Oscar-díj 2011: a magyar kritikusok szerint a papírforma igazolódott - tarolt A király beszéde

A király beszéde kapta vasárnap a legjobb filmért járó elismerést a 83. Oscar-díjkiosztó gálán a Los Angeles-i Kodak Színházban. Natalie Portmant, Colin Firtht, Christian Bale- t és Melissa Leót a színészi kategóriákban díjazták. Az Eredet négy szobrot kapott.

MTI

A film további három aranyszobrot kapott: a legjobb férfi főszerepért Colin Firth, a legjobb rendezésért Tom Hooper, a legjobb eredeti forgatókönyvért pedig David Seidler vehette át az Oscar-díjat. A legjobb női főszereplő Natalie Portman lett a Fekete hattyúban nyújtott alakításáért.
   



A közösségi háló alkotógárdája három Oscart könyvelhetett el: a legjobb adaptált forgatókönyv szerzőjeként Aaron Sorkint ismerték el, a legjobb vágásért Angus Wallt és Kirk Baxtert jutalmazták, a legjobb filmzenéért járó díjat pedig Trent Reznor és Atticus Ross vehette át.


A legjobb női mellékszereplő Melissa Leo, a legjobb férfi pedig Chistian Bale lett. Mindketten A harcos szereplői voltak.

A Toy Story 3 a legjobb animációs filmnek, valamint a legjobb betétdalért járó elismerést söpörhette be, az utóbbit a Randy Newman által komponált és Gwyneth Paltrow által előadott We Belong Togetherért.
   


A legjobb operatőr Wally Pfister lett az Eredet fotografálásának elismeréseképpen. Ez a film kapta a legjobb hangmérnöki munkáért járó Oscarokat is, mind a legjobb hangeffektus, mind pedig a legjobb keverés kategóriában.

 A legjobb látványtervezésért és díszletért, valamint a legjobb jelmezekért járó elismerést az Aliz csodaországban kapta. A legjobb maszkért járó Oscart A farkasembernek ítélték oda.


Az idegen nyelvű filmek közül az aranyszobrot a dán Egy jobb világ nyerte el.
   

A legjobb rövid dokumentumfilm a Strangers no more, a legjobb rövidfilm a God of Love, a legjobb animációs rövidfilm pedig a The Lost Thing lett. A dokumentumfilmek kategóriájában a globálissá terebélyesedett amerikai pénzügyi válság történetét feldolgozó Inside Job című alkotást jutalmazták.
   
A gálát megelőzően életműdíjat kapott Kevin Brownlow filmtörténész, Francis Ford Coppola producer-rendező, Jean-Luc Godard rendező és Eli Wallach színész. A show házigazdája Anne Hathaway és a díjra jelölt James Franco volt.

 

OLDALTÖRÉS: A papírforma érvényesült az Oscar-gálán

 

 

 

A papírforma érvényesült az Oscar-gálán

Nem okozott meglepetést az Oscar-gála - mondták az MTI által megkérdezett magyar filmkritikusok. Réz András és Báron György szerint is a konzervatívabb felfogásban készített filmek kapták a legfontosabb díjakat.

Báron György az MTI-nek elmondta: mint minden évben, az Oscar-díjról döntő Amerikai Filmakadémia tagjai idén is azokra a filmekre szavaztak, amelyek már a gálát megelőző fontos fesztiválokon és a mozipénztáraknál is bizonyítottak.

A kritikus szerint Colin Firth megérdemelten kapta a legjobb színésznek járó szobrot, de filmbéli partnere, Geoffrey Rush és a VI. György feleségét játszó Helena Bonham Carter is Oscart érdemelt volna.

Báron György a legjobb film és a legjobb rendezés díját ugyanakkor A király beszéde helyett a Coen testvérek westernjének, A félszeműnek adta volna. "Sokkal eredetibb és ötletesebb film A király beszédénél" - tette hozzá a kritikus. A félszeműt tíz kategóriában jelölték Oscarra, de végül egyetlen díjat sem kapott.

