Vízen érkezett a segítség

Nyáron a Balatonon is segítettek a szombathelyi mentők. Márovics Pál, a szombathelyi mentőállomás vezető mentőtisztje és Cserfalvi Szabolcs mentőápoló egy héten keresztül teljesített szolgálatot a Rupert mentőhajón.

Bajdó Bettina

A Tihanyi Hajós Egyesület kikötőjében, a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata (VMSZ) és a Magyar Mentő és Mentőtiszti Egyesület (MMME) közösen működteti a Rupert mentőhajót. Önkéntes alapon az Országos Mentőszolgálat bármely tagja jelentkezhet nyáron egy hetes szolgálatra. Ezt a lehetőséget ragadta meg a két szombathelyi mentő is, s augusztusban egy hetet töltöttek a vízen.

-  A Balatonon a VMSZ működteti a sürgősségi esetkocsik mintájára minden szükséges orvosi műszerrel és eszközzel felszerelt Rupert sürgősségi mentőhajót - mondja Márovics Pál - , amelyhez az MMME adja a mentőorvosból, vagy mentőtisztből, illetve mentőszakápolóból álló személyzetet. Azoknak, akik a hajón szolgálnak, vizsgát kell tenniük vízbiztonságból. Emellett jól kell úszniuk fürdőruhában és utcai ruhában is.

- A hajón a mentőszakszemélyzeten kívül van egy kapitány, egy matróz és egy búvár is. Önkéntes alapon jelentkeztünk a szolgálatra, cserébe szállást és ellátást kaptunk. Tavaly is szolgáltunk egy hetet, érdekes élménygyűjtés volt. A mentők alapból is adrenalinfüggők, hiszen amikor megszólal a csengő, s riasztás van, rögtön megemelkedik az adrenalinszintünk. A vízi szolgálat idején dupla adagban jön az adrenalin. Annyi a különbség a vízi és a földi mentés között, hogy az előbbinél jobban kell kapaszkodni - fűzik hozzá viccesen.

A Rupert előbb ér átlagosan a part menti helyszínekre, a vízben történt súlyos baleseteknél pedig nélkülözhetetlen.
- Nem csak a vízben történt baleseteknél segítettünk, hanem a parton bajba jutott emberekhez is mi siettünk - folytatja Márovics Pál.

A vízen ugyanis gyorsabban odaér a segítség, mint a zsúfolt szárazföldön. Ráadásul kevesen tudják, de a mentőhelikopter napnyugtától napkeltéig nem szállhat fel, ilyenkor a mentőhajóról tudunk a leghatékonyabban menteni. Extrém időben ugyancsak nem tudnak a légből menteni, ilyenkor is a vízen érkezik a segítség.
A vasi mentők végtagsérüléseknél, allergiás rohamoknál, szívrohamnál, gerincsérülésnél, újraélesztésnél is segítettek.

- Segítettünk a parton történt biciklis balesetnél - teszi hozzá Cserfalvi Szabolcs. - Az egyik déli parti szálloda aulájában az egyik vendéget megcsípte egy méh, s allergiás rohamot kapott, oda is mi értünk ki először. Vontattunk ki hajót is a Balatonból, s egy kisfiún is segített a hajó személyzete. A kisfiú az egyik sétahajón leesett a lépcsőről, és fejsérülést szenvedett . A hajó csak 20 kilométer/órával haladt, így csak másfél óra múlva kötöttek volna ki a parton, addig nagy fájdalmai lettek volna a gyermeknek. A nyílt vízen 90 kilométer/órás sebességre is képes a két 250 lóerős motorral felszerelt mentőhajóval percek alatt oda ért a segítség.

A szakemberek szerint a jövőben több ilyen mentőhajóra lenne szükség az ország vizein. Fontos lenne a vízi mentés országos szintű, centralizált megszervezése. Nem csak a Balatonon, a Dunán is szükség lenne a Ruperthez hasonló hajókra.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!