs hír - közölte Kovács Petra római magyar konzul vasárnap délelőtt. A konzul állandó kapcsolatban áll a területileg illetékes Grosseto polgári védelmével. 
A hatóságok beszámolója szerint egy harmadik túlélőre is bukkantak az oldalára fordult hajóban. A mentőszolgálat emberei beszéltek vele, egy olaszról van szó, aki a személyzet tagja. Egyelőre nem mentették ki, feltehetően eltörött a lába. 
Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt - egy férfit és egy nőt - találtak az óceánjáró egyik kabinjában. A dél-koreai házaspár nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, amikor meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütban, s nem esett baja.
 

A kapitány túl közel vitte a hajót a szigethez

A pénteken éjszakan balesetet szenvedett olasz óceánjáró kapitánya túl közel vitte a hajóját Giglio szigetéhez - idézte szombat este az olasz média a toscanai Grosetto város főügyészét. A keresés folytatódik az eltűntek után.

Francesco Verusio úgy fogalmazott, hogy a Costa Concordia kapitánya, Francesco Schettino "nagyon helytelenül" a sziget közelébe irányította a hajóját.
"A hajó sziklának ütközött, amely a hajótest bal oldalába fúródott. Emiatt a hajó megdőlt, és két-három perc alatt nagy mennyiségű víz tódult belé" - mondta az ügyész.
Verusio szerint ekkor Francesco Schettino kapitány irányította a hajót, ő adta meg az útirányt, legalábbis így gondolja az ügyészség. "Ez szándékos volt" - tette hozzá.

Éjjel két túlélőt találtak

A Costa Concordia óceánjáró péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Gigliónál. Három ember - két francia turista és a legénység egyik tagja - életét vesztette. Giuseppe Orsina, a helyi katasztrófavédelem szóvivője közölte, hogy 43-51 embert eltűntként tartanak nyilván, de vizsgálják az utaslistát, hogy pontosítsák a számukat.
Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt - egy férfit és egy nőt - találtak az óceánjáró egyik utaskabinjában. Egy dél-koreai házaspárt mentettek ki, amely nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók fáradságot nem kímélve kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, s meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütban, s nem esett baja.
Az óceánjáró kapitányát szombaton őrizetbe vették, és több órán át kihallgatták. Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberölés és károkozás gyanújával indított ellene nyomozást. Azt is a kapitány terhére róják, hogy elhagyta a hajó fedélzetét, még mielőtt minden utast kimenekítettek volna. A CNN hírtelevízió szerint a hatóságok azt is vizsgálják, hogy a baleset idején a hajó miért nem adott le vészjelzéseket. 
A kihallgatás előtt Schettino azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, amely nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint "elegendő víznek kellett volna lennie alattunk" - mondta Schettino. Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról.
A baleset idején hajó fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott.
A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.
A gigantikus luxushajó jelenleg erősen megdőlve, félig víz alá merülve fekszik a homokzátonyon. A kiemelkedő oldalán, a vízvonal alatt 70 méteres rés tátong. Szakértők szerint a hajónak meglehetősen nagy sebességgel kellett mennie ahhoz, hogy a szikla ekkora léket hasítson benne. A hatóságok attól tartanak, hogy üzemanyag szivároghat belőle a tengerbe. A Costa Condordia nem sokkal indulás után szenvedett balesetet, így üzemanyagtartályai gyakorlatilag teljesen fel vannak töltve.
Az Il Giornale című olasz lap vasárnapi írásában felemlegeti, hogy amikor a Costa Concordiát 2005. szeptember 5-én vízre bocsátották, ahogyan ilyenkor szokás, hozzávágták oldalához a pezsgős palackot, de az nem tört el. Ez baljóslatú jelnek számít a tengerészetben. Három évre rá, 2008 novemberében meg is történt vele az első baleset: Palermo kikötőjébe érkezvén,  viharos időjárásban összeütközött a dokkal, s károk keletkeztek a hajótestben. A babonákban hívők számára a mostani baleset maga a balszerencse beteljesedése: a hajó pénteken, tizenharmadikán kapott léket, s közismerten az ilyen naptári egybeesés sem számít jó jelnek.
"Szerencsétlenül jött a világra, és még szomorúbban ért útja végére" - írta minderről cikkének címében az Il Giornale.