Báron György szerint az, hogy a legjobb idegen nyelvű filmnek az Egy jobb világ című dán alkotást választották, megint megmutatta, mennyire eltár az Amerikai Filmakadémia véleménye az európai ízléstől, hiszen az európai fesztiválokon, például Cannes-ban tavaly nagy sikert aratott Emberek és istenek című francia filmet még csak nem is jelölték a díjra.     Réz András esztéta a díjazottak listájából arra következtetett, hogy az akadémia tagsága szavazataival megpróbálja "korrigálni a piacot", azaz nem a legnagyobb kasszasikereknek adta a fődíjakat. Szerinte részben a nagy üzleti siker miatt maradt le a fő díjakról a Christopher Nolan rendezte Eredet, és ezért maradt elismerés nélkül a Coen testvérek westernje is. "Ez utóbbi nagy kasszasiker volt, nemrég került csak le a toplistákról. Úgy tűnik, az akadémia tagsága nem akarta tovább sztárolni a filmet" - jegyezte meg Réz András.

A király beszéde című filmet és Colin Firth alakítását méltatva, úgy vélekedett: az akadémia a Tom Hooper rendezte alkotásban nemcsak a drámát díjazta, hanem azt is, ahogy az a megváltozott tömegkommunikációról beszél. "A film tulajdonképpen azt a kérdést járja körül, hogy a mediatizálódott hatalmi gépezet hogyan hoz létre egy új világot. A kérdésfelvetés nagyon aktuális: elég-e a hatalomhoz az, ha valaki egy erkölcsös, jóvágású tengerésztiszt, vagy valami másra is szükség van?" - fogalmazott Réz András.

Az esztéta szerint A közösségi háló című, David Fincher rendezte alkotás végül azért maradt alul A király beszédével szemben, mert nélkülözi a teatralitást. "Hiányzik belőle a látványos dráma, a történet is töredezett, ráadásul a filmnyelv szempontjából ez Fincher legérdektelenebb filmje" - mondta Réz András, hozzátéve: a rendező szerinte azt sugallja, hogy nem igazán kedveli, tiszteli filmje főhőseit.     Az esztéta kiemelte a Fekete hattyú című filmet, amely szerinte "nagyon erős pszichodráma" lett, és egyáltalán nem érződik benne az alacsony költségvetés. Darren Aronofsky alkotásáról - amelynek a főszerepét játszó Natalie Portman a legjobb színésznő díját kapta - Réz András úgy vélekedett, hogy a rendező eddigi "legkonvencionálisabb" filmje lett, de pontosságával, drámaiságával kiemelkedik a mezőnyből.
 
 

OLDALTÖRÉS: A pénzügyi válságról szól a legjobb dokumentumfilm

 

 

 

A pénzügyi válságról szól a legjobb dokumentumfilm


A globálissá terebélyesedett pénzügyi válságért a pénzintézeteket hibáztató Inside Job című dokumentumfilmnek ítélték kategóriájában az Oscar-díjat a vasárnap esti Los Angeles-i díjátadón.

"Egyetlen pénzügyi vezető sem jutott börtönbe, és ez helytelen" - kezdte köszönőbeszédét Charles H. Ferguson rendező, tapsot váltva ki a hollywoodi sztárközönség soraiból.

A politikatudományi doktorátussal rendelkező Ferguson pénzügyi alapok menedzsereit, jegybankárokat és politikai tanácsadókat interjúvol meg filmjében.

Nem mindenki volt hajlandó alávetni magát a kellemetlen, jól irányzott kérdéseknek: a Goldman Sachs vezetői posztját az amerikai pénzügyminiszteri székre cserélő Henry Paulson, aki a válság legrosszabb időszakában volt az ország pénzügyinek irányírója, nem állt például kötélnek.

"Számomra személyesen az okozta a legnagyobb meglepetést és csalódást, hogy az Obama-adminisztrációból senki sem volt hajlandó beszélni velem, még úgy sem, hogy nem készítettem róla felvételt - olyan emberek sem, akiket sok-sok éve ismerek" - mondta Ferguson a színfalak mögött.

