Ringatózás az aszfalt-tengeren egy Citroënnel és Grace Jones-szal

Lassan kikopnak az utakról a Citroën CX-ek, itt-ott még láthatunk belőlük egyet-egyet. Egy szépen helyrehozott példányt mutatunk be olvasóinknak, az automatán egyenesbe forduló kerekeivel, érdekes műszerfalával, homorú szélvédőjével és Grace Jones-szal.

Garai Antal 'Atom'

A Citroën CX nem volt könnyű helyzetben 1974-es bemutatkozásakor. A híres elődökkel szemben nehéz volt valami nagyot, valami merőben újat alkotni, hiszen a DS modell 1955-ös megjelenésekor egy olyan előremutató, korszakalkotó autó volt, ami mindenben különbözött elődeitől. A DS után pedig megjelent 1970-ben a híres SM, a 3000 köbcentiméteres, V6-os Maserati motorral. A CX lényegében az SM utódja.

Maráczi Tibort már ismerik olvasóink, garázsából bemutattunk Önöknek egy Lincoln limuzint, Citroën DS-t, Matra Bagheerát, Cadillac Eldoradót. Tibornak egy 2,4 literes CX GTI Pallas is van istállójában, pár évvel ezelőtt fedezte fel az autót az interneten, majd egy drágább hűtőgépért cserébe megszerezte.
- Az autó persze nem volt hibátlan. Javítani kellett a lemezeket, hegeszteni a küszöböket, új kárpitot és fényezést is kapott a 3-4 hónapos felújítása alatt, de megérte. Szeretem a Citroëneket, és ez az 1980-as példány is túlmutat, azokon az autókon, amik az akkori magyar autóparkot tették ki. Van benne elektromos ablak, centrálzár, hidro-pneumatikus felfüggesztés, szervókormány, amely visszatekeri magát egyenesbe s még sorolhatnánk - mesélte el Tibor.

Nem csak az automatán egyenesbe álló kerekeken akadt meg a szemünk, hanem a homorú hátsó szélvédőn is, amelyhez nem jár ablaktörlőlapát, ugyanis a felette kialakuló légörvények miatt nem ül meg rajta a víz. Érdekes még a műszerfal is, a fordulatszámmérő és a kilométeróra rendhagyó technikát alkalmaz. Nem egy mutató ugrál előttünk, hanem a számok forognak egy kis ablak mögött.

Az autót Grace Jones-szal reklámozták a televízióban, - tudják, a rövid hajú fekete énekesnő, egyik leghíresebb slágere a " target="_blank">Libertango – ha az autó küllemére azt mondjuk érdekes, akkor Grace Jones volt a legjobb választás a kampányhoz a maga egyedi megjelenésével. (bár a szögletes haj és fejforma miatt a Citroën BX-hez jobban passzolt volna.

A CX közel öt méter hosszú, leírhatatlanul kényelmes, s rengeteg hely van benne.
- Azért van elől ekkora hely ebben az autóban, mert a műszerfal lényegében a motortérben van. Ezt úgy kell elképzelni, hogy a műszerfal eleje van csak az utastérben, s az összes hátsó részét eltolták a motortér felé, így lényegesen több helyünk marad. A pótkerék is a motortérben kapott helyet, ez manapság már nem jellemző megoldás.

Az automatán egyenesbe álló kerekek miatt azok a sofőrök is jobban odafigyelnek, akik kanyarban is egy kézzel lazán fognák a kormányt. Tibor tapasztalatai szerint ez nagyon kényelmes megoldás. Az viszont biztos, hogy erre a Citroënre is jellemző az az érzés, amit már több régebbi típusnál is tapasztaltunk: amíg az autó kerekei egy kanyarban a belső íven haladnak, addig a kasztni a külső íven jár. Merészen bedől, azt hinnénk kicsúszik, de mégsem. Elsőre ijesztő, másodjára már élmény.

Automata váltóval szerelt az autó, így a hajózás élménye minden kapitány számára folyamatosan biztosított. A GTI felirat megtévesztő, ugyanis ami a mi szótárunkban egyenlő a GTI-vel, az a Citroënnél a GTI Turbo-nak felel meg. Ez inkább egy kényelmes hajó, s nem egy idegen a istennő a jövőből, mint a DS. Olyan érzésünk van benne, mintha ringatóznánk az aszfalt-tengeren, meglovagolnánk a zöldhullámokat, a kátyúkat észre sem vesszük, s minden kanyarban rohanunk a fedélzet belső oldalára, hogy ellentartsunk a vitorlának. Igazán ezért szeretjük a régi Citroëneket, mert csupa kényelem és ringatózás az egész utazás, ahogy hullámzik és dülöngél a kasztni.

A CX-ből egyre kevesebbet látni az utakon, lassan kuriózummá lényegül, s a gyártó is megemlékezett már rá, hiszen gyártásának 30-ik évfordulóján, 2004-ben adta ki a C6-os modellt, ami ma már nem számít olyan különcnek, mint 1974-ben a CX, akár benne ül Grace Jones, akár nem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!