 

OLDALTÖRÉS: Őrizetbe vették a hajó kapitányát

 

Őrizetbe vették a kapitányt

Homokzátonyra futott, majd az oldalára dőlt péntek éjszaka egy olasz óceánjáró luxushajó több mint négyezer emberrel a fedélzetén Olaszország partjainál; a korábbi jelentésekkel ellentétben nem nyolc, hanem három halálos áldozatot követelt a baleset. A legfrissebb, szombat esti adatok szerint tizenegy magyar utazott a fedélzeten. A kapitányt őrizetbe vették.

Az Ansa olasz hírügynökség beszámolja szerint Grossetto város ügyészségén több órán keresztül hallgatták ki Francesco Schettinót, a Costa Concordia nevű óceánjáró kapitányát, majd ezt követően rendelték el az őrizetbe vételt.
A Costa Concordia péntek éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél. A legfrissebb adatok szerint hetvenről negyvenre csökkent azoknak a száma, akik után még mindig kutatnak. Livorno parti őrségének kapitánysága felhívta a figyelmet arra, hogy még nem lehet eltűntekről beszélni, mivel elképzelhető, hogy a bajba jutottak között vannak olyanok, akiket pusztán csak "nem vettek jegyzékbe" a partot éréskor. 
A Costa Concordia kapitánya a kihallgatás előtt a Tgcom24 olasz hírtelevíziónak nyilatkozva azt állította, hogy a hajó egy olyan, a tengerfenékből kiálló sziklás kiszögellésbe ütközött, amely nincs feltüntetve a navigációs térképeken. A térkép szerint "elegendő víznek kellett volna lennie alattunk" - mondta Schettino.
Gianni Oronato, a luxushajót üzemeltető társaság vezérigazgatója újságírók kérdéseire válaszolva tagadta, hogy a Costa Concordia letért volna szokásos útjáról. Az egyetlen bizonyos dolog az, hogy a hajó sziklába ütközött, s előbb 20, majd a víz beáramlásának következtében egészen 80 fokos szögben oldalára dőlt, s gyakorlatilag az oldalán fekszik. 
A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Fedélzetén mintegy 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott.

Két magyarról nincs hír a tizenegyből

A legújabb adatok szerint tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett olasz óceánjáró hajón, s közülük kettőről egyelőre nincs hír: ők mindketten a hajó személyzetéhez tartoztak - közölte Érszegi Márk megbízott konzul szombat este Rómában az MTI tudósítójával.
Kilenc magyarról tehát biztos, hogy ők megmenekültek. Ezek: egy háromfős család, valamint egy fiatal pár, s négy magyar, akik a hajón, a Costa Concordián dolgoztak. Ez a kilenc ember szállodába került, illetve vannak köztük olyanok is, akik már elindultak hazafelé. 
A Costa-cég egyik vezetője, Gianni Onorato szombaton cáfolta, hogy a hajó letért volna megszokott útvonaláról. Szerinte egyetlen biztos dolog van: a Costa Concordia egy sziklának ütközött, s utána a hajó kiürítését nehézzé tette a Concordia gyors megdőlése. A kapitány, Francesco Schettino azt nyilatkozta: ott, ahol voltak, a tengerészeti térkép szerint a vízmélységnek elegendőnek kellett volna lennie a biztos hajózáshoz. 
A baleset bekövetkeztének oka tehát továbbra is ismeretlen. A kutatóalakulatok vasárnap megpróbálják kihozni a hajó "fekete dobozait", amelyek alapján kideríthető majd a pontos útvonal.