A rendező kifejtette azt is: véleménye szerint a pénzügyi szféra olyan politikai hatalomra tett szert, hogy képes volt megakadályozni az igazságszolgáltatás normális folyamatát. Az otthonukat és állásukat elveszítő amerikaiak így jogosan csalódottak, amiért "semmi sem történt" - tette hozzá.

Az Inside Job Charles H. Fergusonnak mindössze a második dokumentumfilmje; első, 2007-es filmjében Irak amerikai megszállásának történetét feszegette.

A díjazott riválisai a brit graffitiművész Banksy Exit Through the Gift Shop című filmje, a világ legnagyobb szeméttelepe, a Rio de Janeiró-i Jardim Gramacho szemétválogatóinak világába betekintést engedő Waste Land, a földgáztermelésről szóló Gasland, valamint az afganisztáni háborús témájú Restrepo voltak.

 

OLDALTÖRÉS: Köszönő szavak a gála színpadán

 

 

 

Köszönő szavak a gála színpadán


Natalie Portman remegő meghatottsággal, Colin Firth frappáns eleganciával köszönte meg a legjobb színészi alakításért járó Oscar-szobrot a vasárnap esti hollywoodi díjátadó ceremónián.

A 45 másodpercre korlátozott beszédek rendszerint a nagy múltú gálaest legmeghatóbb pillanatai. Ki-ki vérmérséklete szerint enged utat a nagyszerű pillanat felett érzett meglepett örömének. A legjobb színésznő Oscarjával a kezében Natalie Portman, a Fekete hattyú főhőse szemmel láthatólag mélyen megrendült.

A 29 esztendős izraeli származású amerikai színésznő - aki első gyermekét várja - remegő hangon sorolta mindazok nevét, akik alakítását segítették. Portman hat hónapon át napi öt órát gyakorolt az önmagával meghasonló balerina szerepére, amelyről először kilenc évvel ezelőtt beszélgetett Darren Aronofsky rendezővel. Amikor 2009-ben elkezdődött a forgatás, még mindig nem állt össze a film költségvetése.

"Teljesen olyan érzés, mintha álmodnék. Nem igazán emlékszem semmire az estéből, de a baba sokat rugdosott a műsor zenei betétei alatt" - mondta Portman, akinek Jeff Bridges nyújtotta át a szobrot.

A Fekete hattyú nemcsak a kritika és a szakma, hanem a közönség tetszését is világszerte kivívta: jegybevétele már 200 millió dollár (40 milliárd forint) fölött jár. A produkció Portman személyes életében is nagy változást hozott: a forgatás során ismerte meg táncos-koreográfus élettársát, leendő gyermeke apját.

"A következő álmom, a legközelebbi jövőt tekintve, hogy ágyban maradhassak, ne kelljen kifestenem magam és megcsinálnom a hajamat, és hogy a gyermekem boldog és egészséges legyen" - osztotta meg érzéseit a Kodak Színház közönségével a filmsztár.

A színésznőt, aki 12 évesen a Leon, a profi című thrillerben debütált a filmvásznon, 2004-ben a Közelebb című filmben nyújtott alakításáért jelölték először az Amerikai Filmakadémia díjára.

A harmadik játékfilmjét rendező Tom Hooper édesanyjának mondott köszönetet A király beszédével szerzett Oscarjáért. Mint a hallgatóságnak elmesélte: anyja 2007-ben ajánlott a figyelmébe egy darabot, amely egy beszédterapeutáról szólt, aki segített Anglia jövendőbeli királyának, VI. Györgynek, hogy felülkerekedjen beszédhibáján. "Ezt a díjat neked ajánlom" - üzente édesanyjának a pódiumról, és így folytatta: - "a történet tanulsága pedig az: hallgass anyádra."

Hooper sztárjait is megszólította: "Köszönet a csodálatos színészeimnek, az emberi szeretet e háromszögének, amelyet Colin Firth, Geoffrey Rush és magam alkottunk."

