Összehangolt menetrendek: új utakon a közösségi közlekedés

A Nemzeti Közlekedési Társaság, egyik fontos feladata lesz a közösségi közlekedés párhuzamosságainak felszámolása. A volán- és vasúti társaságok a jövőben nem versenyeznek, hanem együttműködnek.

Erős D. Zoltán

A párhuzamos közlekedéssel kapcsolatban vannak félreértések, tudtuk meg Papp Lászlótól, a Vasi Volán Zrt. vezértigazgatójától.

Erre példaként említette a Szentgotthárd-Szombathely vonalat, amelyen közelekedik autóbusz és vonat is, mégsem tekintető klasszikusan párhuzamos közlekedésnek. Kivételt jelentenek azok a szentgotthárdi utasok, aki Körmendre, vagy Szombathelyre utaznak. Nekik gyakorlatilag van választási lehetőségük: mehetnek busszal és vonattal egyaránt. A csörötneki, a rábagyarmati, a vasaljai, a kemestaródfai, s további települések lakói számára viszont már nem adatott meg ez a választás. Ők csak autóbusszal utazhatnak. Az ő szempontjukból tehát nincs szó párhuzamos közelekdésről. A vezérigazgató szerint ebben a helyzetben Szentgotthárd és Szombathely viszonylatában inkább azt kell vizsgálni, hogy  jelenleg milyen utazási lehetőségeket kínál az autóbusz, illetve a vonat kínál, s a rendelkezésre  álló kapacitások mennyire vannak kihasználva. Ezeket a tapasztalatokat összegezni kell, s erre épülhet az utazási igényekhez igazodó menetrendi racionalizálás.

A vezérigazgató elképzelhetőnak tart egy ütemes vasúti menetrendet, s ehhez alakítják az autóbuszos teljesítményt, illetve menetrendet is. Úgy gondolja, az autóbusznak lehet egyszer ráhordó szerepe, amely az eddigieknél több csatlakozási lehetőséget biztosít  különböző vasútállomásokon. Az így felszabaduló  autóbuszokat pedig olyan útvonalon és időben közlekedtetik majd, ami a vasút által lefedetlen.

Papp László úgy gondolja, mindez azt eredményezheti, hogy ugyanakkora, vagy kisebb teljesítménnyel választékosabb közeledéshez juthatnak az ebben a térségben élők. A vezérigazgató elképzelhetőnek tartja, hogy az augusztus 29-től módosuló vasúti, illetve az ehhez kapcsolódó autóbuszos menetrend már ezeket az elképzeléseket tükrözi majd.

A GysEV-vel, valamint a Regionális Közlekedésszervezési Irodával ezzel kapcsolatban folyamatosak az egyeztetések. A cél egy olyan menetrendi struktúra kialakítása, amely az utazók igényeinek minél magasabb szinten felel meg, fogalmazta meg Papp László vezérigazgató.
 
Az utazók jobb kiszolgálását segítené az is, ha a közlekedési társaságok között létrejönne a tarifaközösség.

Például egy kondorfai lakos  a szombathelyi színházba igyekezve a buszra felszállva olyan jegyet válthatna, amely a végcélig szól, s érvényes a vonatra, s a helyijáratra is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!