Nyolc magyarról tudnak, aki a hajón utazott

Az olaszországi magyar képviseletek értesülései szerint nyolc magyar is utazott a zátonyra futott olasz óceánjáró hajón, közülük hárman a személyzet tagjai voltak.
Érszegi Márk megbízott konzul Rómában úgy nyilatkozott az MTI-nek, hogy eddig magyarországi hozzátartozók és utazásszervező irodák telefonhívásai alapján azt tudják, miszerint nyolc magyar tartózkodott a péntek este tíz óra körül zátonyra futott Costa Concordia óceánjáró hajón.     
Három magyar a hajó tánckarában dolgozott: ketten épségben megmenekültek. Egy harmadik nőről egyelőre nincsen hír. Rokonai azt jelezték, hogy ismeretlen számról olaszországi hívást kaptak, lehet, hogy hozzátartozójuk próbált velük kapcsolatba lépni. Egy három fős család is a hajón utazott, ők is megmenekültek - erősítette meg  MTI-nek Dr. Rónaszéki Áron milánói konzul, aki azt mondta, hogy a magyar család Milánóban tartózkodik és készül haza. Az olaszországi magyar képviseletek egy magyar párról is tudnak, és úgy értesültek: a két fiatal Facebook oldalukon jelezte, hogy sikeresen megmenekültek.     
Az olasz hatóságok még nem adtak ki hivatalos névsort. Hetven embert egyelőre keresnek. Négy amerikai fiatalembert például szombat délután találtak csak meg. A hajóról a vízbe ugrottak, majd a közeli sziklába kapaszkodtak.  A  közelben levő Giglio szigetének lakosai mentették ki őket és befogadták otthonaikba. Róluk az olasz polgári védelem egységei nem tudtak. Számos túlélő saját családját és nem a hatóságokat értesítette.

Egyelőre három halottról tudni

 A jelenlegi adatok szerint hárman veszítették életüket, negyven a sebesült, közöttük kettőnek súlyos az állapota. A búvárok sötétedéskor megszakították az esetleges további áldozatok tengerben való keresését, melyet vasárnap reggeltől folytatnak. A Costa Crociere hajótársaság vezérigazgatója, Gianni Onorato bejelentette: a hajót biztonságba helyezték, hogy a tengeráramlat ne sodorja el. Műszaki szakemberek azon dolgoznak, hogy az üzemanyag se ömöljön a tengerbe.  Az AGI hírügynökség jelentése szerint a Földközi-tengeri körútra indult hajón az olaszok mellett 569 német, 460 francia, 129 egyesült államokbeli, 177 spanyol, 127 horvát, 108 orosz, 81 dél-amerikai, 74 osztrák utazott. Ezen kívül svájci, japán, holland, ukrán, dél-koreai, tajvani, kanadai, portugál, török turisták is voltak a hajón.     
Giglio szigetére a tenger a hajó utasainak tárgyait veti ki, a vízen cipő és egy zongora is úszik.

 

"Magyarországról telefonáló hozzátartozók értesítették a római nagykövetséget, hogy két személy utazott a hajón. Mindketten épségben túlélték a hajószerencsétlenséget. Ezen kívül egy magyar utazásszervező iroda azt jelezte, hogy egy három fős család is a hajón utazott, ők is megmenekültek" - nyilatkozta az MTI-nek Érszegi Márk római megbízott konzul.  
Hozzátette, hogy a római képviselet felvette a kapcsolatot az olasz hatóságokkal, Grosseto megye polgári védelmével, mely még nem közölt végleges utaslistát, nem ismert az összes utas  nemzetisége és még arról sincsenek adatok, hogy a vízből kimentett utasokat hol helyezték el.
Dr. Rónaszéki Áron milánói konzul az MTI-nek elmondta, hogy a magyar család jelenleg Milánóban tartózkodik és haza készül.   A legutolsó hatósági bejelentések szerint a Costa Concordia hajón több mint négyezer személy utazott, hetvennel többen, mint ahogy az az eredeti utaslistán szerepelt. Közöttük ötszáz német, közel háromszáz francia, százhetven spanyol. A hajó este hétkor indult el a Rómától északra levő Civitavecchia kikötőjéből és Savona irányába tartott. Giglio szigetétől egy mérföldre futott zátonyra. Néhány órával az indulás után, miközben az utasok vacsoráztak, az óceánjáró homokpadra futott és nyolcvan fokban megdőlt. Az utasok beszámolói szerint hatalmas ütést éreztek, nagy volt a zaj, megszakadt az áramszolgáltatás és kitört a pánik.     