David Seidler, A király beszéde forgatókönyvének írója nemcsak személyes diadalának értékelte elismerését, hanem mindazokénak, akik hozzá hasonlóan dadogással küzdöttek életükben. "A világ minden dadogója nevében mondom: van szavunk és meghallgattatott" - jelentette ki a 73 esztendős szerző.

Seidler, aki csaknem hatvan éve szabadult meg a dadogástól, élete nagy feladatát látta VI. György király személyes küzdelmének elbeszélésében. A forgatókönyvíró 1936-ban született, hét hónappal György trónra kerülése előtt. A gyermekkorától dadogó brit uralkodót a náci Németország ellen hadba lépő nemzete iránt érzett felelősség hajtotta, hogy megszabaduljon beszédhibájától.

A király a film során többször káromkodásban tör ki. A "durva beszéd" miatt Észak-Amerikában cenzúrázott változatban is forgalomba hozták a produkciót, hogy szülői felügyelettel gyerekek is beülhessenek rá a moziba. A nyilvánosság előtti káromkodás annyira tabu a tengerentúlon, hogy amikor a legjobb női mellékszereplőnek járó Oscart átvéve Melissa Leo, A harcos 50 esztendős sztárja felindulásában elszólta magát, azt a késleltetett amerikai adásból menten ki is vágták. Seidler az Oscar-színpadon egy utalás erejéig el is viccelődött a kérdéssel: "Köszönetet szeretnék mondani  őfelségének a királynőnek, hogy nem záratott a Towerba, amiért azt a szót használtam, mint Melissa Leo".

A színpadra lépve Colin Firth megszokott öniróniájával számolt be arról, hogy vitustáncot jár a gyomra, és csak reméli, hogy a lábával minden rendben lesz.

A királyt alakító Firth pályája csúcsának nevezte az Oscar-díjat. A brit színészt tavaly jelölték először a hollywoodi filmszakma világszerte jegyzett elismerésére az A Single Man című drámával, amelyben egy meleg professzort alakított.
 
 

OLDALTÖRÉS: Köszönő szavak a gála színpadán

 

 

 

A dán Egy jobb világ nyert az idegen nyelvű filmek között

Susanne Bier dán rendező Egy jobb világ című drámájának ítélték a legjobb idegen nyelvű filmnek járó aranyszobrot a 83. Oscar-díjkiosztó gálán vasárnap este Los Angelesben.

A film, melynek eredeti címe (Haevnen) bosszút jelent, két dán család történetéről szól. Sorsuk kereszteződik, amikor fiaik barátságot kötnek, a magány, az esendőség és a bánat azonban rossz irányba tereli a kapcsolatot.

"Nagy megtiszteltetés ez számomra, hálás és boldog vagyok" - mondta az Oscar-díj átvételekor az ötvenéves rendezőnő, aki korábban olyan filmekkel vált ismertté, mint az Esküvő után (Efter brylluppet, 2006) vagy A tűz martaléka (Things We Lost in the Fire, 2007).

Az Egy jobb világ januárban már besöpörte a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Golden Globe-díjat is.

Az Oscar természetesen nagy elismerést jelent a dán filmszakmának is, mely eddig kétszer nyerte el a legjobb idegen nyelvű filmnek járó díjat: 1987-ben a Babette lakomája (Babettes gastebud), 1988-ban pedig a Hódító Pelle (Pelle erobreren) című filmeknek ítélték az aranyszobrot.

Az idegen nyelvű kategória végső ötös listáján, a jelöltek között a győztes mellett a mexikói Alejandro González Inárritu Biutiful című drámája, a görög Giorgosz Lantimosz Kinodontasz című filmje, a kanadai Denis Villeneuve Incendies című mozija és az algériai származású francia rendező, Rachid Bouchareb Hors-la-loi című alkotása szerepelt.

Sokan bírálták, hogy már az eggyel korábbi, kilences szűkített listából is kimaradt Xavier Beauvois Emberek és istenek (Des hommes et des dieux) című drámája, mely néhány nappal ezelőtt elnyerte a francia Oscarnak számító César-díjat a legjobb film kategóriában, valamint a Boonmee bácsi, aki képes visszaemlékezni korábbi életeire című thaiföldi film, mely legutóbb az Arany Pálmát is elhozta Cannes-ból.

A legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscarra minden ország egyetlen alkotással nevezhet, ez idén 66 művet jelentett. A rendszert sokan bírálják, hiszen e szabály következtében a közelmúltban olyan filmek estek el a versengés lehetőségétől, mint Matteo Garrone Gomorrája, Pedro Almodóvar Volverje vagy épp Cristian Mungiu 4 hónap, 3 hét, 2 napja.

A legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjat tavaly Juan José Campanella argentin rendező Szemekbe zárt titkok (El secreto de sus ojos) című krimijének ítélték oda.

 

OLDALTÖRÉS: Az Oscar-gála nagy vesztesei

 

 

 

Az Oscar-gála nagy vesztesei

A Coen testvérek westernje, A félszemű lett az idei Oscar-gála legnagyobb vesztese: tíz jelölése ellenére egyetlen szobrot sem kapott az Amerikai Filmakadémiától a vasárnap esti díjkiosztó ceremónián.

Utoljára 2003-ban A New York bandái című film szerepelt ilyen rosszul, amelynek alkotói szintén üres kézzel távoztak ugyancsak tíz jelölés ellenére.

Ethan és Joel Coen western-felújítását Jeff Bridgesszel a főszerepben nagy sikerrel játszották a mozikban, de a hollywoodi díjszezonban háttérbe szorult. A film operatőre, Roger Deakins jelölései ellenére már kilencedszer nem jutott hozzá a nagy becsben álló trófeához. Ezúttal az Eredetet fényképező Wally Pfister ütötte ki a nyeregből.

A vesztesek listáján szerepel még a hat Oscarra jelölt 127 óra, valamint a négy-négy díjra esélyes The Kids Are All Right és a Winter's Bone.

A The Kids Are All Right című családi vígjátékban leszbikus szülőt alakító Annette Bening már negyedszer izgult a borítékbontáskor; idén Natalie Portman, a Fekete hattyú sztárja tetszett jobban a filmakadémia szavazóinak.

A Christopher Nolan rendezésében készült Eredet című sci-fi nyolc jelöléséből négyet tudott szoborra váltani, ám ezek közül egy sem a főbb kategóriákban jutott a filmnek, a technikai mezőnyben aratta le a babérokat.

A közösségi háló című Facebook-dráma Golden Globe-díjakkal megkoronázott diadalmenetének A király beszéde című brit történelmi dráma vetett véget vasárnap este. Tom Hooper filmje csaknem minden fontos díjat megkapott: a legjobb film, rendezés, férfi színészi alakítás és eredeti forgatókönyv Oscarja is a dadogással küzdő VI. György királyról szóló produkciónak jutott. David Fincher aktuális történetét viszont a legjobb adaptált forgatókönyv elismerésén túl csupán a vágásért és a filmzenéért jutalmazta az Amerikai Filmakadémia.

 

OLDALTÖRÉS: A nagy öregek mentették meg a show-t

 

 

 

Colin Firth most már vígjátékra vágyik

Vígjátékban szeretne játszani Colin Firth, aki vasárnap este vette át a legjobb színész Oscar-díját Los Angelesben.

A brit filmes hétfőn reggel beszélt tervéről a BBC rádiójában. A király beszéde című négy Oscar-díjat nyert alkotás sztárja elmondta: elérkezettnek látja az időt, hogy olyasmiben vegyen részt, ami szórakoztatja. Mint fogalmazott, valami lépésváltásra gondol, amellyel ismét felveheti régi szokását, hogy bolondot csinál magából.

Az 50 esztendős Firth nagy sikert aratott olyan korábbi "könnyedebb" szerepeivel, mint a Bridget Jones naplója című vígjáték Mark Darcyja. Alakítása az emberjogi sztárügyvéd szerepében 1995-ben a Büszkeség és balítélet című Jane Austen regény feldolgozásának Mr. Darcyjaként éledt újjá.