Teljes volt a káosz

"Mintha a Titanicon lettünk volna" - idézték fel az utasok. Azt mesélték, hogy teljes volt a káosz: az utasok kiabáltak, elestek, sokan rosszul lettek. Mások a vízbe ugrottak, majd a leeresztett csónakok a vízben úszókra estek rá. Külföldi utasok arról számoltak be, hogy a pincérek és szakácsok mentették őket. Az utasok szerint a hajó legénysége nem szakszerűen kezelte az evakuálást.     A mentés még szombaton is folyik, a hatóságok nem zárják ki, hogy a hajóból reggelig kimentett hatvan emberen túl továbbiak rekedhettek a fedélzeten. Eddig három áldozatot találtak meg, s több mint ötven eltűntet keresnek a helyszínen dolgozó búvárok.     A hajótöröttek ellepték a közeli Giglio szigetét, ahol a helyi lakosok segítettek szállással, gyógyszerrel és élelemmel. Az éjszaka megnyitották a helyi székesegyházat és az egyébként zárva tartó szállodákat is. A Costa Crociere hajótársaság csak szombat kora délután adott ki közleményt, mely szerint a hajó rossz útvonalon haladt. A kapitányt a hatóságok kihallgatták. Az ügyészség emberölés vádjával indított vizsgálatot ismeretlenekkel szemben. Az ügyészség közleménye szerint meg kell állapítani, ki vezette a hajót és hol tartózkodott a kapitány.

Zátonyra futott egy luxushajó Olaszországban - többen meghaltak

A Costa Concordia éjfél előtt két órával feneklett meg a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél.
Az első jelentések arról szóltak, hogy senkinek sem esett baja, majd az olasz média halálos áldozatokról adott hírt. Az Il Messaggero című napilap arról számolt be internetes oldalán, hogy miután a hajó dőlni kezdett, sokan rémületükben a tengerbe vetették magukat, s nyolcan közülük meghaltak, sokan pedig eltűntek. Több mint harmincan megsérültek, többen közülük súlyosan.

 



Francesco Paolillo, az olasz parti őrség parancsnoka, valamint Giuseppe Linardi, Grossetto prefektusa később viszont már "csak" három halálos áldozatról számolt be, ez utóbbi tizennégy sérültről is említést tett. Linardi a korábbi és az újabb adatok közötti eltérést azzal magyarázta, hogy "nehézségek adódtak a mentési műveletek megszervezésében."
A parti őrség egy neve elhallgatását kérő tisztje elmondta, hogy a 290 méter hosszú hajótesten 50 méter hosszú lék keletkezett, amelyen keresztül víz ömlött be.
A hajóról készített fényképfelvételeken látszik, hogy a hajó az oldalára dőlt, de nem kell az elsüllyedésétől tartani.
Egyes utasok arról számoltak be, hogy pánik tört ki a fedélzeten, miután a hajó megdőlt. Egy nő azt mondta, hogy "titanicos" jelenetek zajlottak le a fedélzeten, a megrémült utasok egymást taposták.


Egy utas arra panaszkodott, hogy egyetlen mentési gyakorlatot sem tartottak azóta, hogy ő január 8-án egy franciaországi kikötőben felszállt a hajóra. (Az ilyen hajóutak során mindig csak egy mentési gyakorlatot tartanak minden egyes körútnál, akkor is, ha az utasok több kikötőben is fel-, vagy leszállhatnak: máskülönben minden nap mentési gyakorlatot kellene szervezni az újonnan érkezőknek.) Melissa Goduti amerikai állampolgár elmondta, hogy a gyakorlatot szombat délutánra vette tervbe a személyzet, egyes utasok pedig - még a baleset előtt - azzal viccelődtek, hogy "mi lenne, ha ma történne valami". Egy másik utas, Ophélie Gondelle francia katonatiszt arra panaszkodott, hogy senki sem számolta meg őket, sem akkor, amikor felvetették velük a mentőmellényt, sem akkor, amikor végül kiértek a szárazföldre.
Francesco Paolillo, a parti őrség parancsnoka elmondta azt is, hogy mintegy ötven embert helikopterrel mentettek ki a hajóról, miután a Costa Concordia annyira megdőlt, hogy nem tudták leereszteni a mentőcsónakokat. A megdőlt óceánjárót most átkutatják - víz alá került részeit búvárokkal -, hogy túlélőket keressenek. Ennek nehézségeit jól jelzi, hogy a Costa Concordia mintegy kétezer kabinnal rendelkezik.
Sergio Ortelli, Giglio kormányzója azt mondta: tart attól, hogy "súlyos következményei" lesznek a balesetnek, mivel a legénység bizonyos problémákkal szembesült az utasok mentésekor. Ortelli részletekbe nem bocsátkozott, de azt mondta, hogy piciny szigetén vészhelyzet van, mert több mint négyezer embernek kell szállást találnia.
 A hajó fedélzetén 3200 utas és 1023 fős legénység tartózkodott. Az utasok többsége olasz, de van köztük 500 német és 160 francia állampolgár. A hat éve épült Costa Concordia 290 méter hosszú, több mint százezer tonna vízkiszorítású, 14 emeletes óceánjáró luxushajó. Négy úszómedence, egy sportpálya, öt étterem, egy háromszintes színház és számos szórakozóhely található a fedélzetén.

OLDALTÖRÉS: Még egy holttestre bukkantak

 


Még egy holttestre bukkantak

Még egy holttestre bukkantak hétfő reggel a katasztrófamentők a balesetet szenvedett olasz óceánjáróban, s ezzel hatra emelkedett a halálos áldozatok száma - közölte az olasz sajtó.

A tűzoltók egész éjszaka kutattak túlélők után, s nem találtak senkit. Reggel azonban egy holttestre bukkantak a hajónak abban a részében, amely nem merült víz alá. Az áldozaton volt mentőmellény.

A hatóságok vasárnap este még tizenöt eltűntet tartottak nyilván. Köztük volt négy olasz, két amerikai állampolgár, továbbá két franca házaspár, illetve egy ember, akinek az állampolgárságát nem tették közzé. A személyzet eltűnt tagjairól sem tudni semmit. Az eltűnt utasok között van egy ötéves olasz kislány, valamint két szicíliai nő, akikről a katasztrófamentők azt állítják, hogy ép bőrrel úszták meg a balesetet, de hozzátartozóik mégsem tudnak kapcsolatba lépni velük.

A luxushajón több mint négyezren tartózkodtak, közülük mintegy 3200 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toszkán partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy sziklába, léket kapott, majd az oldalára dőlt, és félig a víz alá merült.

A személyzet magyar tagjai is hazatértek

A pénteken szerencsétlenül járt Costa Concordia luxushajó személyzetének hat magyar tagja közül öt vasárnap késő este megérkezett Budapestre.

Csepi Ádám, aki táncosként dolgozott a hajón, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren elmondta, hogy magyar állampolgárként két táncos, három zenész és egy menedzser dolgozott a hajón. A férfi az MTI-nek nyilatkozva hozzátette: egy zenész még nem tért haza, ám értesülései szerint ő is épségben került elő.

Csepi Ádám beszámolója szerint péntek éjszaka a hajó bárjában ültek, amikor egy hatalmas robbanást hallottak. Látták, hogy egy szikla mellett áll a hajó.

Mint elmondta: a kabinjukba rohantak a mentőmellényükért. Ekkor még úgy tudták, hogy csak áramszünet van, noha ekkor már ömleni kezdett a víz a hajóba.

Hozzátette: egy órával később kezdték el kiüríteni a hajót. A magyar férfi és munkatársai ezután a fedélzeten is további egy órát várakoztak. Erre azért volt szükség, hogy először az utasok hagyhassák el a hajót.

A személyzet tagjait ezután egy szigetre szállították, ahol egy iskolát és egy templomot is megnyitottak számukra. Itt megfelelő ellátást kaptak - számolt be a magyar túlélő.