A színész cseppet sem bánja, ha az Oscar sem "mossa le róla" a Darcy-imázst.

"Szerintem Mr. Darcy tovább él, és nagyon jól meglesz hátralévő életemben. Inkább elszomorítana, ha eltűnne. Félreértés azt hinni, hogy zavar ez a Darcy-dolog, mert távolról sem bánt. Kellemetlenül érintene, ha ez a címke lemaradna rólam, nagyon örülök, hogy mindenhova követ" - vallotta meg Firth.

Mint kifejtette, páratlan érzés Oscarral a kézben a színpadon állni.

"Megértettem, hogy miért vannak, akik teljesen összeomlanak. Erre azonban senki sem kíváncsi, ezért az embernek tennie kell a dolgát, méghozzá annyi eleganciával, amennyit csak mozgósítani bír magában - mondta a felemelő pillanatról a friss Oscar-díjas.

 

OLDALTÖRÉS: A nagy öregek mentették meg a show-t

 

 

 

A nagy öregek mentették meg a show-t

Az Amerikai Filmakadémia valami frisset és fiatalosat akart kitalálni a 83. díjátadó ceremóniára, ám az ifjú műsorvezető páros gyenge produkcióját messze túlszárnyalta a színpadon megjelenő Billy Crystal vagy Kirk Douglas.

Az első kritikák szerint a show-t levezénylő Anne Hathaway és James Franco nem váltotta be a várakozásokat. A fiatal nézők megnyerésére fordított erőfeszítések alkalmanként kifejezetten fájdalmasnak bizonyultak - fogalmazott a The New York Times. A Boston Herald kritikusa sem kertelt: "Az internet, az alkalmazások és a Facebook nem tesz egy műsort trendivé, vagy fájdalom, szórakoztatóvá".

Az Entertainment Weekly ugyanakkor mind a 28 éves Hathawayt, mind a 32 éves Francót "bámulatos Oscar házigazdaként" írta le, mulatságosnak, kiegyensúlyozottnak, higgadtnak és okosnak nevezve őket.

Az Oscar-gála producerei a választással a fiatal generációt akarták megnyerni a nézettségért küzdő műsornak. Nyilván ennek is köszönhető, hogy a tavalyi kasszasikerek közül a főleg a kamasz korosztályt vonzó Alkonyat: Napfogyatkozás, valamint a Harry Potter és a halál ereklyéi 1. rész paródiája is bekerült az előre felvett műsorelemek közé.

A legjobb női mellékszereplő díját bejelentő hollywoodi veterán, Kirk Douglas azonban nagyobb sikert aratott, mint az egyes elemzések szerint "infantilisen" viselkedő ifjú titánok. A 94 éves színész gálánsan bókolt Hathawaynek, majd évődve kérdőre vonta: "Hol voltál, amikor még filmeztem?".

Az idős sztár hosszasan csigázta a nézőtér kíváncsiságát a boríték kibontása előtt, és az Oscar-szoborért a színpadra lépő Melissa Leo sem tudta meglepni, amikor azt kérte tőle, hogy csípje meg, mert azt hiszi, álmodik. Készségesen belecsippentett.

A pillanatok alatt meghitt és izgalmas Oscar-légkört teremtő Billy Crystal - akit még mindig sokan visszasírnak az Oscar-show házigazdájaként - a műsor derekán tűnt fel a színen. Az 1953-as első televíziós Oscar-közvetítést elevenítette fel, amelyet Bob Hope vezetett, aki 18 alkalommal volt a gála házigazdája. "Magam nyolcszor vezettem a műsort, de már a második után kidöglöttem" - idézte fel Crystal a régi szép időket.

Fiatalos lendület és a hagyományok előtti tisztelgés; ezt a kettős jelszót tűzték zászlajukra az idei ceremónia producerei. Az előbbi súlytalansága azonban nem volt képes kiegyensúlyozni a műsor tömör és fajsúlyos múltidéző pillanatait - fogalmaztak az elemzők.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!