Csepi Ádám tudomása szerint a hajón három magyar turista is utazott, akik már szombaton hazatértek.


Vasárnap estig öt holttestet találtak a toszkán partoknál sziklának ütközött és felborult hajónál.

A luxus óceánjáró tulajdonosa vasárnap este kiadott nyilatkozatában azt írta, hogy a hajó kapitányát, Francesco Schettinot hiábáztatja, aki  számos navigációs hibát követett el, majd amikor bekövetkezett a baj nem a vészhelyzetekre előírt nemzetközi szabályok szerint járt el.

A genovai bejegyzésű cég közölte Schettino 2002 óta áll alkalmazásában, és eleinte a hajózásbiztonság egyik felelőse volt, majd 2006-ban léptették elő parancsnokká. Minden lehetséges kiképzést megkapott arra, hogy egy luxus óceánjárót biztonságosan elvezessen - hangoztatta a cég közleménye.

Korábban a toszkán Grosetto város főügyésze, Francesco Verusio arra következtetése jutott, hogy a kapitány nagyon helytelenül" a Giglio szigetének közelébe irányította a hajóját.

Ezt megerősítették a fekete dobozokból nyert első információk is, amelyek szerint a hajó 150 méternyire került a parthoz, vagyis "hihetetlenül közelre" - mondta az ügyész.

A kapitányt felelősségre vonás fenyegeti azért is, mert túl korán hagyta el a hajót. Gilgio szigetének kikötői parancsnoksága hasztalan kérte a kapitányt, hogy maradjon a fedélzeten a mentés befejezéséig. A tengerésztiszt már nem sokkal éjfél után a parton volt, míg az utolsó utasokat a reggeli órákban mentették ki.

 

 

OLDALTÖRÉS: Két magyarról nincs hír

 

Két magyarról nincs hír

A Külügyminisztérium legfrissebb információi szerint tizenkét magyar volt az Olaszországban balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, közülük kettőről egyelőre nincs hír - közölte a tárca sajtófőosztályának vezetője vasárnap délután az MTI-vel. A korábbi hírek tizenegy magyarról szóltak, akik közül eggyel nem sikerült felvenni a kapcsolatot.

Tóth József hangsúlyozta, hogy az eddigi információk hozzátartozók bejelentéseiből, illetve az utazásszervező cégek jelzéseiből származnak, a Külügyminisztérium az olasz hatóságoktól egyelőre nem kapott hivatalos tájékoztatást arról, hogy pontosan hány magyar érintett a balesetben.
Mint hozzátette, még tart az utas- és személyzeti listák egyeztetése, illetve folyamatos a kutatás a hajó körül, az olasz hatóságok pedig későbbre ígértek tájékoztatást.
A sajtófőnök elmondta, hogy a római magyar nagykövetség állandó kapcsolatban van az olasz hatóságokkal, a konzul pedig úti okmányokkal látja el a szerencsésen megmenekült magyarokat. Tíz magyar állampolgárral már sikerült felvenni a kapcsolatot, mindannyian biztonságban vannak és magánúton hamarosan hazaérkeznek.
Tóth József úgy tudja, hogy a megmenekült magyarok közül öten utasként, öten pedig a személyzet tagjaként tartózkodtak a hajón. A még keresett két magyarról úgy tudni, hogy mindketten a hajón dolgoztak, de ezt egyelőre nem tudta megerősíteni a sajtófőnök.
 Az olasz hatóságok vasárnap délutánig öt holttestet találtak, még tizenöt ember után kutattak, a balesetnek sérültjei is vannak.

Még 17 embert keresnek

Tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, és közülük még egyről nincs hír - közölte Kovács Petra római magyar konzul vasárnap délelőtt az MTI-tudósítójával. Az olasz hatóságok délután tizenhétre csökkentették az olasz óceánjáró luxushajó balesete után keresett személyek számát.

Enrico Rossi, Toscana régió elnöke vasárnap közölte, hogy a személyzet tagjai közül még hat embert, az utasok közül pedig tizenegyet keresnek. "Az ellenőrzések és a nevek összevetése lehetővé tette az eltűnt személyek számának csökkentését. Arról tájékoztattak, hogy még a legénység hat tagja és tizenegy utas hiányzik" - mondta a kormányzó.
Eddig harmincnégytől negyvenig terjedő számokat közöltek a különböző hatóságok. A halálos áldozatok száma nem végleges adat szerint három. Három embert, egy koreai házaspárt és a személyzet egyik olasz tagját vasárnap helikopterrel menekítették ki a hajóról.
Kovács Petra római magyar konzul az MTI-vel vasárnap azt közölte, hogy a szerencsétlenül járt hajón 11 magyar tartózkodott, s már csak egyről nincs hír. A konzul állandó kapcsolatban áll a területileg illetékes Grosseto megye polgári védelmével.
Giuseppe Linardi, Grosseto prefektusa jelezte, hogy nehéznek bizonyult az utaslistákon szereplő nevek és a kimenekítettek nevének az összevetése. Mivel sok volt a külföldi, a pontos azonosítás nem ment egykönnyen.
A Costa Concordia nevű olasz óceánjáró luxushajón összesen 4229 személy tartózkodott, közülük 3209 turista a világ 62 országából, többségükben olaszok, franciák és németek. A hajó a toscanai partok közelében fekvő Giglio szigetnél péntek éjjel tíz óra körül beleütközött egy, a tengerfenékből kiálló sziklába és léket kapott. Francesco Schettino kapitány végül a sziget felé irányította a hatalmas hajót, amely előbb 20, majd a víz beáramlásának következtében 80 fokos szögben az oldalára dőlt.
Giglio szigetéről szabad szemmel is jól látható a Scole nevű szigetecske, egy sziklás képződmény, amelyet a helyi halászok is nagy ívben elkerülnek. Szakértők szerint a Costa Concordia nem az óceánjárók számára kijelölt útvonalon, a parttól két-három mérföldre közlekedett, hiszen ha így lett volna, elkerülte volna az ütközést a parttól mindössze 500 méterre lévő sziklával.
A baleset körülményei és részletkérdései közül számos továbbra is tisztázásra szorul. Így például nem tudni, hogy a kapitány a hídon tartózkodott-e, vagy - mint szemtanúk állítják - vacsorázott az ütközés pillanatában. Az sem világos, hogy a kapitány mikor és milyen körülmények között hagyta el a süllyedő hajót, miközben még sok utast nem menekítettek ki. 
Az ügyészség gondatlanságból elkövetett emberöléssel és hajótörés előidézésével vádolja a kapitányt, akit felelősségre vonás fenyeget azért is, mert túl korán hagyta el hajót.

Tizenegyből egy magyarról nincs hír

Tizenegy magyar volt a balesetet szenvedett Costa Concordia óceánjáró hajón, és közülük még egyről nincs hír - közölte Kovács Petra római magyar konzul vasárnap délelőtt. A konzul állandó kapcsolatban áll a területileg illetékes Grosseto polgári védelmével. 
A hatóságok beszámolója szerint egy harmadik túlélőre is bukkantak az oldalára fordult hajóban. A mentőszolgálat emberei beszéltek vele, egy olaszról van szó, aki a személyzet tagja. Egyelőre nem mentették ki, feltehetően eltörött a lába. 
Az olasz tűzoltók vasárnapra virradóra két túlélőt - egy férfit és egy nőt - találtak az óceánjáró egyik kabinjában. A dél-koreai házaspár nászútját töltötte az olasz luxushajón. Vincenzo Bennardo tűzoltóparancsnok szerint a tűzoltók kabinról kabinra járták a hajót túlélők után kutatva, amikor meghallották a koreai utasok kiáltozását. A házaspár egy napot töltött a kajütban, s nem esett baja.
 

A kapitány túl közel vitte a hajót a szigethez

A pénteken éjszakan balesetet szenvedett olasz óceánjáró kapitánya túl közel vitte a hajóját Giglio szigetéhez - idézte szombat este az olasz média a toscanai Grosetto város főügyészét. A keresés folytatódik az eltűntek után.

Francesco Verusio úgy fogalmazott, hogy a Costa Concordia kapitánya,

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!